تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تحرکات بوتو و نواز شریف در آستانه انتخابات

بی‌نظیر بوتو برای شرکت در نشست حزب مردم پاکستان صبح روز جمعه از کراچی وارد اسلام آباد شد. در همین حال نواز شریف نخست وزیر پیشین و یکی از رهبران حزب مسلم لیگ بار دیگر می‌کوشد که به پاکستان وارد شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، بی‌نظیر بوتو برای شرکت در نشست انتخاباتی حزب مردم پاکستان که ظهر جمعه به وقت محلی آغاز شده است وارد اسلام آباد شد. این نشست قرار است درباره شرکت کردن یا نکردن حزب مردم در انتخابات پارلمانی آینده تصمیم‌گیری کند.

به گفته مسئولان حزب مردم، بوتو روز گذشته مدارک ثبت نام در انتخابات را در دو بخش عمومی و زنان تکمیل کرده است و به کمیسیون انتخاباتی مستقر در کراچی تحویل داده است. بوتو از ناحیه "شهداد کوت " در ایالت سند پاکستان برای انتخابات پارلمانی نامزد شده است.

بوتو از ابتدای حیات سیاسی خود تاکنون چهار بار برای نمایندگی در مجلس ملی انتخاب شده‌است اما در سال ‪ ۲۰۰۲‬میلادی به دلیل تخلفات مالی و مسایل سیاسی از سوی کمیسیون انتخاباتی رد صلاحیت شد.

بوتو نیز گفته است در صورتی که همه احزاب مخالف بطور مشترک تصمیم به تحریم انتخابات بگیرند ، حزب مردم پاکستان نیز فهرست نامزدهای خود را پس خواهد گرفت.

قرار است روز شنبه 11 حزب مخالف مشرف برای تصمیم درباره تحریم انتخابات مذاکره کنند.

در عین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات حزب مسلم لیگ (شاخه نواز شریف)، گزارش می‌دهد که نواز شریف رهبر تبعیدی این حزب و نخست وزیر پیشین، گام‌هایی اساسی را در جهت بازگشت از عربستان به پاکستان برداشته و در چند روز آینده به این کشور بازخواهد گشت.

این تصمیم ساعاتی پس از آن اعلام شد که روز پنجشنبه دادگاه عالی جدید پاکستان که اعضایش منتصب ژنرال مشرف هستند، آخرین مانع حقوقی را برای تایید انتخاب مشرف به ریاست جمهوری از میان برداشت.

شایعات درباره بازگشت شریف به پاکستان زمانی قوت گرفت که ژنرال مشرف هفته گذشته در دیداری غیر منتظره به ریاض پایتخت عربستان سفر کرد.

تبعید شریف به عربستان که درپی کودتای هشت سال پیش مشرف صورت گرفت با همکاری مقامات ریاض با مشرف صورت پذیرفت اما هم‌اکنون گفته می‌شود که شریف با مقامات سعودی به توافق‌هایی دست یافته است، چنان‌که مقامات حزب خبر از دیدار قریب‌الوقوع نواز شریف با پادشاه عربستان داده‌اند.

در همین حال به گزارش آسوشیتدپرس، چودری شجاعت حسین رهبر شاخه قاعد عظیمِ حزب مسلم لیگ (که طرفدار مشرف است)، نیز گفته که نواز شریف اخیراً با مقامات سعودی مذاکراتی داشته است.

به موازات این تحولات، اجلاس مجمع کشورهای مشترک المنافع، بریتانیا و مستعمرات سابقش، که از روز پنجشنبه در اوگاندا آغاز به‌کار کرده بود، روز جمعه به اتفاق آرا به اخراج پاکستان از این مجمع رای داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، 53 کشور عضو این مجمع به دلیل تعلیق دموکراسی و قانون اساسی در پاکستان از سوی مشرف، به اخراج این کشور رای داده‌اند. این رای‌گیری که به درخواست بریتانیا صورت گرفته از سوی دولت پاکستان محکوم شده است.

بوتو به حزب مردم: برای انتخابات فعالیت کنید

مشرف در برابر تحریم انتخابات از سوی مخالفان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)