تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تعلیق پیمان نیروهای متعارف در اروپا از سوی روسیه

ولادمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز جمعه قانونی را امضا کرد که حضور روسیه را در پیمان تحدید نیروهای متعارف در اروپا که از زمان جنگ سرد به جا مانده بود تعلیق کرد. به گفته برخی از مقامات روسی، این اقدام روسیه ممکن است مقدمه تجدید نظر این کشور در سایر پیمان‌های نظامی‌اش با کشورهای غربی باشد.

این اقدام پوتین درست در آخرین روز کارزار انتخابات پارلمانی در روسیه رخ داد. پوتین در طی تبلیغات انتخاباتی بارها غرب را به تلاش برای تضعیف روسیه متهم کرد. الغای این پیمان می‌تواند به وخیم‌تر شدن روابط میان روسیه و کشورهای عضو ناتو بینجامد.

روسیه، قزاقستان اوکراین، و بلاروس پیمان نیروهای متعارف را تصویب کرده بودند. بر طبق این پیمان روسیه متعهد شده بود که نیروهای نظامی معمول خود مانند تانک، نفربر و هواپیما را در مناطق اروپایی‌اش محدود کند و اجازه بازرسی ادواری از پایگاه‌های مربوط به این نیروها را بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرمان پوتین از 12 دسامبر قابلیت اجرایی می‌یابد اما یک مقام وزارت دفاع روسیه به این خبرگزاری گفته است که این به معنای اجرای فوری آن و افزایش نیروهای روسی نخواهد بود. با این حال این مقام وزارت دفاع اعلام کرده است که روسیه حق خود را برای جابه‌جایی نیروهایش محفوظ می‌داند.

همچنین یکی از نمایندگان پارلمان روسیه نیز گفته است که این اقدام پوتین می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای تجدید نظر در پیمان‌هایی "که نه به نفع روسیه هستند نه ضرری برای ان دارند."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)