تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله روزنامه‌های ایران

پوست اندازی از آناپولیس
روزنامه اعتماد در سرمقاله خود با اشاره به آغاز به کار کنفرانس آناپولیس، از اسطوره زدایی سه دهه اخیر درباب بحران خاورمیانه سخن گفته و آورده است:"حضور تقریباً کلیه نهادهای بین المللی در این کنفرانس برای تقویت و حمایت از توافقی است که احتمالاً از سوی ابومازن و ایهود اولمرت صورت می گیرد. در شرایطی که نه ابومازن اسطوره یی همانند عرفات است و نه اولمرت از اتوریته مناخیم بگین یا آریل شارون برخوردار. دیروز چند هزار یهودی در بیت المقدس علیه اولمرت و کنفرانس آناپولیس تظاهرات کردند و شعار دادند «اسرائیل را طعمه کوسه ها نکنید». "

سرمقاله نویس اعتماد در ادامه با اشاره به حضور سوریه در این اجلاس می نویسد: "در صورتی که سوری ها با دریافت امتیازهای پیرامون جولان به سکوت پیرامون تحولات لبنان تن دهند احتمال تحصیل توافق های ماندگارتر در مریلند امریکا افزایش می یابد.فقدان حمایت حماس از کنفرانس آناپولیس به عنوان آخرین برنده آخرین انتخابات دموکراتیک در سرزمین فلسطین عاملی است که تعداد توافق های حاصله در این کنفرانس را به شدت کاهش می دهد. امضای توافق های کلان با اسرائیلی ها که منجر به ارتقای وضعیت اقتصادی فلسطینی ها شود در میان مدت ممکن است حماس را دور بزند. بروز چنین تحولی بسیار زمان گیر و انرژی بر است. تنها طریقی که می توان حماس را از مجموع وزن جریان های سیاسی فلسطینی ها حذف کرد، توسعه و آبادانی سریع مناطق فلسطینی نشین است، امری که حمایت اقتصادی بسیار کلان غرب و نیز موافقت اسرائیلی ها را لازم دارد. به همین دلیل نیل به آن چندان آسان به نظر نمی رسد."

طبل بزرگ زیرپای چپ/ بودجه پارتیزانی!
کاظم انبار لویی در ادامه سرمقاله هایش در روزنامه رسالت که گفت و گوهای انتقادی سران سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی با مجله شهروند امروز در باره بودجه را به نقد می کشد، این بار نیز درباره برادران شرکا نوشته است:" آقای شرکا فرموده اند ما برنامه کلان نداریم. آیا این اعتراف است یا اعتراض؟ اگر اعتراف است که به شما بر می گردد چون برنامه سوم را آقای محمدعلی نجفی و برنامه چهارم را آقای ستاری فر نوشتند که هر دو از چهره های برجسته دوم خردادی و اکنون در صف نقد بودجه سال آینده ایستاده اند و همچنین آقای شرکا آخرین رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت گذشته بودند لذا اینکه برنامه نداریم به او هم بر می گردد. اگر هم اعتراض است چه گله ای از دولت نهم دارید؟ اگر هر دو است که باید از ایشان تشکر کنیم به خاطر این همه تواضع!"

سرمقاله نویس رسالت می افزاید: "به نظر می رسد بهتر است آقای شرکا با دیگر دوستان [محمدعلی نجفی و محمد ستاری فر] خود که در دولت اصلاحات متصدی اداره سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودند، بنشینند و به بازخوانی عملکرد خود در آن دوران بپردازند و معلوم کنند ضمیر تدوین بودجه پارتیزانی و بودجه قجری به چه کسانی بر می گردد؟ اگر نیک نظر کنند قطعا پرخویش در آن خواهند دید."

نیاز امروز پاکستان
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود که به قلم ناصر بهرامی راد نگاشته شده با اشاره به تحولات اخیر در پاکستان می نویسد: "نتیجه جدال های چند ماه گذشته که احتمالا تا سال ها ادامه خواهد یافت هرچه باشد، به سود توده های عظیم مردم پاکستان نخواهد بود، اگرچه آمریکاییان هیچ مشکلی با این وضع ندارند. افزایش فقر و تشنج و عقب ماندگی در میان مردم مسلمان این کشور پرجمعیت نه تنها آسیبی به آنها نمی رساند، بلکه حتی در بدترین شرایط قابل پیش بینی یعنی قدرت گرفتن جریان طالبانی، بهانه مداخله مستقیم نظامی مدعیان دروغین صلح و مبارزه با تروریسم را در یکی دیگر از کشورهای جهان اسلام فراهم خواهد ساخت. درست به همین دلیل است که ناظران سیاسی درمیان گرد و خاک ناشی از دعوای قدرت میان جریان های سیاسی، با شگفتی شاهد سکوت معنادار ملت 160 میلیونی پاکستان هستند."

کیهان در پایان آورده است: "نیاز امروز پاکستان، یک هوای تازه است و شامه حساس این ملت بزرگ، آن را در مرزهای غربی خود یافته است. نیاز مردم پاکستان به این هوای تازه اگر چه سه دهه گذشته همواره سرکوب و پایمال شد ولی از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران در قالب باشکوهترین و زیباترین صحنه های استقبال از دولتمردان جمهوری اسلامی و تظاهرات حمایت آمیز از ملت مجاهد ایران، رخ نشان داد؛ انتظاری که بعد از سه دهه پرماجرا، هنوز به قوت خود باقی است."

جناب افشار فضیلت همواره فضیلت است
روزنامه اعتماد ملی در یرمقاله روزچهارشنبه خود با ابراز شگفتی از سخنان علیرضا افشار پس از انتخاب به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور که طی آن به انتقاد از احزاب دوم خردادی پرداخته، آورده است: "کم‌ترین انتظار آن است که ایشان در این مسوولیت سیاسی‌ای که دارند داوری‌های خود را فرو خورند و به آگاهی و خرد جمعی ایرانیان باور داشته باشند؛ اینکه مردم بهترین و لزوما صحیح‌ترین انتخاب را به شرط وجود شرایط لا‌زم صورت می‌دهند. هیچ نیازی به چنگ‌اندازی به صورت رقبایی که هم‌اینک در صحنه نیستند و امکانی نیز برای دفاع ندارند وجود ندارد. اینگونه اظهارات از یک مقام مسوول انتخاباتی، سلا‌مت انتخابات را به خطر می‌اندازد. شاید عده‌ای غرض‌ورزانه شایع کنند که دولت نهم از قبل تصمیم خود را برای برگزاری انتخاباتی جهت‌دار گرفته است. این کار بر فرض صحت، حتی اگر به قصد قربت هم انجام گیرد، بزرگ‌ترین جفا به جمهوری اسلا‌می و مردمی‌ترین انقلا‌ب قرن بیستم است."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)