تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله روزنامه‌های ایران

"قورمه" یا "غورمه"
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله شماره پنجشنبه خود با بیان اینکه" در هفته های اخیر، این سوژه كه شرایط كشور "ویژه" است یا "بحرانی" و یا فقط "حساس" می باشد، آنقدر مورد توجه سیاستمداران پرنفوذ كشور قرار گرفته كه گویی هیچ خطری كشور را تهدید نمی كند یا هیچ كار بر زمین مانده ای در حوزه مسئولیت كارگزاران حكومتی وجود ندارد!"، می نویسد: "سیاستمدارانی كه شرایط كشور را ویژه می دانند و نسبت به خطرها هشدار می دهند و دولتمردانی كه تنها ویژگی شرایط را، وجود فـرصت های فراوان برای پیشبرد اهداف بلند دولت نهم بر می شمارند، باید بدانند كه سرگرم ساختن خود و دیگران به این چالش تریبونی، خـطــرهــای مـحـتـمـل را افـزایـش مـی دهـد و فرصت های متعدد را نیز یكی پس از دیگری از دسترس ملت ایران دور خواهد ساخت. پس به جای مناظره های یكطرفه و نه چندان مهرورزانه، كنار یكدیگر بنشینند و دیدگاههای خود را با دلیل و نه با شعار به یكدیگر ثابت كنند. این كار را می توان برای یكبار در برابر دوربین ها انجام داد تا مردم هم بتوانند به تحلیل صحیح شرایط بپردازند. قاعدتاً كسانی كه سران كشورهای دیگر را به مناظره فرا می خوانند برای دعوت به این مناظره داخلی یا پذیرش آن، نباید مشكلی داشته باشند."

بودجه ریزی قجری در دوره مدنی
روزنامه اعتماد در سرمقاله این شماره خود که به قلم سعید شرکوند، معاون سابق وزیر امور اقتصاد و دارایی نگاشته شده، با انتقاد از شیوه جدید بودجه نویسی از سوی دولت نهم می نویسد: "حال که به این راحتی می توان مشکل نظام بودجه ریزی را حل کرد چرا دولت محترم خود را گرفتار تنظیم این چند صفحه و ذکر نام چند دستگاه می کند و از سوی دیگر وقت مجلس محترم را برای تصویب آن صرف می کند. کافی است دولت محترم همانند دولت های قاجار صفحه یی را برای مجلس ارسال کند (حتی می تواند همانند آنان مجلس را نادیده گرفته و این صفحه را نیز ارسال نکند) و در آن صفحه کل درآمدها و کل هزینه های دولت را یک جا ذکر و پس از تصویب آن براساس صلاحدید دولت بین دستگاه ها و سازمان ها تقسیم کند. حال در این میان ممکن است گفته شود مشکل ارزیابی عملکرد چه می شود."

پروژه دیو و دلبر
روزنامه رسالت در سرمقاله خود با بیان اینکه "راهبرد تبلیغاتی "دیو ودلبر " چندی است که از جانب افراطیون دوم خردادی کلید خورده است"، می نویسد: "جریان افراطی دوم خرداد با زیر سوال بردن سلامت انتخابات و حمله به نهادهای قانون اساسی از جمله شورای نگهبان و وزارت کشور در صدد است اصولگرایان را به تقلب در انتخابات متهم کند و جریان احراز صلاحیت ها را زیر سوال ببرد. نشست فصلی خانه احزاب با شعار "انتخابات آزاد تجلی اتحاد ملی" توسط بیشتر تحلیلگران سیاسی عملاحرکت در مسیر تخریب و حمله به شورای نگهبان و سایر نهادهای مسئول در برگزاری انتخابات ارزیابی شد. گویی دوم خردادی ها فراموش کردند خاتمی در دوره وزارت بشارتی نفر اول انتخابات 76 شد و احمدی نژاد در دوره موسوی لاری. اساسا ساز و کار انتخابات در ایران به گونه ای طراحی شده است که امکان هیچ گونه تغلب و پایمال شدن حقوق مردم در آن وجود ندارد. به نظر می رسد این رویکرد به منظور فرافکنی شکست احتمالی دوم خردادی ها در انتخابات آتی در سرلوحه فعالیت های این جریان قرار گرفته است."

ورود قاچاق اما خرج قانونی پول
سعید لیلاز در سرمقاله روزنامه سرمایه با اشاره به وجود حوزه های مختلف پول شویی در اقتصاد ایران می نویسد: "آمار و مطالعات اقتصادی نشان می دهد كه بخش اعظم اقتصاد كشور تحت تاثیر پولشویی است. نبود تكنولوژی روز و ابزارهای كاربردی برای نظارت بر ورود و خروج ارز و پول از كشور، راه را برای تجارت فحشا، قاچاق و مواد مخدر باز كرده است; تا جایی كه سرمایه حاصل از این تجارت به راحتی در قالب پول های قانونی در بانك ها سپرده گذاری و صرف امور مختلف می شود. واقعیت آن است كه پول های مورد شست وشو و به دست آمده از روش های غیرقانونی از تجارت های ممنوع و عدم پرداخت مالیات به دست می آیند اما در نهایت قانونی خرج می شوند."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)