تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

الویری: 41 سفر خارجی احمدی نژاد دستاوردی نداشته است

مرتضی الویری سفیر سابق ایران در اسپانیا، امروز طی یادداشتی در روزنامه همبستگی اقتصاد و دیپلماسی احمدی نژادی را بشدت نقد کرد.

او با انتقاد از رویکرد سیاست‌خارجی دولت نهم نوشت: در هيچ مقطعي به اندازه ‌ماه‌هاي آخر دوره سفارتم در اسپانيا تا اين اندازه به من سخت نگذشته بود؛ زيرا اقدامات و اتفاقات درون كشور بعضاً قابل توجيه نبودند. به‌عنوان نمونه به دلیل افسانه خواندن جريان هولوكاست (نسل‌كشي يهوديان توسط نازي‌ها) و يا ادعاي محو كردن اسرائيل از صفحه روزگار مورد سوال واقع مي‌شديم كه آيا بايد مردم اسرائيل را به دريا بريزيم؟

الویری نوشته است که هميشه در اسپانيا تظاهرات به نفع فلسطين برگزار مي‌شد، اما بعد از طرح اين موضوعات از طرف رئیس جمهوری ایران، اولين تظاهرات در اين كشور به نفع اسرائيل انجام شد.

سفیر سابق ایران در ادامه یادداشت خود، ضمن انتقاد از سفر‌های بی‌حاصل رییس جمهوری ایران نوشت: به‌‌رغم سفرهاي خارجي زياد، از نظر ديپلماسي در وضع مطلوبي به سر نمي‌بريم. رييس‌جمهور در 29 ماه گذشته ‌41 سفر خارجي داشته است كه اين به معناي هر ‌19 روز، يك سفر خارجي است، اما اين سفرها به هيچ وجه از نظر ديپلماسي بازدهي مناسب نداشته است.

الویری که از برنامه ریزان اقتصادی دولتهای پس از انقلاب است با ارایه آمار‌های جدیدی از وضعیت جذب سرمایه‌های خارجی در دولت نهم، با رد آمار نهاد‌های دولتی مبنی بر جذب ‌11 ميليارد دلار منابع خارجی، نوشت: بيش‌ترين ميزان جذب سرمايه حدود ‌580 ميليون دلار و توسط ايرانسل بوده است و ‌250 ميليون دلار نيز به صورت متفرقه صورت گرفته است. آمارهاي خارجي نشان مي‌دهد كه ايران تنها حدود ‌830 ميليون دلار سرمايه‌گذاري داشته است.

او درباره سفر جنجالی احمدی‌نژاد به اجلاس کشور‌های حوزه خلیج فارس بر این باور است: درباره كنفرانس اخير شوراي همكاري خليج‌فارس بايد گفت اگر ما واقعا روي نام خليج‌فارس تكيه داريم و به بيانيه‌اي كه در اعتراض به آن منتشر شده است معترضيم، رفتن احمدي‌نژاد به اين اجلاس به هيچ وجه قابل توجيه نيست.

او سیاست گرایش به چین و روسیه را نیز مورد انتقاد قرار داده است و می نویسد: در خصوص جايگاه چين و روسيه با توجه به اختلافات ايران و آمريكا و سوء‌استفاده‌هاي اين دو كشور مي‌توان تحليل كرد كه چين و روسيه از نظر تكنولوژي و منابع سرمايه‌اي به درد ما نمي‌خورند. تنها نقطه قوت آن‌ها در خصوص حق وتوشان در شوراي امنيت است، اما بايد بدانيم كه چين و روسيه هرگز حاضر نخواهند بود حق وتوي خود را براي ايران خرج كنند، چرا كه چين ساليانه ‌400 ميليارد دلار به آمريكا صادرات دارد، بنابراين هرگز نبايد با طناب پوسيده چين و روسيه به چاه رويم.

-------------------------
متن نوشته مرتضی الویری را در اینجا بخوانید

نظرهای خوانندگان

من از احمدی نژاد دفاع نمی کنم اما آقای الویری شما خود در زمان تصدی سمت شهرداری تهران و بعد از آن چه گلی به سر ملت زده اید؟ آیا اتفاقات زمان خود را فراموش کرده اید؟ فکر نکنم شما اصلآ به قول دوستان در باغ تشریف داشته باشید!!!

-- هادی ، Dec 27, 2007 در ساعت 01:35 PM

کاملاً با ایشان موافقم برخلاف آنچه متأسفانه هموطنان ایرانی فکر می کنند که رئیس جمهورشان چه تاجی به سر مملکت می گذارد باید عرض کنم که اینجانب در خارج از ایران به سر می برم و کاملاً مقید به رفتار در شأن یک ایرانی هستم ولی با اینکه تصور می کردم که به دلیل ایرانی بودنم باید همه جا افتخار کنم به تازگی ترس از بیان اینکه ایرانی هستم من را به وحشت می اندازد چون مدتی است وقتی ملیت خود را مطرح می کنم آنچه در ذهن مردم تداعی میشود جناب آقای رئیس جمهور است که هم میهن من هستند و با کمال تأسف با اعمال سلیقه های شخصی به عنوان نماد یک مملکت از کمترین جایگاهی در جامعه بین الملل برخوردار نیستند و سریع با برخورد نامناسب اشخاص از اقشار مختلف روبرو می شوم به همین دلیل قبل از بیان ملیت ابتدا سعی در معرفی ملتم دارم و بعد با صراحت می توانم خودم را ایرانی معرفی کنم البته این عمل ایشان من را مجبور ساخته تا بیش از هر فردی خودم را نسبت به رفتارم موظف بدانم تا همگان را متوجه سازم که همۀ ایرانیان چنین دیدگاه و طرز فکری ندارند

-- مشتی حسن ، Dec 27, 2007 در ساعت 01:35 PM

بنده کاملا با جناب اقای الو یری موافقم و از اقای الویری خواهش میکنم که بیشتر در صحنه های اجرایی کشور شرکت کنند چون ما جوانان به تفکرات روشن و خوب ایشان نیازمندیم.

-- رضا سلیمانی گرجی ، Apr 13, 2008 در ساعت 01:35 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)