تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله روزنامه‌های ایران

توهّم زدایی لازم است!
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله روز سه شنبه خو با اشاره به روحیه" پرخاشگر"اعضای دولت نهم به حمله روزنامه ایران به هاشمی شاهرودی اشاره کرده و می آورد:" اصرار مسئولان دولتی بر بی نقص بودن کار خود و لزوم احترام دیگران به استقلال قوه مجریه، آنقدر زیاد است که پس از تذکرات مشفقانه رئیس قوه قضائیه در مورد برخی عزل و نصب ها در دولت، یک مقام دست چندم دولتی از "رسانه رایگان در اختیار" برای تذکر به رئیس قوه قضائیه استفاده می کند تا از او بخواهد دخالت خود در کار قوه مجریه را به نحوی جبران نماید!"

این روزنامه در ادامه سرمقاله اش می نویسد: "آنچه اکنون مایه نگرانی است، تسری این روحیه به رسانه ها و نهادهای وابسته به دولت است، به طوری که روزنامه رسمی وابسته به دولت نیز خود را مجاز و محق می داند که با نقض استقلال قوه قضائیه، یک نفر را جاسوس قطعی بنامد و آنگاه به یک روزنامه دیگر وابسته به بیت المال حمله کند که «چرا به جای دفاع از منافع ملی، به عرصه ای برای توجیه اقدامات یک جاسوس تبدیل شده است!؟» نگارنده، انگیزه ای برای دفاع یا محکوم کردن فرد مورد نظر ندارد و معتقد است با توجه به قدرتمندی سیستم اطلاعاتی کشور، جاسوسی یا شروع به جاسوسی یک مدیر، چندان نگران کننده نیست. اما تزریق این توهم به دولتمردان و رسانه های حقوق بگیر آنها که "سران دولت نهم و حامیان ایشان تنها مرجع تشخیص حق و باطل هستند" و نیز دخالت در کار سایر قوا، هم از جهت شکستن حرمت قانون اساسی - که براستقلال قوای قضائیه و مقننه تاکید دارد - خطرناک است و هم از این جهت زیانبار است که دولتمردان را از وظایف اصلی خویش باز می دارد. زیان دوم، هم اکنون به عینه در برابر چشمان مردم است، به طوری که علیرغم گشادگی دست دولت به لحاظ مالی و برخورداری از حمایت های بی نظیر، بسیاری از آحاد مردم نمی توانند ادعای دولتمردان در بهبود شرایط اقتصادی را بپذیرند."

جنس بسیج، جنس انقلاب
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود که به قلم صالح اسکندری نگاشته شده با اشاره به هفته بسیج و پس از تمجید های فراوان از این نیروی نظامی می نویسد: "در این برهه حساس دشمن سعی دارد با القای فضای کاذب بحران در کشور به واسطه تهدیدات و تحریم های اقتصادی عملا افکار عمومی را از مسیر طبیعی خودخارج کند و مسبب نوعی نگرانی در جامعه گردد. بلکه به واسطه این فضاسازی مسموم ضمن سلب قدرت تصمیم گیری صحیح و بجا از مسئولان کشور مردم را نسبت به آینده درخشان ایران اسلامی ناامید سازد.اقتضای مردمی بودن بسیج دمیدن روح امید به کالبدکشور است .کالبدی که به همت و با تلاش شبانه روزی دولتمردان کنونی با سرعت به سوی قله های پیشرفت و ترقی در حال حرکت است. ملت ایران فرآیند بلوغ سیاسی و اجتماعی خود را به سرعت پشت سر می گذارد و بسیج به عنوان طیف آوانگارد وپیشتاز کشور باید به گونه ای مضاعف بر بنیه علمی وسیاسی خود بیفزاید .دراین شرایط به نظر می رسد که بسیجیان باید بیش از گذشته در صحنه های سیاسی واجتماعی کشور حضور یابند و با نشاط بخشی به جامعه مسیر حرکت اسلامی مردم ایران را هموار و بر شتاب آن بیفزایند."

روزنامه نگاری صلح
رجبعلی مزروعی در سرمقاله امروز روزنامه اعتماد با اشاره به شرایط خاص ایران ، درباره روزنامه نگاری صلح چنین نوشته است: "روزنامه نگاری صلح در ایران باید جریانی را در مخالفت با جنگ و خشونت راه بیندازد که تا آن سوی عالم و دولت ها و قدرت طلبانی که برای حل مسائل جز جنگ و خشونت نمی شناسند و حتی برای صدور دموکراسی و حقوق بشر این حربه را کارساز می دانند، پژواک یابد. جنگ و خشونت تحت هر عنوانی و هر بهانه یی جز خرابی و ویرانی حاصلی ندارد و از درون آن دموکراسی و حقوق بشر در نمی آید، راه حل مسائل جهانی از طریق صلح و گفت وگو و تعامل راهی کم هزینه و پرسود است و از طی این راه می توان به مقصود دموکراسی و حقوق بشر رسید. جامعه ایران امروز بیش از هر خواسته یی نیاز به صلح و آرامش دارد و روزنامه نگاری صلح باید بازتاب دهنده این آرمان باشد تا راه به سوی جنگ طلبان و خشونت گرایان نسبت به ایران بسته شود و کشورمان در دام جنگی دیگر نیفتد."

کژ راهه در مبارزه با فقر
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با بیان اینکه "درصد قابل توجهی از مردم دچار فقر هستند و شدت فقر نیز افزایش یافته است. واقعیت های تلخ نشان می دهد که تعداد افرادی که در بین زباله های شهری به دنبال کسب درآمد و یافتن کالایی قابل بازیافت هستند، افزایش یافته است. مهاجرت غیررسمی مهاجران روستاها به شهرها که در حاشیه شهرها زندگی می کنند نیز گویای تشدید فقر است"، می نویسد: "در مقابل، نمادهای افزایش ثروت در بین افراد ثروتمند نظیر تردد خودروهای گران قیمت وارداتی، بالارفتن قیمت زمین و برج و آپارتمان در شمال شهر و رشد شدید قیمت مسکن نشان می دهد که فاصله طبقاتی بیش تر شده است."



این روزنامه در ادامه با انتقاد از سیاست آزاد سازی یارانه ها از سوی دولت می نویسد: "افزایش یارانه ها به جای آن که بین فقرا توزیع شود بیش تر به افراد پردرآمد که مصرف بیش تری دارند تخصیص می یابد که از برخی کالاهای یارانه ای مصرف فزون تری دارند.قربانی اصلی توزیع نامناسب یارانه ها و افزایش تورم، فقرا هستند. در همین راستا توزیع سهام عدالت که حاصل درآمد بنگاه های واگذارشده دولتی نیست و حاصل درآمد های نفتی و بدون اتکا به بهره وری نیروی انسانی است نیز به تورم بیش تر منجر می شود و فقر را گسترش خواهد داد. دولت باید توجه کند که هر نوع حمایتی از توزیع درآمد نفت گرفته تا افزایش یارانه ها و سهام عدالت، سرانجام به فقر بیش تر منجر می شود زیرا اگر این سیاست های مالی با بازدهی و بهره وری بیش تر و افزایش تولید کالایی همراه نباشد تا قیمت ها متعادل شده و قدرت خرید فقرا برای خرید کالاهای معیشتی کافی باشد،نتیجه سیاست های کنونی حمایت از فقرا به سرمنزل مقصود و اهداف تعیین شده نخواهد رسید."

استارت بزنید، لطفاً!
روزنامه کیهان در سرمقاله امروزش به قلم محمد ایمانی، با اشاره به اجلاس اناپولیس و درباره نسبت ایرن با این اجلاس می نویسد: "تکلیف مسئله ایران روشن است. سایه ایران و متحدان قدرتمند منطقه ای اش که ریشه در ملت های مسلمان دارند، از هم اکنون بر کنفرانس پائیزی سنگینی می کند و پایان معلوم نشست امروز، اعلام و اذعانی دیگر بر توفیق و پیروزی دیپلماسی سال های اخیر جمهوری اسلامی خواهد بود. گاه، سکوت در خود قدرتی نهفته دارد که با سخن گفتن مخدوش می شود. این دقیقا حکایت دیپلماسی آمریکاست و گشودن مشت بسته در کنفرانس آناپولیس. صدای استارت امروز ماشین دیپلماسی آمریکا و سروصداهایی که می کند حتما شنیدنی است، همچنان که به تعبیر روزنامه انگلیسی آبزرور "دیدن خانم رایس در حال جویدن ناخن هایش در تمام ساعات برگزاری کنفرانس". فقط چند ساعتی باید صبر کرد."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)