تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله روزنامه‌های ایران

انتخابات امریکا انتخابات ایران
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله روز دوشنبه خود با اشاره به سخنان اخیر محمود احمدی نژاد در باره انتخابات آمریکا و این پیشنهاد که ما می توانیم بر اانتخابات امریکا نظارت کنیم می آورد: "در این شرایط که سخن رئیس جمهور ایران در خصوص صلاحیت انتخاباتی سایر ملت ها در سراسر دنیا منعکس شده است، او وظیفه دارد علاوه بر انجام بر تکلیف مندرج در قانون اساسی برای دفاع از «حق انتخاب کردن و انتخاب شدن همه شهروندان» از نفوذ خود برای قبولاندن دیدگاه اخیر به سایر کارگزاران حکومتی نیز استفاده کند. در غیر این صورت مشخص خواهد شد که از میان دو ملت امریکا و ایران که هر دو «خداپرست، حقیقت جو، عدالت طلب و خواهان شرافت و عزت و کمال» هستند تنها یکی قادر است در یک انتخابات کاملاً آزاد، انسان هایی آگاه و ا نقلابی را برگزیند و دیگری، حتی پس از اعمال نظارت های سخت گیرانه، ممکن است به گمراهی بیفتد و کسانی را انتخاب کند که ارزش های ملی و مذهبی را نادیده می گیرند!"

بودجه قجری!
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود در ادامه واکنش های سردبیرش، کاظم انبار لویی، به نقد بودجه سال آتی، این بار گفتگوی محمد علی نجفی با هفته نامه شهروند امروز را مورد نقد قرار داده و آورده است: "آقای نجفی شما در این مصاحبه فرموده اید: "بودجه خیلی پیچیده است و کار سنگینی طلب می کند اما رئیس جمهور آن را ساده می بیند، در مورد بودجه درک عمیق از پیچیدگی های آن وجود ندارد." سوال این است چه کسانی بودجه را در سه دهه گذشته به صورت پیچیده درآوردند و آن را در درون تبصره های پیچ در پیچ پیچاندند تا هیچ اقتصاددان، برنامه ریز و سیاستمداری از آن سر درنیاورد. سهم دولت اصلاحات در این پیچیدگی و ابهام چیست؟ بودجه مطابق تعریف حقوقی ماده اول قانون محاسبات عمومی یعنی"پیش بینی" درآمد و "برآورد" هزینه. از این ساده تر و عوام فهم تر تعریف وجود ندارد. منتهی اگر بخواهند در پیش بینی ها بالای هزار درصد خطا این کار را انجام دهند طبیعی است فهم بودجه پیچیده می شود. اگر در برآورد هزینه ها از دادن اطلاع اولیه ساده و ابتدایی قیمت تمام شده کالاو خدمات پرهیزکنند، آن را "جمعی"و "خرجی" اعلام نمایند، چیزی به عنوان بودجه سنواتی وجود خارجی پیدا نمی کند. کرکره نظارت بر بودجه در دوران اصلاحات پایین بوده، گزارش تفریغ بودجه سال های این دوران بویژه در بخش نفت و انرژی برخلاف اصل 55 قانون اساسی به طور محرمانه به مجلس ارائه می شد. به همین دلیل معلوم نشد چه کردید و چه می خواستید بکنید و بالاخره چه شد؟!"

کالبدشکافی یک عرضه ناموفق
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با اشاره به عدم استقبال بخش خصوصی از عرضه سهام فولاد مبارکه می نویسد: "نکته اول و مشکل اساسی، شرایطی بود که سازمان خصوصی سازی برای این عرضه تعیین کرده بود و مهم ترین، آن که عرضه به صورت نقد و پرداخت یک جا، انجام شد. در صورتی که، چنین معامله ای در این سطح و با حجم بالای 1200 میلیارد تومان، شرایط موثری را برای ایجاد و تقویت انگیزه مشارکت بخش خصوصی فراهم نکرد.

نکته دوم، قیمت پایه هر سهم است. با عنایت به این که قیمت فعلی سهم فولاد مبارکه با قیمت تعیین شده سازمان خصوصی سازی برای عرضه بلوکی فاصله زیادی داشت و در حدود 15 درصد بیش تر از قیمت روز بود، به طور طبیعی، ایجاد انگیزه در خریداران را سبب نشد. همچنین از آن جایی که این سهام به صورت کنسرسیوم خریداری می شود، بحث مدیریت محرز نیست و ممکن است مدیریت بین اعضای کنسرسیوم به حالت گردشی صورت گیرد.

نکته بعدی نیز، عدم هماهنگی و برنامه ریزی لازم توسط سازمان خصوصی بود. از این زاویه هر سهام دار عمده، زمانی که قصد دارد سهامی را به فروش برساند، ابتدا برای سهام بازاریابی کرده و وقتی خریدار بالقوه برای آن سهم پیدا شد، اقدام به انتشار آگهی فروش می کند. از طرف دیگر هنگامی که بدون در نظر گرفتن شرایط، سهمی عرضه شود، نه تنها، ممکن است آن سهم، بعدها کم رنگ تر شود، بلکه بند «ج» سیاست های کلی اصل"44" هم لطمه خواهد دید."

جریان خط شکن
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با اشاره به سالگرد تاسیس نیروی بسیج می نویسد: "در بسیج بایستی ظرفیت های جدیدی ایجاد کرد. وقتی بسیج می تواند نفوذ کلام ولی امر مسلمین و مشی انقلاب اسلامی را تا لبنان برساند و سیدحسن نصرالله که چفیه بر گردن، خود را بسیجی می خواند و رهبری حزب الله منطقه را در دست می گیرد، شجاعانه دماغ پرباد اسرائیل غاصب را در جنگ 33 روزه به خاک مذلت می مالد، در جایی که مقاومت مردم فلسطین و انتفاضه آنان ملهم از مکتب بسیج احیا می شود و حتی بارقه های انقلاب اسلامی تا آمریکای لاتین و بیخ گوش آمریکا می رسد، این مهم هم بار مسئولیت بسیج را سنگین تر می کند و هم ایجاد بستر برای ظرفیت های جدید را ضروری می نماید. این امر حتی بر دشمنان نیز مکتوم نمانده است."

اجلاس آناپولیس هیاهو برای " هیچ "!
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز دوشنبه خود با اشاره به برگزاری اجلاس آناپولیس ، آن را "هیاهو برای هیچ توصیف کرده" و با ذکر نام کشورهای شرکت کننده ،می نویسد: "مروری بر فهرست کشورهای مدعو بهتر می توان دریافت که بسیاری از این کشورها عموما "سیاهی لشکر" محسوب می شوند و اساسا تناسبی با موضوع نداشته و گرایشی در جهت ابراز همدردی با فلسطینی ها از خود بروز نداده اند که حضور آنها بتواند کمکی به موفقیت اجلاس کند. با اینهمه اساسا در اجلاسی که قرار نیست موفق باشد تعداد شرکت کنندگان و نمایش های بین الملللی جلوه دادن آن بیش از محتوای اجلاس و دستاوردهای احتمالی آن اهمیت دارد و از این رو واشنگتن و صهیونیستها چندان نگران دستاوردهای اجلاس نیستند. چرا که از همان ابتدا دستاوردی برای آن متصور نبوده که عدم دستیابی به چیزی نگران کننده باشد."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)