تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اصلاحات سرخ چاوز رای نیاورد

مردم ونزوئلا در رفراندومی که روز یکشنبه برگزار شد به اصلاحات پیشنهادی هوگو چاوز "نه" گفتند.


هوگو چاوز روز دوشنبه به شکست طرح‌های خود که به افزایش قدرت وی می‌انجامید اذعان کرد. این نخستین رای‌گیری در ونزوئلا است که نتیجه آن برای چاوز شکست بوده است.

چاوز در یک کنفرانس خبری به هواداران خود گفت: "ناراحت نباشید" و اظهار داشت که اصلاحات پیشنهادی وی تنها با اختلاف اندکی رای لازم را در رفراندوم به دست نیاورده است.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد شمار رای‌های "نه" با نسبت 51 به 49 از رای‌های "آری" بیشتر هستند.

هوگو چاوز در کنفرانس خبری با اشاره به نتیجه آرا گفت: "من از صمیم قلب به شما می‌گویم: برای چند ساعت درباره این دوراهی با خود مجادله می‌کردم. هم اکنون این دو راهی را کنار زدم و آرام هستم. امیدوارم مردم ونزوئلا هم اینچنین باشند." رییس‌جموری ونزوئلا افزود: "مردم ونزوئلا، اینک بیایید بر قانون اساسی‌مان تکیه بزنیم."


مخالفان چاوز پس از پیروزی در رفراندوم بیا خیابان‌ها ریختند و جشن و پایکوبی به راه انداختند. هواداران چاوز نیز در جامگان سرخ با پرچم‌هایی که بر روی آن "آری" نقش بسته بود، در خیابان‌‌‌ها تجمع کردند.

تابستان امسال چاوز هنگام ارائه اصلاحات پیشنهادی خود از پارلمان خواسته بود با تغییر در قانون اساسی محدودیت برای انتخاب رییس جمهور در بیش از دو دوره ریاست‌جمهوری را بردارند و راه "تحکیم سوسیالیسم قرن 21" را درپیش گیرند.

اگر پیشنهادهای چاوز رای می‌آورد وی می‌توانست تا سال 2050 یعنی تا 95 سالگی همچنان در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا شرکت کند.

رهبر چپگرای ونزوئلا همچنین خواستار آن بود که بانک مرکزی به دست رییس‌جمهوری اداره شود و از خود استقلالی نداشته باشد.


تشکیل "ارتش مردمی" از دیگر پیشنهادهای چاوز بود. این ارتش به گفته رییس‌جمهوری ونزوئلا ماهیت "میهن‌پرستانه و ضد امپریالیستی" دارد. چاوز همچنین خواستار آن بود که در مواقع ضروری بر رسانه‌ها کنترل بیشتری داشته باشد.

هوگو چاوز که در ماه دسامبر گذشته برای بار دوم به ریاست‌جمهوری این کشور آمریکای لاتین برگزیده شد، همچنین پیشنهاد داده بود که دوره ریاست جمهوری از 6 به 7 سال افزایش یابد.

مخالفان چاوز، طرح‌های وی را "فاشیستی" می‌دانند و او را متهم می‌کنند که در سودای ایجاد یک کوبای دیگر در آمریکای لاتین است.

پنجمین صادرکننده نفت جهان در خط مقدم مخالفت با آمریکا قرار داد و در چند سال اخیر مناسبات خود را با ایران و کوبا به شدت تقویت کرده است. چاوز پس از به قدرت رسیدن صنعت نفت، بخش الکتریسته و تلویزیون را ملی اعلام کرد.

سرهنگ چترپاز، هوگو چاوز در سال 1992 کودتای نافرجام کرد و خود در سال 2002 بر کودتایی کم بنیه فائق آمد.

نظرهای خوانندگان

آقای جامی !
شما با آنهمه معلومات سیاسی و مذهبی به آنچه" احمدی نژاد ونزوئلا " به رای گذاشته است "اصلاحات سرخ " نام می نهید ؟
بارک الله .... !


-- منوچهر هنرمند ، Dec 3, 2007 در ساعت 09:54 PM

منوچهر جان یک خورده در نظر دادنت دقت کنی بهتره ها!

-- هادی ، Dec 4, 2007 در ساعت 09:54 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)