تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دستگیری "دانشجویان چپ" در آستانه ۱۶ آذر

نیروهای امنیتی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شماری از دانشجویان را که تعدادشان تا 30 نفر نیز تخمین زده شده در نقاط مختلف ایران دستگیر کردند.

پس از اعلام توافق گروه‌های مختلف دانشجویی برای برگزاری دو مراسم جداگانه برای بزرگداشت 16 آذر روز دانشجو، در روزهای 13 و 18 آذرماه، نیروهای امنیتی پس از انجام نخستین مراسم که روز 13 آذرماه برگزار شد، شماری از فعالان دانشجویی را دستگیر کردند.

روز دوشنبه ابتدا خبر از بازداشت سعید حبیبی، مهدی گرایلو، ایلناز جمشیدی، انوشه آزادبر، احسان آزاد بر، و نادر احسنی رسید که شماری از این افراد در منزل شخصی خود دستگیر شده بودند. این دستگیر شدگان عموماً با طیف چپ در دانشگاه‌های تهران مرتبط هستند که برپایی نخستین مراسم را در روز 13 آذر را برعهده داشت. برگزاری مراسمی که قرار است روز 18 آذر برگزار شود بر عهده دفتر تحکیم وحدت و گروه‌های نزدیک به آن است.

با وجود دستگیری این افراد مراسم روز سه‌شنبه 13 آذر در دانشگاه تهران برگزار شد، اما در طی روز سه‌شنبه نیز خبر از دستگیری گروه دیگری از دانشجویان منتشر شد. دستگیرشدگان، دانشجویانی (باز هم از طیف چپ)، از دانشگاههای مختلف تهران، اهواز و مازندران بودند.

منابع مختلف دانشجویی تاکنون اسامی این افراد را در میان بازداشت شدگان اعلام کرده‌اند: یاسر پیر حیاتی، مهسا محبی، اوختای حسینی، انوشه آزادبر، ایلناز جمشیدی، حامد محمدی، مهدی گرایلو، نادراحسنی، سعید حبیبی، بهروز کریمی‌زاده، کیوان امیری الیاسی، نسیم سلطان بیگی، سعید آقام علی خلیلی، بهزاد باقری، علی کلائی، امیر مهرزاد، هادی سالاری، فرشید فرهادی آهنگران، امیر آقایی، محسن غمین، میلاد عمرانی، روزبهان امیری، میلاد معینی، بهرنگ زندی، آرش پاکزاد، حسن معارفی، علی سالم، روزبه صف شکن. هنوز زندانی بودن بسیاری از این افراد به تایید نرسیده است.

خانواده‌های برخی از دانشجویان بازداشت شده در تهران، در مراجعه به مقامات قضایی نتوانسته‌اند اطلاعی از فرزندان خود پیدا کنند و به آنها گفته شده است تا اتمام مراحل بازجویی اطلاعی به آنها داده نخواهد شد. با این وجود خبر می‌رسد که تاکنون معدودی از بازداشت شد‌گان نیز توانسته‌اند با خانواده‌های خود تماس داشته باشند.

هنوز هیچ مقام رسمی‌ای بازداشت این دانشجویان را تایید نکرده است و روزنامه‌های داخلی نیز خبری از آن منتشر نکرده‌اند. با این حال روزنامه کیهان، که مدیر مسئول آن را رهبر ایران انتخاب می‌کند، امروز در خبر ویژه‌ای با عنوان "چپ‌هایی که در آغوش آمریکا غش می‌کنند!"، بدون نام بردن از هیچ فرد مشخصی، به‌طور تلویحی رخ دادن این دستگیری‌ها را تایید کرده است.

نظرهای خوانندگان

جالب ترین نکته در این خبر تیتر آن و عکسی بود که تقریبا در همه سایت ها به سکوت برگزار شده است:

جای امید است که سوسیالیسم جانی دوباره بگیرد.
باید به هوش بود و از تله ها گریخت.

-- از وراث مالک دوزخ ، Dec 5, 2007 در ساعت 11:59 PM

چپ ها در دانشگاه ها فعال شده اند و این نشان دهنده ی جذابی چپ برای دانشجویان در همه ی کشورهای جهان است.
این دانشجویان باید مراقب باشند تجربه ی قبل از انقلاب را تکرار نکنند و چپ معاصر آشنا باشند.
اما پتانسیل چپ چیزی است که رژیم بسیار از آن می ترسد، تجربه هم نشان می دهد چپ ها به این راحتی آرام نمی شوند.

-- کیوان ، Dec 5, 2007 در ساعت 11:59 PM

رازقی پرپر شد،
باغ در چله نشست،
تو به خاک افتادی،
کمر عشق شکست،
ما نشستیمو تماشا کردیم...

-- هادی ، Dec 5, 2007 در ساعت 11:59 PM

پس از 100 سال از سرخی جنگل و 30 سال از تابستان خونین 67 تا 16 آذر امروز- مژده! نسترن سرخ ما جوانه زده است.

-- بیژن ، Dec 5, 2007 در ساعت 11:59 PM

نگرش چپ در همه کشورها باعث اصلاحشون می شه و دیدگاه چپگرایی در ایران متاسفانه باید پاچه خواری دینداران بسیار متعصب ایرانی رو بکنه وگرنه مثل دهه های 40 و 50 کارش یکسره تموم می شه

-- امیر گل ، Dec 5, 2007 در ساعت 11:59 PM

با سلام. به دانشجویان و جوانانی که گرایشی حتی اندک به سوسیالیسم و کمونیسم دارند دوستانه توصیه می کنم تاریخ معاصر کشورهایی که این تغییرات را پشت سر گذاشته اند به طور جدی و همه جانبه مطالعه کنند و از تجربیات تاریخی آنان استفاده کنند مبادا پس از گذشت سالیان و پرداخت هزینه هایی سنگین تازه به همان نتایجی برسند که جوانان سابق این کشورها به آن رسیده اند.
با تشکر

-- بدون نام ، Dec 5, 2007 در ساعت 11:59 PM

درود به تمام رفقای مبارز ما

-- روزبه ، Dec 6, 2007 در ساعت 11:59 PM

دروووووود بر شما
درووووود بر آزادی

-- نوید از طرف خوزستان ، Dec 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

رفقا

رژیم که در اقدام قبلی خود و بازداشت بیژن صباغ متحمل شکست سختی شده و مجبور شد تا در برابر خواست دانشجویان وی و سایر رفقای متحصن دانشکده نوشیروانی را آزاد کند بازداشت های جدید خود را دستاویزی برای گرفتن انتقام و نشان دادن قدرت استبدادی خود قرار داده است! رژیم در یک اقدام بی شرمانه و ضد انسانی خواستار تحویل دادن بیژن صباغ شده و آن را شرط رهایی سایر دانشجویان بازداشت شده ی مازندران قرار داده است.!

اما باید بداند که ما رفقای خود را به دیکتاتور تسلیم نخواهیم کرد بلکه خواهان آزادی بدون قید و شرط دانشجویان بازداشت شده از جمله هشت دانشجوی دانشگاه مازندران هستیم!

این خواست ما فوری است و برای آن هیچ قید و شرطی نمی بینیم!

و خواهش دیگر ما نه از دانشجویان که از خود حکومت است! لطفا ما را با معادلات سازشکارانه ی بعضی از جنبش های به ظاهر دانشجویی نسنجید! ما برای رهایی رفقایمان دست به دامان هر ترفند ضد انسانی نخواهیم شد! ما برای آزادی دوستانمان در آغوش جمهوری اسلامی نخواهیم افتاد! ما خود را وارد جنگ قدرت جناح های حاکم نخواهیم کرد!

زنده باد آزادی ... زنده باد برابری!
دانشجوی زندانی آزاد باید گردد!

-- دانشجوی مازندران ، Dec 17, 2007 در ساعت 11:59 PM

ققنوس از خاکستر دوباره در آسمان سرخ ایران بال گشود.

-- یک انسان ، Dec 21, 2007 در ساعت 11:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)