تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ابراهیم یزدی: تمامیت ارضی ایران در خطر است

ابراهیم یزدی در نشستی که به مناسبت فراخوان تشکیل "شورای ملی صلح" در تهران برگزار شد زاویه دیگری از برخورد احتمالی ایالات متحده با ایران را مورد بررسی قرار داد.

دبیرکل نهضت آزادی با متفاوت دانستن مسئله ایران و عراق گفت: "در مورد ایران، آمریکا در یک جنگ حقوقی وسیاسی توانسته است یک اجماع جهانی را بر سر یک مساله بدست آورد. امروز این اجماع وجود دارد که ایران باید غنی سازی را متوقف کند."

ابراهیم یزدی لابی اسراییل در ایالات متحده را برای تحمیل جنگ علیه ایران بسیار فعال ارزیابی کرد و افزود: "اگر آمریکا نخواهد و یا نتواند در سازمان ملل قطعنامه ای برضد ایران بگیرد، اسراییل با حمله مستقیم این جنگ را تحمیل خواهد کرد."

یزدی تمامیت ارضی کشور را برای اولین بار در معرض خطر دانست و به دو مسیر برای پیشگیری از جنگ اشاره کرد و گفت: "مسیر اول این است که به جنبش ضد جنگ در جهان بپیوندیم و مسیر دوم با فشار بر دولت، او را وادار به واقع‌گرایی کنیم."

به گفته وزیر امور خارجه دولت موقت، "ایران در چهارچوب پیشنهاد 1+5 با اصلاح بعضی شرایط" می تواند از فشارهای پرونده هسته‌ای رها شود و این " وضعیت را پشت سر بگذارد."

ابراهیم یزدی با تاکید بر این که "ایران می تواند از این جنگ خانمان برانداز که همه مردم نگران هستند پیشگیری کند"، بر بسیج مردم برای رسیدن به صلح تاکید کرد.

بایزید مردوخی: خسارت انسانی قابل ارزیابی نیست
بایزید مردوخی اقتصاد دان وعضو جبهه متحد خلق کرد یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. مردوخی با بیان این که "تجاوزگر برای شروع جنگ نیاز به توجیه قانونی وبین المللی ندارد" در توضیح خسارت انسانی جنگ گفت: "از بین رفتن انسانها که از آن بعنوان خسارت انسانی یاد می کنیم به لحاظ از بین رفتن متخصص‌های کشور و عواطف، قابل ارزیابی نیست."

مردوخی در ادامه هزینه‌های جنگ 8 ساله ایران و عراق را در هرسال حدود چهار میلیارد دلار ارزیابی کرد که به گفته وی 50 درصد درآمد فروش نفت را به خود اختصاص داده بود.

بایزدید مردوخی با اشاره به بودجه دفاعی جهان از جنگ به عنوان یک صنعت جهانی یاد کرد.

نظرهای خوانندگان

آقای یزدی! خواهش می کنم ابتدا در این گفتۀ خود دقت کنید: «در مورد ایران، آمریکا در یک جنگ حقوقی و سیاسی توانسته است یک اجماع جهانی را بر سر یک مساله بدست آورد. امروز این اجماع وجود دارد که ایران باید غنی سازی را متوقف کند.» حال برای روشن کردن اذهان عمومی لطفاً به این سئوالات پاسخ دهید. مگر گزارش اخیر البرادعی این «جنگ حقوقی» را به سود ایران پایان نداد؟ مگر آمریکا سرافکنده و شکست خورده دست خالی نماند؟ حالا کجا چنین اجماع جهانی در مورد ایران وجود دارد که باید غنی سازی را متوقف کند؟ مگر ایران این مرحله و مراحل بعدی پروندۀ هسته ای را پشت سر نگذاشته؟ مگر آژانس و چند قدرت دیگر صلح آمیزبودن فعالیتهای هسته ای را تأیید نکرده اند؟ مگر خواست تعلیق غنی سازی و قطعنامه های آن بر اساس دروغها و اتهامات آمریکا تصویب نشده بود؟ و مگر این دروغها و اتهامات با گزارش اخیر البرادعی برملا نشد؟ لطفاً خوب دقت کنید و به تمام سئوالات من پاسخ دقیق بدهید. «این جنگ خانمان برانداز» دیگر چه صیغه ای است؟ کدام جنگ؟ چرا مردم را می ترسانید؟ کدام جنگ خانمان برانداز مملکت را تهدید می کند که شما دارید در شیپورش می دمید؟ آیا شما برای اثبات ادعایتان در مورد این جنگ خانمان برانداز، که به گفتۀ دوستتان آقای سحابی «شدیدتر از حملۀ مغول» است دلیلی دارید یا مدرکی یافته اید؟ اگر دارید لطفاً رو کنید و مسئولان مملکت را از نقشه های شوم دشمنان ایران آگاه کنید.
یک سئوال هم از آقای مردوخی دارم: اگر به گفتۀ شما « تجاوزگر برای شروع جنگ نیاز به توجیه قانونی وبین المللی ندارد»، پس ایران چرا باید تسلیم این زورگویی آشکار و غیرقانونی شود؟! من روزی صد بار خدا را شکر می کنم که امثال شما هیچ وقت به قدرت نرسیدند و به خواست خدا هرگز هم به آن نمی رسند.

-- منصور ، Nov 20, 2007 در ساعت 01:09 PM

ترساندن مردم كار درستي نيست.
هر چند اگر قرار باشد اتفاقي هم بيفتد همه دست به دست هم مي دهيم و خطر را دفع مي كنيم.
به اميد پيروزي نهايي

-- م.ع ، Mar 30, 2008 در ساعت 01:09 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)