تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"ایران در 4 سال گذشته برنامه ای برای تولید بمب اتمی نداشته است"

آژانسهای اطلاعاتی آمریکا برای اولین بار فاش ساخته اند که ایران در 4 سال گذشته برنامه ای برای تولید سلاح اتمی نداشته است. این خبر در مطبوعات آمریکایی و بریتانیایی بازتاب وسیعی داشته است. روزنامه گاردین چاپ لندن در شماره روز سه شنبه خود می نویسد: این گزارش سری که روز گذشته از طبقه بندی سری خود خارج و منتشر شد نشانگر تغییر عمده ای در گمانه زنی های پیشین است. در این گزارش آمده است: "تصمیم تهران برای متوقف ساختن برنامه تولید سلاح اتمی خود نشان دهنده آن است که ایران اکنون کمتر از آنچه که در سال 2005 به نتیجه رسیده بودیم به دنبال توسعه برنامه تولید سلاح هسته ای است."

به نوشته گاردین علنی شدن این گزارش کار را برای پرزیدنت بوش در توجیه حمله نظامی به ایران پیش از پایان دوره رباست جمهوری اش در سال آینده دشوارتر خواهد ساخت. به همین ترتیب، کار ترغیب روسیه و چین برای پیوستن به آمریکا، بریتانیا و فرانسه در جهت اعمال تحریم های جدید بر ایران مشکل می سازد.

بوش و معاون او دیک چنی ادعا می کرده اند که تهران مصمم است سلاح هسته ای به دست آورد. رئیش جمهور آمریکا حتی در ماه اکتبر هشدار داد که این موضوع خطر وقوع یک چنگ حهانی سوم را ایجاد کرده است. هر دوی آنها روز چهارشنبه گذشته در جریان جزئیات گزارش بادشده قرار گرفته اند.

مشاور امنیت ملی امریکا گفته است که ایران از نظر به دست آوردن اطلاعات صحیح حوزه دشواری است و اطلاعات این گزارش در ماههای اخیر به دست آمده و نشان می دهد که مشکل کمتر از آنچه که ما فکر می کردیم جدی است.

ان آی ای (NIE) مرکزی متشکل از 16 آژانس اطلاعاتی آمریکا ست و در گزارش خود که "ایران: مقاصد و توانایی های هسته ای" نام دارد نتیحه می گیرد که: ما با اطمینان بالایی نتیجه گیری می کنیم که تهران در پاییز 2003 برنامه سلاح اتمی خود را متوقف کرده است". به گفته این گزارش این برنامه تا نیمه سال جاری میلادی از سر گرفته نشده بوده است.

برپایه این گزارش، زمان متوقف شدن برنامه هسته ای ایران تقریبا مصادف با زمانی است که وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان به تهران سفر کردند.

نظرهای خوانندگان

بابا اينها دنبال بمب هستن دنيا رو گول نزنيد اينو يه بجه 5 ساله هم ميفهمه اگه الان متوقف كردن دوباره دنبالش راه ميفتن اين مسلمه.

-- ساسان ، Dec 4, 2007 در ساعت 01:43 PM

bicharh sarbazan komnam u.s.a ( Mojahedin)

-- klo ، Dec 4, 2007 در ساعت 01:43 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)