تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بوش: آناپولیس برای توافق نیست برای مذاکره است

جورج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس صلح آناپولیس راه رسیدن به صلح را راهی دشوار دانست و گفت هدف برگزاری کنفرانس آناپولیس رسیدن به توافق نیست، بلکه از سرگرفتن مذاکرات است و آنچه بر عهده سایر کشورهاست، تنها حمایت از مقامات اسراییلی و فلسطینی است تا بتوانند این مذاکرات را به جایی برسانند.

ایهود اولمرت نخست وزیر اسراییل و محمود عباس رهبر تشکیلات فلسطینی در سخنرانی های خود پیش از آغاز جلسات کاری کنفرانس امروز تاکید کردند تشکیل کشور مستقل فلسطینی تنها انتخاب پیش رو برای نزدیک شدن به صلح است.

هفت سال رکود و شکست تلاش‌ها برای از سر گرفتن مذاکرات صلح، باعث شده بسیاری به کنفرانس آناپولیس به عنوان آخرین آزمایش ظرفیت صلح در خاورمیانه نگاه کنند. به گفته دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا، حس غالب در کنفرانس آناپولیس "حالا و یا هیچ وقت" است. 14 کشور عرب، از جمله سوریه حاضر شده اند با شرکت در آناپولیس حمایت خود را از روند مذاکرات و آمادگی شان را برای حمایت از آن اعلام کنند.

نزدیک به 50 کشور و سازمان بین المللی در آناپولیس در جلسات کاری خود راه‌های عملی حمایت از این مذاکرات را بررسی می‌کنند. راه‌های عادی سازی رابطه اسراییل باهمسایگانش، لبنان، سوریه وسایر کشورهای عربی و شیوه‌های جلب حمایت عملی جامعه بین المللی از جمله موضوعاتی هستند که در طول جلسات کاری روز سه شنبه مورد بحث قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار زمانه از محل کنفرانس، محمود عباس که بعد از سخنرانی جورج بوش پشت تریبون رسمی کنفرانس قرار گرفت با خطاب قرار دادن فلسطینیان در سخنرانی پر احساس خود از پنجره ای تازه صحبت کرد که با برگزاری کنفرانس آناپولیس به سوی صلح گشوده شده. آقای عباس از امید فلسطینیان به روزی صحبت کرد که بدون ایستگاه های بازرسی، زندان و دیوار حائل آغاز شود. او گفت درد تک تک فلسطینیان را که ریشه در سال‌های نکبت و تلخ اشغال دارد می‌فهمد. او از مردم خود خواست امید و اعتمادشان را از دست ندهند چرا که این بار جهان به کمک آنها شتافته است.

در کنار این ابراز امیدواری، ابومازن تاکید کرد هر گونه مذاکره باید شامل آزادی زندانیان، بازگشت آوارگان و حل مناقشات مرزی و به رسمیت شناخته شدن بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطینیان باشد. نکاتی که در روزهای گذشته مانع به توافق رسیدن همکاران او و مقامات اسراییلی بر سر پیش نویس برنامه ای برای آغاز مذاکرات شده است.

ایهود اولمرت نخست وزیر اسراییل اگرچه سخنرانی اش را با یاد آوری حس ناامنی شهروندان اسراییلی با پرتاب موشک‌های قسام آغاز کرد اما تاکید کرد به آناپولیس آمده که به مردم و کشورهای عرب بگوید زمان صلح رسیده است. به گفته او اسراییل و اعراب نمی‌توانند بیش از این به رویاهایی چنگ بزنند که عملی کردن آنها همراه با ادامه رنج مردم، ناامنی، و زندگی آنها بدون امید به تغییر است.

آقای اولمرت گفت: "من به همه کسانی که خواستار صلح با اسراییل هستند می‌گویم اهلا و سهلا." وی تاکید کرد خواستار پایان نفرت و ترور علیه مردم کشورش است و برای رسیدن به صلح از گفتگو درباره هیچ موضوعی پرهیز نخواهد داشت.

گرچه هیئت ایرانی در آناپولیس غایب است اما حضور ایران به نحوی دیگر دیده می شود. پوشه هایی که از سوی موسسه "پروژه اسراییل" در واشنگتن، در میان خبرنگاران حاضر در کنفرانس توزیع شد در کنار برگه‌های اطلاعاتی معمول خود برگه‌ای با رنگ و لعاب کاملا متفاوت نیز دارد. مشت گره خورده محمود احمدی نژاد در صدر و تصویری از یک بمب ساعتی در ذیل؛ و در میانه این ادعا که ایران 25 هزار نفر را برای عملیات انتحاری علیه اهداف غرب استخدام کرده و در پی جنگ، خونریزی و حاکم کردن اسلام بر تمام جهان است.

همزمان با برگزاری کنفرانس آناپولیس بسیاری از تحلیل گران در داخل و خارج از آمریکا نسبت به دستاوردهای این کنفرانس ابراز تردید کرده اند تا جایی که دولت آمریکا نیز آرام آرام در ابراز امیداوری به نتیجه این کنفرانس لحنی محتاطانه اختیار کرده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)