تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

روایت مثبت جلیلی از مذاکره با سولانا

سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، پس از پایان مذاکرات خود با خاویر سولانا در لندن به تهران بازگشت و به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.


سولانا روز گذشته پس از پنج ساعت مذاکره با جلیلی گفت: "باید بپذیرم که پس از 5 ساعت مذاکره من بیش از این انتظار داشتم. من ناامید شده‌ام."

این موضع‌گیری خاویر سولانا زنگ خطری برای تهران است و بدین ترتیب ایران یک گام دیگر به دور سوم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نزدیک‌تر شد.

پنج عضو دایم شورای امنیت بعلاوه آلمان تصمیم‌گیری درباره اعمال دور سوم تحریم‌ها بر ایران را به دو گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خاویر سولانا موکول کرده‌اند.

در گزارش البرادعی که به تازگی منتشر شد، گرچه به همکاری ایران و حل پاره‌ای از مسائل برنامه‌ اتمی ایران اشاره شده است اما البرادعی در گزارش خود آورده است که دانش این نهاد از برنامه هسته‌ای ایران سیر نزولی داشته است و ایران همچنان باید به اعتماد سازی ادامه دهد.

جلیلی با اشاره به گزارش البرادعی که تهران آن را مثبت ارزیابی کرده ابراز امیدواری کرد، سولانا نیز گزارشی مثبت ارائه کند.

به گزارش ایسنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مورد واکنش ایران به گزارش آتی سولانا که احتمالا منفی خواهد بود، گفت: "رفتار ملت ایران و دفاع از حقوق خود و اقداماتی که انجام می‌دهند برمبنای گزارش دیگران نیست."


جلیلی گفت: "گزارشی که دیگران می‌خواهند ارایه دهند باید بر مبنای رفتار منطقی مردم ایران باشد چرا که در فضایی که امروز قرار داریم آژانس طی دو نامه رسمی اعلام کرده که موضوع سانتریفیوژهای p1و p2 و سند اورانیوم فلزی حل شده، ضمن اینکه گزارش البرادعی نیز مثبت بود. این مساله فضای مثبتی ایجاد کرده و انتظار جامعه جهانی نیز پاسخ مثبت به این رفتار است."

جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که در مورد مذاکرات ایران و سولانا، اظهار داشت: "ما گفت‌و‌گوی مفصل و طولانی با یکدیگر داشتیم ودیدگاه خود را بیان کردیم؛ ارزیابی با بقیه است که قضیه را چگونه می‌بینند. ما دیدگاه اصولی خودمان را در زمینه های مختلف گفتیم، حال باید دید که آنها چگونه می‌خواهند به این رویکرد نگاه کنند."

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به روند مذاکرات خود با سولانا اظهار داشت: "روز جمعه مذاکرات طولانی و فشرده با سولانا داشتیم که نزدیک به پنج ساعت طول کشید و در این مذاکرات ایده همکاری‌های مشترک و جامع در موضوعات مختلف، حول پارادایم مشترک همکاری‌ها در چهار مولفه دموکراسی، امنیت، انرژی و مسایل اقتصادی مورد بحث قرار گرفت."

وی افزود: "در بحث هسته‌ای نیز ایده ایران که بر سه محور همکاری مشترک برای خلع سلاح، مقابله با اشاعه و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای استوار است، مطرح شد."


جلیلی چارچوب مذاکرات و ایده‌های ارایه شده را خوب و مثبت توصیف کرد و گفت: "در بحث هسته‌ای نیز سه اصل اساسی دفاع از حقوق ملت ایران به عنوان عضو NPT و عضو آژانس و در چارچوب این نهاد، انجام تکالیف درچارچوب NPT و نیز همکاری و گفت و گو برای موضوعاتی که می تواند در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، مورد تاکید قرار گرفت."

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری در مورد بحث تحریم‌ها نیز گفت: "ما تاکید کردیم که مسایل فی‌مابین حل شده است آژانس نیز رسما این موضوع را اعلام کرده لذا باید به این موضوعات جواب مثبت داده شود."

جلیلی درباره این دیدار خود با سولانا افزود: "آنچه که از سوی ما مطرح شد، دارای سه رویکرد اصلی در چارچوب مدالیته‌ای بود که خود سولانا در اجلاس لیسبون مطرح کرده بود. با توجه به گزارش مثبت البرادعی باید فضا برای سولانا امیدوارکننده باشد. اما اگر بخواهند ما از حقوق خودمان دفاع نکنیم و فعالیت‌هایی که داشتیم را قبول نکرده و خواهان همکاری‌های بیشتر از NPT باشند و بخواهند ما را از حقوقمان محروم کنند، بحث دیگری است."

جلیلی همچنین در مورد ایده‌هایی که وی در گذشته خبر از ارایه آن در مذاکرات با سولانا داده بود، اظهار داشت: "همکاری‌هایی که در چارچوب پارادایم مشترک ارایه شد، همین ایده‌های مطروحه بود."

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفرآتی خود به مسکو نیز گفت: " همین هفته سفری به مسکو خواهم داشت اما در مورد برنامه‌ها در آینده توضیحات لازم ارایه خواهد شد."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)