تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نامه متکی به روسای شورای امنیت و سازمان ملل

وزیر امورخارجه ایران طی نامه‌ای به "مارتی‌.ام‌.ناتالگاوا" رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد، "بان‌كی‌مون" دبیركل سازمان ملل متحد و "سرگجان كریم" رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستارپایان بخشیدن به رسیدگی پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه ایران در نامه متکی آمده است: "گزارش موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ ای جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت از ابتدا و در اساس، در مغایرت روشن و آشکار با مفاد اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به ویژه بند سه از ماده ۱۲ آن صورت گرفته است. بر طبق این بند، وظیفه احراز عدم پایبندی کشورهای عضو معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای به تعهدات خود بر عهده بازرسان آژانس گذاشته شده است که باید آنرا از طریق مدیر کل آژانس به اطلاع شورای حکام برسانند. این در حالیست که در هیچ یک از گزارش‌های آژانس ذکری از عدم پایبندی و یا انحراف از فعالیت‌های صلح‌آمیز که شرط ضروری تصمیم گیری شورای حکام برای ارجاع موضوع به شورای امنیت می‌باشد، به میان نیامده است. در مقابل، مدیر کل آژانس بارها بر عدم انحراف فعالیت‌ها و مواد هسته‌یی اظهار شده در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است و اذعان نموده است که آژانس قادر است عدم انحراف این مواد و فعالیت‌ها را راستی آزمایی نماید."

وی در نامه خود افزوده است: "جناب آقای البرادعی، همچنین بارها تاکید کرده است که برنامه هسته ای صلح آمیز ایران به هیچ وجه جنبه نظامی ندارد و به همین علت ایشان بارها مورد حملات مقامات و رسانه‌های رژیم اسراییل و جنگ طلبان آمریکا قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران نگرانی از شفاف سازی در فعالیت‌های هسته‌ ای خود ندارد و بر همین اساس، سیاست جمهوری اسلامی ایران در تعامل با آژانس اصولا مبتنی بر سیاست همکاری و رفع ابهام بوده و می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران، تاکنون برای برطرف ساختن ابهامات و ادعاهای نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی خود، حسن نیت و شکیبایی فراوانی نشان داده است و با اتخاذ اقدامات اعتمادساز، حتی فراتر از تعهدات قانونی و حقوقی خود، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر طرف‌ها همکاری نموده است. انجام بیش از ۲۵۰۰ نفر روز بازرسی، تعلیق داوطلبانه تمامی فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی، امضای پروتکل الحاقی و اجرای داوطلبانه آن، اعطای دسترسی کامل و نامحدود به تمامی مواد و تاسیسات هسته‌ای بر طبق پروتکل الحاقی حتی دسترسی به سایت‌های نظامی، ارایه بیش از هزار صفحه اظهارنامه اولیه طبق پروتکل الحاقی و روزآمد کردن آن و ارایه ابتکار هسته‌یی توسط رییس محترم جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر مشارکت شرکت‌ها و کشورهای خارجی در غنی‌سازی در ایران، تنها بخشی از فعالیت‌ها و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه می‌باشد."

وی در ادامه نامه خود با تشریح محورهای اختلاف ایران با آژانس می‌نویسد: "متاسفانه، پاسخ‌های نامتناسب و غیرعادلانه‌ای به این رویکرد سازنده داده شد. برخی کشورها با انگیزه‌های سیاسی، تمام تلاش خود را بر این قرار دادند تا روند رسیدگی به موضوع را از مسیر قانونی خود خارج ساخته و از طریق شورای امنیت با تحمیل اراده سیاسی خود بر آژانس، جمهوری اسلامی ایران را از حقوق قانونی و مشروع خود در بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای محروم سازند. با وجود اقدامات چند کشور با انگیزه‌های سیاسی که منجر به بن‌بست و قطع مذاکرات گردید، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با حسن نیت خود ابتکار تازه‌ای را برای حل و فصل مسایل باقی مانده ارایه نمود که مورد حمایت گسترده اعضای جامعه بین‌المللی قرار گرفت. بعنوان نشانه‌ای از حسن نیت، ایران توافق کرد تا در خصوص اولین موضوع باقی مانده یعنی آزمایشات پلوتونیوم، کار را حتی پیش از نهایی شدن برنامه کاری آغاز کند. لازم به توضیح است که آمریکا هموراه تلاش می‌کرد تا از این موضوع یک مساله بزرگ سیاسی بسازد و مرتبا در جلسات شورای حکام در چهارسال گذشته آن را "بیانگر تهدید برنامه سلاح هسته‌ای پلوتونیومی ایران" اعلام می کرد این در حالیست که در نتیجه مباحث فنی فشرده، آژانس اعلامیه گذشته ایران را تایید و موضوع را حل شده اعلام کرد.
در خصوص دومین موضوع باقی مانده، یعنی موضوع سانتریفیوژهای پی – یک و پی - دو نیز جلسات متعدد فنی و کارشناسی بین‌المللی آژانس و ایران در تهران برگزار شد. نتیجه این بررسی‌ها این شد که آقای البرادعی اعلام نماید که پاسخ‌های ایران در مورد برنامه‌های گذشته ایران در خصوص سانتریفیوژهای پی – یک و پی – دو با یافته‌های آژانس سازگاری دارد. در واقع، با این ارزیابی مهمترین موضوع و ابهام در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران حل گردید. این موضوع از آنجا اهمیت می‌یابد که بدلیل ارتباط سانتریفیوژها با برنامه غنی‌سازی، این ادعا و اتهام مطرح شده بود که ایران دارای برنامه پنهانی و با ماهیت غیر صلح آمیز بوده است. اکنون مشخص می‌شود که این اتهامات نیز بی‌اساس بوده است. البته، جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای طرح این اتهامات موضع اصولی خود را مبنی بر بی‌اساس بودن این اتهامات عنوان نمود. اما با خویشتن داری خود واقعیت اظهارات آن بعد از چند سال بر جامعه جهانی آشکار گردید.

سومین موضع باقی مانده نیز سند اورانیوم فلزی بود که ایران بنا به درخواست آژانس یک کپی از این اوراق را در مورخ ۸ نوامبر به آژانس ارایه داد. برابر تفاهمات فیمابین ایران و آژانس، با ارایه این کپی، این موضوع مختومه محسوب خواهد شد."

متکی در نامه‌اش اطمینان می دهد: "سه موضوع باقی مانده دیگر نیز حل و فصل خواهد شد و بر همگان آشکار خواهد شد که علیرغم تبلیغات و هیاهوی چند کشور خاص، ماهیت برنامه هسته‌ای آن صلح آمیز بوده و نگرانی‌هایی که در مورد آن از سوی این چند کشور مطرح می‌شود، ادعا و اتهاماتی بیش نیست."

وزیر خارجه ایران در پایان این نامه در خواست کرد: "با عنایت به موارد فوق، ضروری است شورای امنیت بر وظایف اصلی و اساسی خود متمرکز شده و در این رابطه، ضمن پایان بخشیدن به رسیدگی غیر قانونی به موضوع هسته‌ای ایران، اجازه دهد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فضایی عادی، آرام و به دور از تنش‌ها و انگیزه‌های سیاسی از جمله بدون توجه به گمانه‌زنی‌های سیاسی و مغرضانه عده معدودی که بطلان و بی اعتباری اظهارات آنها بارها به اثبات رسیده است به کار خود ادامه دهد."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)