تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آغاز رایزنی‌ برای برگزاری "نشست ملی صلح"

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های "هم اندیشی کمیته موقت ملی صلح با گروه‌های مختلف اجتماعی ایران" برای برگزاری "نشست ملی صلح" روز دوشنبه پنجم آذرماه 1386 با حضور نمایندگان دانشجویان تشکیل شد.

كمیته موقت صلح كه در "كانون مدافعان حقوق بشر" تشكیل شده است كار خود را بعنوان جنبش اجتماعی صلح دوستان ایران جهت مقابله با خطرهای تهدید كننده صلح در ایران ، آغاز کرده است.

از این رو اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و اعضای شورای تهران تحکیم (نمایندگان و دبیران انجمن‌های اسلامی دانشگاه های تهران) در این نشست حاضر شدند تا در خصوص ضرورت طرح این بحث و ارتباط آن با شعار مطرح شده یعنی "جنگ نه، صلح و حقوق بشر آری" با اعضای کمیته صلح گفت و گو کنند.
اما این نشست تنها به طرح این نکات محدود نشد. چگونگی کمک دانشجویان به طرح این ایده و گسترش آن در سطح دانشگاه ها موضعات دیگری بود که در این نشست به آن ها پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی كانون مدافعان حقوق بشر، در ابتدای این نشست چند تن از اعضای کمیته موقت صلح دیدگاه‌های خود را در خصوص این ایده و اینکه چرا دانشجویان به عنوان اولین گروه از گروه های اجتماعی دعوت شده‌اند را مطرح کردند.

به اعتقاد آنان طرح مسئله صلح از سوی نیروهای دموکراسی خواه می تواند به جلوگیری از جنگ و یا کاهش هزینه های آن کمک کند. البته اعضای موقت کمیته صلح برای صلح قیدی نیز داشتند. "صلحی که حقوق همه انسان‌ها در آن مراعات شود."

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل روز دوشنبه 28 آبان ماه 1386 در فراخوانی خبرتشكیل "شورای ملی صلح" را اعلام كرده بود. دعوتی که بسیاری از فعالان سیاسی و فرهنگی به دلیل نگرانی ازشرایط موجود در عرصه داخلی و در سطح بین المللی وطرح موضوع جنگ واخبار وگزارشات مربوط به آن جواب مثبت دادند.
بنابراین رایزنی با گروه های اجتماعی ضرورتی انکار ناپذیر تشخیص داده شد و دانشجویان به عنوان یکی از فعالترین گروه‌های اجتماعی اولین گزینه این انتخاب بودند.

در این نشست با طرح این دیدگاه که دوره جدیدی برای جنبش دانشجویی آغاز شده است، شعار جدیدی در این شرائط برای جنبش دانشجویی قابل طرح دانسته شد. "نه سازش، نه جنگ، تعامل." این شعار، شعار دوران ساز دانسته شد که دانشجو می تواند کمک کند تا این مسئله آرام آرام مسئله مردم شود.

برپایه این گزارش، وجود یک "گرایش تند رو در داخل حاکمیت که حیات خود را در بحران می بیند" موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح شد. در این نشست عنوان شد که "زیست در بحران باعث شده است تا جناح های تند رو در حاکمیت جناح های معتدل تر را حذف کنند. چرا که هر بار شعار جنگ سر داده شده، جناح معقول تر نظام کنار زده شده اند."

"چه مکانیزمی در این خصوص که حرکت ضد جنگ بر افکار عمومی جهان تاثیر بگذارد اما تغییری در رفتار حاکمیت جمهوری اسلامی ایجاد نشود، اندیشیده شده است"، "چه امتیازی در قالب این کار که قرار است انجام شود از حاکمیت در راستای حقوق بشر گرفته می شود"، "چه کارهایی قرار است انجام شود"، "تلاش کردیم مسأله جنگ حل شد، مساله حقوق بشر کجا قرار دارد"، "آیا قرار است سرباز حکومت شویم" و "آیا این وزن را داریم تا با جامعه جهانی تعامل کنیم" سئوالاتی بود که در این نشست مطرح شد.

پس از طرح دغدغه دانشجویان و این دیدگاه که عده‌ای معتقدند "حمله در بلند مدت باعث پیشرفت می شود"، اعضای کمیته موقت صلح لازم دیدند تا توضیحاتی ارائه کنند. عراق، افغانستان و یوگسلاوی کشورهایی بودند که در این نشست برای بررسی بیشتر به عنوان نمونه مطرح شدند.

در این نشست تاکید شد که "حمله آمریکا به ایران نه تنها منجر به دموکراسی نمی شود بلکه جنگ، دموکراسی ملی را در ایران عقب می برد. پس باید نسبت نسبت به آن حساس بود."

در این نشست گفته شد که "حالت بحران به ضرر ماست، پس هرکس با جنگ مخالفت کند متحد راهبردی ما می شود. چرا که اگر حمله صورت گیرد باز ما قربانی هستیم. می خواهیم بیشتر نبازیم و از آنجا که سیاستمداران واقع بینی هستیم اگر این حرکت منجر به آن شود که حمله ای صورت نگیرد آن وقت است که امکان تقویت نهادهای مدنی فراهم می شود. دموکراسی درجامعه مدنی خواهد بود. در این شرایط نیروهایی که صلح می خواسته‌اند مطرح می شوند."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)