تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جلیلی برای دیدار با سولانا به لندن رفت

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز پنجشنبه برای گفت‌وگو با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به لندن سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، جلیلی در نخستین ملاقات خود بدون حضور لاریجانی، روز جمعه (30 نوامبر) با سولانا در لندن گفت‌وگو خواهد کرد. دیدار پیشین جلیلی و سولانا به همراهی علی لاریجانی روز دوم آبان ماه گذشته در رم صورت گرفته بود.

گزارش ایرنا همچنین حاکی است که به گفته رضا آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی ایران قرار است ‪۱۹‬ آذر ماه امسال (‪ ۱۰‬دسامبر) هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مذاکره در مورد "منشا آلودگی" در دانشگاه فنی تهران به ایران سفر کنند.

گفت و گوی جلیلی و سولانا در حالی صورت خواهد گرفت که البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش سال 2007 خود درباره ایران گفته بود که ایران همکاری بیشتری با بازرسان آژانس کرده است اما در عین حال این همکاری منفعلانه بوده و نیز ایران باید به پرسش‌های مهمی درباره برنامه خود جواب بدهد.

پس از اعلام این گزارش البرادعی در نطق خود به مناسبت گشایش آخرین جلسه سال 2007 شورای حکام آژانس، گفت که هنوز هم نمی‌توان گفت که برنامه ایران کاملاً غیر نظامی است و ایران مسایل کلیدی‌ای را هنوز بی‌پاسخ گذاشته که می‌تواند نشانه نظامی بودن برنامه هسته‌ایش باشند.

سولانا قرار است در روزهای آینده گزارش خود از مذاکره با مقامات ایرانی را به شورای امنیت سازمان ملل ارایه دهد تا این شورا با ملاحظه این گزارش تصمیم جدید خود را درباره ایران بگیرد.

شورای امنیت پیش از این با صدور دو قطعنامه در تحریم ایران خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم شده بود. مقامات ایرانی تاکنون انجام این خواست شورای امنیت را به شدت رد کرده‌اند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)