تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جلیلی: جمعه آینده با سولانا دیدار خواهم کرد

با وجود این که مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل از نامشخص بودن دیدار سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، خبرداده‌اند، جلیلی امروز گفته است که جمعه آینده، 30 نوامبر، با سولانا دیدار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی و مذاکره کننده هسته‌ای ایران در حاشیه سمینار "برنامه هسته‌ای ایران و گزارش البرادعی" که امروز در وزارت خارجه جمهوری اسلامی آغاز شده است، گفته است که جمعه آینده، 30 نوامبر با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد.

جلیلی همچنین به مذاکره با سولانا ابراز خوش‌بینی کرده است و گفته که هر دو آن‌ها دیدگاه‌های مثبتی درباره مذاکره دارند. با این وجود دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی تاکید کرده است که مذاکرات تنها در محدوده پیمان منع ازدیاد سلاح‌های هسته‌ای (NPT)، خواهد بود و فراتر از آن نخواهد رفت.

همچنین آخرین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در سال 2007 از روز پنجشنبه به مدت 5 روز در وین برگزار خواهد شد و دو روز نخست این نشست به پرونده ایران و گزارش البرادعی خواهد پرداخت.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل گفته‌اند که هنوز تاریخی برای دیدار سولانا و جلیلی تعیین نشده است.

سولانا قرار است تا آخر نوامبر گزارش خود را در مورد مذاکراتش با ایران و اراده این کشور درباره تعلیق غنی‌سازی اورانیوم به شورای امنیت سازمان ملل ارایه دهد.
سولانا در مذاکرات خود با طرف ایرانی کوشیده بود تا با پیشنهاد بسته‌‌ای حاوی کمک‌های اقتصادی و توافق‌های سیاسی، ایران را به از سرگیری مذاکره درباره توقف غنی‌سازی اورانیوم ترغیب کند، اما جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره درباره تعلیق را تاکنون قویاً رد کرده است.

در همین زمینه محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه گفت که جمهوری اسلامی کوچکترین "امتیازی" به غرب در مذاکره هسته‌ای نخواهد داد.

از سوی دیگر ایالات متحده می‌کوشد که به دلیل عدم تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران که دردو قطعنامه پیشین شورای امنیت خواسته شده بود، قطعنامه جدیدی را در تحریم ایران از تصویب این شورا بگذراند. با وجود موافقت بریتانیا و فرانسه با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، چین و روسیه دو عضو دیگر این شورا با قطعنامه تحریمی جدید مخالفند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)