تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"گزارش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا تایید موضع البرادعی است"

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام بلندپایه سازمان انرژی اتمی که خواسته است نامش فاش نشود گزارش می‌دهد که گزارش روز گذشته سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده درباره برنامه هسته‌ای ایران، تاییدی است بر ارزیابی آژانس از برنامه هسته‌ای ایران.

سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده روز گذشته برای نخستین بار در گزارشی که به کنگره ارائه دادند، اعلام کردند ایران در 4 سال گذشته برنامه ای برای تولید سلاح اتمی نداشته است.

این مقام ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که این گزارش تاییدی بر ارزیابی آژانس است که اعلام کرده بود برنامه هسته‌ای ایران دارای "هیچگونه تهدید فوری" نیست.

این مقام بلندپایه آژانس می‌افزاید: "(این گزارش) گفته‌های آژانس را تصدیق می‌کند. (گفته‌هایی دال براینکه) بازرسان در طول سال‌های گذشته هیچ قرینه عینی از برنامه سلاح هسته‌ای اعلام نشده در ایران نیافته‌اند."

به گفته این مقام آژانس، گزارش سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده همچنین تاییدی است بر ارزیابی محمد البرادعی که گفته بود "وی یک تهدید فوری (در برنامه هسته‌ای ایران) ندیده است و زمان کافی برای مذاکرات وجود دارد."

"ان آی ای" که متشکل از 16 آژانس اطلاعاتی ایالات متحده است در گزارش خود آورده است: "تصمیم تهران برای متوقف ساختن برنامه تولید سلاح اتمی خود نشان دهنده آن است که ایران اکنون کمتر از آنچه که در سال 2005 به نتیجه رسیده بودیم به دنبال توسعه برنامه تولید سلاح هسته ای است."

این گزارش می‌افزاید: "ما با اطمینان بالایی نتیجه گیری می کنیم که تهران در پاییز 2003 برنامه سلاح اتمی خود را متوقف کرده است."

این گزارش به نوعی موضع ایران را در پرونده هسته‌ای تقویت می‌کند و دولت بوش و بازهای واشنگتن را با دشواری بیشتری در برخورد با ایران مواجه می‌سازد.

جورج بوش، رییس‌جمهوری ایالات متحده تا آنجا پیش رفت که گفت اگر خواستار جلوگیری از جنگ جهانی سوم هستیم باید برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)