تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

لاریجانی: با قطعیت می‌گویم در شرایط مهمی هستیم

علی لاریجانی دبیر مستعفی شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده سابق هسته‌ای ایران از تکمیل نشدن ایده‌های ایران برای خروج از بحران اتمی خبر داد.

لاریجانی همچنین گفت اگر در مذاكرات ایران با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا "توجه کافی" صورت بگیرد گزارش وی درباره برنامه هسته‌ای ایران مثبت خواهد بود.

لاریجانی که در یک نشست دانشجویی سخن می‌گفت شرایط ایران را مهم ارزیابی کرد و درباره پیشنهاد پوتین نیز بار دیگر مطالبی را مطرح کرد.

لاریجانی درباره پرونده هسته‌ای گفت: "ایده‌های جدید ایران هنوز تکمیل نشده است و در حال بحث و بررسی روی این ایده‌ها هستیم."

به‌گزارش ایرنا، نماینده آیت الله خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی در حاشیه نشست خود در دانشگاه صنعتی شریف درباره ایده‌های جدیدی که ایران قرار است در نشست آتی "جلیلی - سولانا" ارایه شود، اظهار داشت: "اجازه دهید این ایده‌ها تکمیل شود تا بعدا جزییات آن اعلام شود.


لاریجانی درباره گزارش البرادعی نیز گفت: "ثقل این گزارش بسیار مثبت است و هیچ دلیلی وجود ندارد که ارزش آن را کاهش دهیم. اگر قرار است غرب به ایران فشار وارد کند باید از زاویه دیگری باشد."

لاریجانی گفت: "در دوره‌ای که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم، تمامی سفرها و مذاکراتی که انجام شد، برای این بود که فشارها بیش از این افزایش نیابد."

لاریجانی در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر اینکه آیا شما "طرح تعلیق در برابر تعلیق" را قبول دارید، گفت که به هیچ وجه مکانیزم تعلیق را برای کشور به صلاح نمی داند."

لاریجانی با بیان اینکه "مسئله هسته‌ای ایران موضوعی است که روی آن حساسیت وجود دارد"، به افزایش هژمونی آمریکا در منطقه اشاره کرد و گفت: "آنها به دنبال سیطره بر منطقه هستند. اما اگر منحنی رفتار آمریکا در صحنه‌ بین‌المللی را نگاه کنید می‌بینید که رو به افول است."

لاریجانی درباره مناسبات ایران و آمریکا با روسیه و چین نیز گفت: "پوتین کارنامه خوبی را از خود ارائه کرده است و از سوی دیگر نمی‌توان چین را به لحاظ اقتصادی نادیده انگاشت. چین در ‪ ۱۰‬سال آینده یک ابرقدرت اقتصادی است، مسئله اصلی دموکرات‌ها این است که باید چین را کنترل کرد."

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه "پوتین مذاکرات مهمی را با مسوولان کشور داشت"، گفت: "آن‌ چه در اخبار منتشر شد این بود که در ملاقات ایشان با مقام رهبری مطالبی در خصوص مسایل مختلف از جمله مساله‌ هسته‌ای مطرح شد که ایشان (آیت الله خامنه ای) گفتند ما روی سخنان شما در این مساله تامل می‌کنیم."

نماینده آیت الله خامنه ای در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: "بنده سپس پرسیدم که این سخنان درباره چه بوده است و پاسخ دادند که محتوایش فلان مسئله بوده است و مقام رهبری اعلام کردند که روی آن تامل می‌کنند و بنده هم در جلسه‌ای خبری که چند روز پس از کنفرانس خزر بود همین توضیح را دادم، کل داستان همین بود و چیز پنهانی در کار نیست."


محمود احمدی‌نژاد یک روز پس از کنفرانس لاریجانی، وجود پیشنهاد هسته‌ای از سوی ولادیمیر پوتین را تکذیب کرده بود.

لاریجانی در ادامه افزود: "از سوی دیگر وضعیت آمریکا در عراق خوب نیست. شاید آنها مطرح کنند که در عراق پیروز شده‌اند، اشکالی ندارد آمریکایی‌ها امروز احتیاج به "باشگاه شادمانی" دارند، اما صحنه عراق چیز دیگری را می‌گوید."

لاریجانی گفت: "مهم این است که کسی دیگر هوس جنگیدن در منطقه را پس از تجربه آمریکا در عراق نمی‌کند."

دبیر مستعفی شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: "ایران کشور مستقلی است و این مسئله برای آنها گران است. طبیعی است که آنها به دنبال ماجراجویی در ایران نیز باشند اما روند مسایل نشان می‌دهد که آنها نمی‌توانند در منطقه دردسرسازی کنند."

در این نشست، دانشجویی مواضع رییس جمهوری را مورد انتقاد قرار داد که لاریجانی به این دانشجو گفت: "نباید با این زبان درباره رییس جمهوری صحبت کرد. ایشان مردی زحمت کش هستند و دارند تلاش می‌کنند. نباید این مسایل را بزرگ کرد.احترام افراد باید حفظ شود. اگر انتقادی دارید بگویید، چرا شخصیت افراد را زیر سوال می‌برید؟ "

وی خطاب به دانشجویان گفت: "شما جوان هستید و اقتضای سن شما است که با ما اینگونه صحبت کنید، اما تاکید می‌کنم که ایران در شرایط مهمی قرار گرفته است."

لاریجانی اظهار داشت: "من در معرض اطلاعاتی هستم که می‌توانم با قطعیت به شما بگویم که ما در شرایط مهمی هستیم. در این شرایط هم فرصت وجود دارد و هم تهدید. باید شاخک‌های ذهنی خود را روی مسایل اصلی و نه حواشی، متمرکز کنیم."

وی در پایان درباره احتمال صدور قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران، اظهار داشت: "من رجال‌الغیب نیستم اما توجیهی هم ندارد که به این سمت بروند."

لاریجانی گفت: "گروه ‪ ۵+۱‬در نشست خود از همکاری ایران و آژانس استقبال کردند اما در عین حال خواستار اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت شدند و بر ادامه مذاکرات ایران با سولانا تاکید کردند."

وی افزود: "اگر مذاکرات ایران با سولانا ، به درستی جلو برود، این ظرفیت ( بروز برخی حوادث) بسیار کم است."

لاریجانی در ادامه خطاب به البرادعی و سولانا گفت: "البرادعی و سولانا توجه کنند که عده‌ای از اینکه کار به درستی پیش برود، خرسند نیستند."

وی گفت: "ایران حاضر است با آنها تفاهم کند زیرا ما نشان داده‌ایم که تابع تفاهمات واقعی هستیم در عین‌حال که می‌دانیم آن‌ها تحت فشار هستند."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)