رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۷

9 ایرانی از زندان آمریکا در عراق آزاد شدند

صبح امروز، جمعه، مقامات آمریکایی در بغداد 9 تن از زندانیان ایرانی را به مقامات ایرانی تحویل داده‌اند. در میان آزاد شدگان نام دو تن از کسانی که در کنسولگری ایران در اربیل توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شده بودند نیز به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، صبح روز جمعه 9 زندانی ایرانی "برابر قرار قبلی تحویل مقامات عراقی داده شد و مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با این افراد دیدار کردند."

ایرنا همچنین از قول "یک منبع موثق در سفارت جمهوری اسلامی" در بغداد گزارش داده است که افراد آزاد شده پس از تحويل به مقامات ايران به فرودگاه بین‌المللی بغداد منتقل شده‌اند

در همین حال گزارش‌های رسیده از فرود هواپیمای حامل این 9 نفر به فرودگاه "بین‌المللی امام خمینی" در بعد از ظهر جمعه حکایت دارد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فارس، پس از آزادی این افراد هوشیار زیباری وزیر امور خارجه دولت عراق این رخداد را مثبت ارزیابی کرده و گفته است "این خبر به منزله پیشرفتی مثبت است. به نظر من، این اقدام روابط میان عراق، ایران و آمریکا را تقویت خواهد کرد."

زیباری در ادامه خواستار برگزاری هر چه سریع‌تر دور سوم مذاکرات میان سه کشور ایران و ایالات متحده و عراق شده و گفته است "ما گفته‌ایم که باید دور جدید گفتگوها میان این سه‌ کشور بر سر امنیت عراق برگزار شود. برگزاری این مذاکرات باید در این ماه باشد."

به گزارش ایرنا اسامی ایرانیان آزاد شده به این شرح است: موسی چگینی، حمیدرضا عسگری، عادل مرادی، محمدعلی احمدی، ابراهیم مولایی، راعد سعیدی، اعظم کرمی، حبیب قربانی، و محمدجعفر مکی محمد.

ایرنا گزارش داده است که به‌جز موسی چگینی و حمیدرضا عسگری، که در 11 ژانویه گذشته در کنسولگری ایران در اربیل به‌دست نیروهای آمریکایی دستگیر شدند، دیگر این افراد از کسانی هستند که برای "زیارت" به عراق رفته بودند.

ایرنا همچنین گزارش می‌دهد که به گفته مقامات آمریکایی "هنوز ‪ ۱۱‬تن دیگر از اتباع ایرانی دربند این نیروها هستند."

نظرهای خوانندگان

Motazer bashid ke Iran begojad ke inha
dar tamame modat zire shkanje bodeand

Ali

-- Ali ، Nov 9, 2007 در ساعت 12:19 PM

Man on ebrahim molaeyo mishnasam!bande khoda goft hich kari ba ma nadashtan!

-- SAM ، Aug 18, 2008 در ساعت 12:19 PM