تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اسراییلی‌ها و فلسطینیان به کنفرانس آناپولیس خوش‌بین نیستند

نتایج یک نظر سنجی که روز جمعه اعلام شد نشان می‌دهد که اکثریت اسراییلی‌ها از برگزاری مذاکرات صلح هفته آینده در ایالات متحده حمایت می‌کنند، ولی همین آمار نشان می‌دهد که اکثریت بزرگتری امیدی به نتیجه‌بخش بودن آن ندارند. نظرسنجی دیگر نیز نشان می‌دهد که اکثریت فلسطینیان نسبت به موفقیت کنفرانس بدبین هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نظر سنجی که در روزنامه یدیعوت آهارنوت به چاپ رسیده نشان می‌دهد که 69 درصد شرکت‌کنندگان اسراییلی در این نظر سنجی گفته‌اند که از کنفرانس صلح که قرار است روز سه‌شنبه هفته آینده در آناپولیس در ایالات متحده برگزار شود حمایت می‌کنند. و در مقابل 27 درصد مخالف آن هستند.

براساس همین گزارش، 71 درصد شرکت کنندگان در این نظر سنجی گفته‌اند که خوش‌بین نیستند که این نشست بتواند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در روند صلح میان اسرایل و فلسطینیان، که حدود 7 سال است به اغما رفته، ایجاد کند. تنها 22 درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی نسبت به موفقیت‌آمیز بودن این مذاکرات ابراز امیدواری کرده‌اند.

همچنین 82 درصد شرکت کنندگان در نظر سنجی ادعای ایهود المرت، نخست وزیر اسراییل، را که گفته می‌توان در سال 2008 به صلحی نهایی با فلسطینیان رسید ناممکن دانسته‌اند و تنها 17 درصد اسراییلی‌های شرکت کننده، این ادعا را باورپذیر دانسته‌اند.

دربرابر پرسش مهم دیگری، 75 درصد شرکت کنندگان اسراییلی عقیده داشته‌اند که اسراییل نباید، چنان‌که المرت گفته بود، از فلسطینیان بخواهد آن را همچون یک دولت "یهودی" به‌رسمیت بشناسند، و 25 درصد از این خواست حمایت کرده‌اند.

این نظر سنجی به وسیله موسسه داهاف با پرسش از 500 اسراییلی بالغ انجام شده و خطای آن حدود 4.5 درصد برآورد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نظرسنجی دیگری نیز که توسط دانشگاه النجاح از فلسطینیان کرانه غربی صورت گرفته نشان می‌دهد که فلسطینیان هم به نتایج کنفرانس آناپولیس بدبین هستند و تنها 30 درصد از آن‌ها گمان می کنند که این نشست نتیجه بخش خواهد بود و دربرابر، 55 درصد نسبت به موفقیت آن بسیار بدبین هستند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)