تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بوش: ایران خطرناک است و خطرناک خواهد بود

جورج بوش رییس‌جمهوری ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی که امروز در واشنگتن برگزار شد اعلام کرد که علی‌رغم گزارش‌ سرویس‌های امنیتی این کشور درباره ایران، تغییری در سیاست وی در قبال تهران ایجاد نشده است.

سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده در گزارشی که روز گذشته منتشر ساختند اذعان کردند ایران از چهار سال پیش، برنامه نظامی هسته‌ای خود را متوقف کرده است.

این گزارش، بازهای کاخ سفید که بوش و معاونش دیک چنی در صدر آنها قرار دارند را با چالشی سختی مواجه ساخته است.


جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهوری آمریکا (عکس: AP)

بوش در این کنفرانس خبری که بیشتر آن به مسئله ایران و گزارش سازمان‌های اطلاعاتی اختصاص داشت گفت: "من این گزارش را همچون علامت هشداری می‌دانم که حاکی از آن است ایرانی‌ها برنامه نظامی داشته‌اند و آن را متوقف کرده‌اند."

بوش افزود: "به این دلیل این گزارش علامت هشدار است که ایرانی‌ها می‌توانند برنامه نظامی را از سربگیرند."

گزارش دیروز که حاصل کار دوازده سازمان جاسوسی آمریکا است در نقطه مقابل گزارشی دیگری است که در سال 2003 منتشر شد. گزارشی که در آن تاکید شده بود ایران مصمم است از ظرفیت ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای برخوردار شود و پیگیر یک برنامه پنهان نظامی است.

جورج بوش در ا کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید که با پرسش‌های متعدد خبرنگاران مواجه بود تلاش کرد این گزارش را تاییدی بر سیاست خود در قبال تهران بداند. رییس‌جمهوری ایالات متحده هچنین گفت که وی یک هفته پیش در جریان این گزارش قرار گرفته است.


بوش گفت: "از نظر من گزارش ان آی ای(سازمانی متشکل از 12 سرویس اطلاعاتی آمریکا) فرصتی برای ماست تا جامعه جهانی را بسیج کنیم ... که رژیم ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند."

بوش همچنین اظهار داشت این گزارش به این معنی است که "هیچ چیزی" درباره ایران "تغییر" نکرده است.

دولت بوش که جنگ عراق را نیز با توسل به وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور آغاز کرد، بار دیگر از منتفی دانستن حمله نظامی به ایران خودداری کرد.

رییس‌جمهوری ایالات متحده گفت: "بهترین و کارآمد ترین دیپلماسی آن است که همه گزینه‌ها مد نظر باشد."

سکاندار کاخ سفید در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی گفت: "ایران خطرناک بوده، خطرناک است و خطرناک خواهد بود اگر ایرانی‌ها دانش لازم برای ساخت بمب اتم را داشته باشند."

بوش افزود: " بهترین راه برای تضمین صلح در آینده جهان این است که جامعه جهانی با یکدیگر همکاری کند تا به ایرانی‌ها بگوید ما شما را منزوی می‌کنیم."

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از گزارش سرویس‌های امنیتی ایالات متحده استقبال کرده‌اند.
به نظرمی‌رسد دموکرات‌ها برپایه این گزارش چالش تازه‌ای در برابر سیاست خارجی دولت بوش ایجاد کنند و کاخ سفید هم در قانع کردن افکار عمومی جهان برای برخورد با ایران با دشواری تازه‌ای روبرو شود.

نظرهای خوانندگان

No matter what is the fact, Mr.Bush only dreams of having war and bombing people. I don't know what is wrong with this guy.

http://www.youtube.com/watch?v=ZS-vqgdOXXY

-- مرتضی ، Dec 5, 2007 در ساعت 11:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)