تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سولانا: نااميد شدم

سعید جلیلی مذاکره کننده هسته‌ای ایران امروز پس از پایان مذاکراتش با سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که در پنج ساعت گفتگو با سولانا مذاکرات "خوبی" داشته است.
جلیلی همچنین به خبرنگاران گفته است که او و سولانا برای ادامه مذاکرات توافق کرده‌اند و همچنین موافقت کرده‌اند که ماه آینده نیز مذاکره‌ای با یکدیگر داشته باشند.

این در حالی است که سولانا در پایان مذاکره با جلیلی حاصل این مذاکرات را به‌عنوان آخرین گفت‌وگو‌هایی که می‌توانست جلو فشار بیشتر ایالات متحده برای تحریم بین المللی ایران را بگیرد ناامید کننده خوانده است. سولانا امروز پس از پایان مذاکره با جلیل به خبرنگاران گفت "باید بپذیرم که پس از 5 ساعت مذاکره من بیش از این انتظار داشتم. من ناامید شده‌ام." با این همه سولانا افزوده است که بار دیگر پیش از پایان دسامبر با جلیلی گفت‌وگو خواهد کرد.

مذاکرات جلیلی و سولانا در لندن انجام شد
روز جمعه سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لندن درباره پرونده هسته‌ای ایران مذاکره کردند.


خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، ضمن مخابره آغاز مذاکره جلیلی با سولانا در جمله‌ای که می‌تواند موضع ایران را در این مذاکره نشان دهد گفته است "تهران غنی‌سازی تحت نظارت بازرسان آژانس و در چارچوب پیمان منع اشاعه هسته‌ای (ان.پی.تی) را "خط قرمز" خود اعلام کرده است."

این خبرگزاری همچنین گزارش داده است که "گمانه زنی شده که جلیلی و سولانا با پیشنهادهای جدیدی در مذاکره حضور یابند، اما محتوای این پیشنهادها تا کنون منتشر نشده است."

ایرنا درباره محتوای احتمالی چنین پیشنهاداتی آورده که "اخبار غیررسمی مانند پیشنهاد "تایم اوت" یا توقف اجرای تحریم‌ها همزمان با توقف غنی‌سازی به منظور ایجاد فرصتی بیشتر برای مذاکرات و همچنین پیشنهاد کنسرسیوم غنی‌سازی مطرح است، هر چند هیچ یک از طرفین آن را تایید یا تکذیب نکرده‌اند."

پنج کشور عضو دایم شورای امنیت به علاوه آلمان برای تصمیم گیری درباره تصمیم آینده شورای امنیت درباره پرونده هسته‌ای ایران منتظر گزارش سولانا از مذاکراتش با طرف ایرانی هستند. شورای امنیت ممکن است در صورت عدم توقف غنی‌سازی اورانیوم دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران آغاز کند.

نظرهای خوانندگان

این مصیبت بزرگ رو به تمام ملت ایران تسلیت میگم.حیف که (قطعا) غم آخرمون نیست!

-- امیدوار! ، Dec 1, 2007 در ساعت 10:14 PM

اميدوارم در اين نبرد سخت همونطور كه دكتر مصدق ايستاد آقاي جليلي و سايرين هم مقاوم باشند ...و يادمون باشه ما در زمان ملي شدن صنعت نفت هم شوراي امنيتي شديم!هرگامي كه براي استقلال برداشتيم جلومون رو گرفتن
به اميد روزي كه ايران سربلند تر از هميشه باشد

-- ارجمندي ، Dec 1, 2007 در ساعت 10:14 PM

موضوع هسته ای را به رای عمومی بگذارند و اگر باز هم98.2 در صد رای آوردند کارشان را ادامه دهند.

-- sam safe ، Dec 2, 2007 در ساعت 10:14 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)