تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

امیدواری حکیم به دور آینده مذاکرات ایران و آمریکا

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در پایان دیدار خود از واشنگتن از آغاز مذاکرات ایران و آمریکا درباره ثبات و امنیت عراق در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش فارس ،عبدالعزیز حکیم در یک نشست مطبوعاتی گفت: "بغداد در روزهای آینده میزبان چهارمین دور مذاکرات ایران و آمریکا درباره ثبات و امنیت عراق خواهد بود."

حکیم با استقبال از گزارش سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: "این گزارش سبب ‌می شود تا فضای مثبتی برای گفت و گو میان دو کشور ایجاد شود. "

تاکنون سه دور نشست سه‌جانبه میان ایران، عراق و ایالات متحده در بغداد برگزار شد که دو دور این نشست ها در سطح سفرا برگزار شد و یک دور آن در سطح کارشناسی.

در نشست دور اول که 28 ماه می (7خرداد) برگزار شد، مقامات عنوان کردند مباحث تنها بر اوضاع امنیتی در عراق متمرکز است و به دیگر مسایل موجود میان تهران - واشنگتن نمی‌پردازد.

نشست ماه می موفقیت چندانی به همراه نداشت و طرفین بر مواضع پیشین خود تاکید ورزیدند.

در گفت‌وگوی سه‌جانبه ماه می حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد وظایف آمریکایی‌ها در عراق را یادآور شد و مواضع ایران را برای حل مشکلات عراق را تشریح کرد. در این دیدار ایران پیشنهاد برگزاری نشست دوم و تشکیل مکانیسم امنیتی سه جانبه با حضور آمریکا، عراق و ایران را مطرح کرد.

دور دوم گفت‌وگوی سه جانبه ایران و آمریکا و عراق درباره امنیت این کشور دوم مرداد ماه سال جاری در منطقه بشدت حفاظت شده الخضراء بغداد برگزار شد.

نمایندگی آمریکا را در نشست دوم رایان کراکر و نمایندگی ایران را حسن کاظمی قمی برعهده داشت. این نشست درباره تشکیل کمیته سه جانبه ایرانی ـ آمریکایی ـ عراقی توافق شد.

دور سوم نشست سه جانبه ایران، آمریکا و عراق دوشنبه 15مرداد در دفتر نوری مالکی نخست وزیر عراق در منطقه حفاظت شده الخضراء در سطح کارشناسی برگزار شد. ریاست این هیات آمریکایی در این نشست را خانم مارکی ریس، یک مشاور نظامی-سیاسی بر عهده داشت و حسین عبداللهیان نیز نماینده ایران بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)