تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

باقی: با این شرایط چاره‌ای جز اعتصاب غذا ندارم

خانواده عمادالدین باقی، رییس دربند انجمن دفاع از حقوق زندانیان، سرانجام پس از گذشت 45 روز از بازداشت موفق به ملاقات وی شدند. باقی در این ملاقات که نحوه انجام آن، اعتراض خانواده‌اش را به دنبال داشت، اعلام کرده که تاکنون پنج نامه به رییس قوه قضاییه، رییس دادگستری استان تهران، وزیر اطلاعات، رییس مجلس و قاضی پرونده نوشته است و ضمن توضیح سیر پرونده و نقض حقوق خود به روش بازداشت و نگهداری اعتراض کرده است.

به گزارش سایت نوروز، باقی در نامه‌هایش اعلام کرده که به دنبال جنجال و هیاهو نیست، اما اگر این بی‌قانونی‌ها و شکنجه‌های روحی و روانی که در موردش اعمال می‌شود ادامه یابد، برای او راهی جز "اعتصاب غذا" باقی نمی‌ماند.

فاطمه کمالی احمدسرایی، همسر وی، پس از این ملاقات درباره وضعیت باقی گفت: "وکیل آقای باقی بسیار زحمت کشید و تقاضای ملاقات حضوری داد و دختران من بعد از 45 روز توانستند پدرشان را در آغوش بگیرند اما بغض‌هایشان را از تکیده شدن پدرشان در گلو شکستند. آقای باقی به شدت لاغر شده بود، او با دو مامور وارد سالن ملاقات شد. ما گمان می‌کردیم که او را تا سالن همراهی می‌کنند و کنار می‌ایستند، اما با کمال تعجب به همه خانواده گفتند که دور میز بنشینید و بعد یکی از آنها بالای سر آقای باقی ایستاد و دیگری بالای سر خانواده."

وی افزود: "آقای باقی از این رفتار به شدید دلخور شده بود و گفت ما مثل تمامی زندگی مان شفاف هستیم و این رفتار شما توهین‌آمیز است. اما با تقاضای خانواده، آقای باقی حضور آنها را نادیده گرفت. اما با اینکه این دو مامور یکسره بالای سر ما بودند، متاسفانه هنگام خروج از سالن ملاقات، من و دخترانم را به سمت اتاقی هدایت کردند تا بازدید بدنی کنند."

همسر باقی در این باره گفت: "این کار بسیار مورد تعجب و سؤال ما بود،زیرا اگر قبل از رفتن به ملاقات بازدید بدنی می‌کردند، شاید کمی قابل توجیه بود مثلا اینکه آنها با نگاه منفی و توهم توطئه‌ای که نسبت به ما دارند، بخواهند جلوی خبررسانی مکتوب به آقای باقی را بگیرند اما گشتن به هنگام خروج چه منطقی به جز این می‌تواند داشته باشد که مبادا ما مکتوبی از باقی به بیرون زندان منتقل کنیم، آن هم در شرایطی که باقی کاغذ و قلم در اختیار ندارد؟ "

کمالی احمد سرایی درباره شرایط روحی همسرش نیز گفت: "وضعیت روحی باقی خیلی عالی بود. فکر می‌کردیم وقتی ایشان را می‌بینیم، با توجه به اینکه 45 روز در سلول بسته بوده است باید به ایشان روحیه دهیم اما جالب بود که بعد از ملاقات با تمام مسائل ناخوشایندی که بود، روحیه گرفتیم اما این منجر به نادیده گرفتن اجحافی که در حق ایشان می‌شود، نیست. ایشان 45 روز است که در سلول بسته هستند. باقی آنقدر از اخبار دور بود که تازه دیروز یک روزنامه قدیمی به دست آورده بود و از درگذشت مرحوم قیصرامین‌پور باخبر شده بود. بسیار متاثر بود و می‌گفت که کاش زودتر می‌فهمید و می‌توانست برای خانواده‌اش پیام تسلیت بفرستد."

همسر باقی افزود: "مساله مهم دیگری که در ملاقات مطرح شد، این بود که ایشان گفت درخواست قلم و کاغذ کرده است تا به مسئولان نامه بنویسد. اول گفته‌اند خودکار ممنوع است. اما بعد از اعتراض باقی به غیرقانونی بودن این رفتار، تنها برای نوشتن نامه قلم و کاغذ داده‌اند و بعد از نوشتن، از باقی گرفته‌اند. باقی پنج نامه به برخی از مسئولان نوشته است که عبارتند از رییس قوه قضاییه، رییس دادگستری استان تهران، وزیر اطلاعات، رییس مجلس و قاضی پرونده. در این نامه‌ها با توضیح سیر پرونده و نقض حقوق خود به روش بازداشت و نگهداری اعتراض و اعلام کرده است که به دنبال جنجال و هیاهو نیست؛ اما اگر این بی قانونی‌ها و شکنجه‌های روحی و روانی که در موردش اعمال می‌شود ادامه یابد، برای او راهی جز اعتصاب غذا باقی نمی‌ماند.

همسر باقی گفت: "از دادن لباس‌ها و مقداری خوراکی که برده بودیم، خودداری کردند و دو سه کتابی که برای ایشان برده بودیم را تحویل نگرفتند. البته اگر به فرض تمام امکانات را هم در اختیار ایشان قرار دهند، باز هم سلول ایشان از حالت سلول بسته خارج نمی‌شود. ما نمی‌دانیم این همه اصرار برای بلاتکلیف نگه داشتن باقی در چنین وضعیتی بعد از اتمام بازجویی‌ها برای چیست؟"

بیانیه انجمن دفاع از حقوق زندانیان درباره باقی
در همین حال انجمن دفاع از حقوق زندانیان با صدور بیانیه ای نسبت به وضعیت عمادالدین باقی رییس هیات مدیره این انجمن ابراز نگرانی کرده و آزادی وی را خواستار شد.

به گزارش ایسنا در این بیانیه با اشاره به اینکه هیات امنای انجمن دفاع از حقوق زندانیان به قصد کمک به زندانیان کشور با هر نوع اتهامی و رعایت حقوق بشر در چارچوب قانون اساسی و قوانین عادی کشور و اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون های بین المللی پذیرفته شده توسط ایران با مجوز رسمی تاسیس شده، آمده است که "در اولین جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور بررسی وضعیت انجمن بعد از بازداشت عمادالدین باقی، با تایید تمام اقدامات هیات مدیره انجمن و ریاست آن در انجام وظایف محوله طبق اساسنامه و مصوبات هیات امنا و با تاکید بر تداوم فعالیت انجمن به روال سابق در حمایت از حقوق زندانیان، هیات مدیره انجمن را ملزم به ادامه فعالیت در چارچوب قانون و استمرار فعالیت هیات پیگیری وضعیت باقی نمود و مقرر داشت همه اقدامات حقوقی و قانونی لازم تا آزادی باقی تداوم یابد."

نظرهای خوانندگان

تاسف و تاسف ايكاش صاحبان قدرت به سرنوشت دارو دسته شاه قبل از اينكه دير شود فكر و عبرت بگيرند

-- ايرج ، Nov 27, 2007 در ساعت 08:24 PM

این است تفاوت دموکراسی غربی و دموکراسی جمهوری اسلامی . در آنجا برای حمایت از حیوانات ، انجمن دارند و در اینجا کسیکه به حمایت از انسانها بر میخیزد را در بند میکشند.

-- سعید ، Nov 27, 2007 در ساعت 08:24 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)