تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مشرف: وضعیت فوق‌العاده را لغو خواهم کرد

پرویز مشرف ساعاتی پس از ادای سوگند ریاست جمهوری‌اش قول داد که در روز 16 دسامبر آینده وضعیت فوق‌العاده را لغو خواهد کرد. او همچنین گفت که قانون اساسی را نیز از تعلیق خارج خواهد کرد و وضع را به صورت عادی برخواهد گرداند.

مشرف در حالی این مطلب را اعلام کرد، که پس از انجام مراسم تحلیف بار دیگر ایالات متحده و دیگر کشورها از او خواستند که وضعیت فوق‌العاده را لغو کند. این در حالی بود که او در نخستین مصاحبه خود پس از ادای سوگند ریاست جمهوری گفت که انتخابات مجالس را در موعد مقرر، 8 ژانویه، برگزار می‌کند اما وضعیت فوق‌العاده را لغو نخواهد کرد.

به این ترتیب انتظار می‌رود که وضعیت فوق‌العاده در پاکستان سه هفته پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور لغو شود.

مشرف به‌عنوان رییس جمهور غیر نظامی سوگند یاد کرد


یک روز پس از آن كه پرویز مشرف از سمت فرماندهی ارتش استعفا داد و از لباس نظامی نیز خارج شد، امروز پنجشنبه، همچون یک غیر نظامی برای ریاست جمهور پاکستان سوگند یاد کرد.

این دومین ریاست جمهوری مشرف پس از کودتای 1999 او است. دور نخست ریاست جمهوری مشرف در سال 2002 آغاز شد.

مراسم تحلیف مشرف 64 ساله در کاخ ریاست جمهوری پاکستان در "ایوان صدر" برگزار شد و او پس از سوگند به قرآن تحلیف را به جا آورد. این مراسم در جمع سفرا و دیپلمات‌های خارجی و گروهی دست‌چین شده از مقامات پاکستانی برگزار شد که ژنرال اشفق کیانی، فرمانده جدید ارتش پاکستان که منصوب مشرف است نیز از آن جمله بودند.

پیش از سوگند مشرف، رییس جدید دیوان عالی، عبدالحمید دوگار و سایر قضات این دیوان نیز سوگند یاد کردند.

مشرف پس از انجام تحلیف در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی این کشور از این که بار دیگر مورد "اعتماد مردم پاسکتان قرار گرفته است" تشکر کرد و گفت که انتخابات مجالس پاکستان در 8 ژانویه را در هر شرایطی، "سیل بیاید یا جهنم برپا شود"، برگزار خواهد کرد. مشرف گفت که این انتخابات "گامی بلند برای تحقق اساس دموکراسی در پاکستان خواهد بود."

با این حال مشرف تاکید کرد که به‌هیچ وجه تا پیش از انتخابات وضعیت فوق‌العاده را لغو نخواهد کرد. مشرف که از سوی مخالفان داخلی و کشورهای خارجی مورد اعتراض شدید قرار دارد که برگزاری انتخابات در شرایط فوق‌العاده نقض دموکراسی خواهد بود، گفت که دموکراسی می‌خواهد اما اضافه کرد که "ما دموکراسی را به‌شیوه خودمان اجرا خواهیم کرد."

سوگند ریاست جمهوری امروز مشرف درحالی صورت گرفت که او روز چهارشنبه پس از 40 سال نظامی‌گری، و 8 سال حاکمیت نظامی، از سمت نظامی خود استعفا داده بود. این در حالی بود که مشرف نخستین بار در سال 2004 وعده داده بود که از سمت نظامی خود استعفا دهد و ادامه دور اول ریاست جمهوری‌اش را به‌عنوان یک غیر نظامی طی کند.

نمایندگان مجالس پاکستان که دوره نمایندگی‌شان رو به اتمام بود در اکتبر گذشته مشرف را به ریاست جمهوری برگزیدند. این در حالی است که دیوان عالی پاکستان در آن زمان تایید انتخاب او را به بررسی شکایت‌های وارده معوق کرد.

مشرف در مقابل در 3 نوامبر جاری وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد، و با استفاده از این وضعیت همه اعضای دیوان عالی را زندانی و برکنار کرد. سرانجام در میان اعتراضات شدید مخالفان و دستگیری هزاران نفر دیوان عالی جدیدی که خود او منتصب کرده بود هفته پیش همه موانع حقوقی برای تایید ریاست جمهوری مجدد را از پیش پای او برداشت.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)