تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

شیرین عبادی: جنگ نمی‌خواهیم

روز دوشنبه در تهران شیرین عبادی، برنده نوبل صلح طی فراخوانی از فعالان سیاسی-اجتماعی برای تشکیل "شورای ملی صلح" دعوت کرد. تشکیل این شورا از سوی کمیته موقت صلح کانون مدافعان حقوق پیشنهاد داده شده است.

در این مراسم که با شرکت تنی چند از فعالان سیاسی و اجتماعی و شماری از هنرمندان برگزار شد،
شیرین عبادی رییس کانون مدافعان حقوق بشر به عنوان آخرین سخنران درباره جنگ و شرایط کنونی ایران صحبت کرد.

شیرین عبادی گفت: "استفاده از انرژی هسته‌ای حق مسلم هر ملتی از جمله ایران است اما غیر از انرژی هسته ای حقوق مسلم دیگری هم داریم، امنیت ،زیستن در صلح و برخورداری از رفاه."

عبادی با بیان این جمله که ما نباید بر یک حق پافشاری کنیم به گونه ای که سایر حقوق را یکسره از دست بدهیم، گفت: "حق مردم این است، جنگ نمی خواهیم می خواهیم در صلح زندگی کنیم ."

این حقوقدان با طرح این سئوال که آیا صلح به معنای نبود جنگ است، تعریف خود از صلح در قرن بیست ویکم را این گونه بیان کرد: "صلح مجموعه شرایطی است که انسان‌ها بتوانند با آزادی وبا حفظ کرامت انسانی خود زندگی کنند. بنابراین فرق نمی‌کند اگر بر اثر گرسنگی بمیریم یا بوسیله گلوله دشمن. مرگ مرگ است."

وی به دو اقدام کانون مدافعان حقوق بشر یعنی تاسیس "کمیته دفاع از انتخابات آزاد" و"کمیته موقت صلح" اشاره کرد و گفت: "پس از رایزنی های فراوان به این نتیجه رسیدیم که می شود با یک جنبش صلح خواهی از وقوع جنگ جلوگیری کرد."

عبادی با طرح این مسئله که اگر ما متحد شویم و یک صدا بگوییم که جنگ نمی خواهیم این صدا واکنش خواهد داشت، گفت: "اما چگونه جنگ نمی خواهیم، صلح رابرای چه شرایطی می خواهیم؟ این همفکری و یاری همگان را می طلبد و بر همین مبنا کمیته موقت صلح تصمیم گرفت تا نشست ملی صلح را تشکیل دهد و در همین راستا از کلیه ایرانیان که دغدغه ایران را دارند و جنگ نمی خواهند دعوت می‌کنیم تا با همفکری یکدیگر تعدادی از افراد را بعنوان شورای ملی صلح انتخاب کنند که این شورا رهنمودهایی را در جهت جلوگیری از جنگ وبرقراری صلح و حقوق بشر ارائه دهد."

عبادی با اشاره به عملکرد کانون مدافعان حقوق بشر گفت : "ما حزب سیاسی نیستیم که رهنمود بدهیم ما شما را طلب می کنیم که رهنمود بدهید. فرق کانون با حزب سیاسی این است که ما وظیفه داریم بسترسازی کنیم که مردم بتوانند دورهم جمع شوند وبگویند که چه می خواهند. برنده جایزه صلح نوبل ابراز امید واری کرد که نشست ملی صلح بتواند زمزمه شوم طبل جنگ را خاموش کند."

جنبش اجتماعی صلح دوستان ایران
پس از آنکه عبادی سخنان خود را پایان داد، بیانیه کمیته موقت صلح کانون مدافعان حقوق بشر قرائت شد. در این بیانیه آمده است: "رویدادهای تاریخی نتیجه ی طرح ها ودستاوردهای آگاهانه ی بشر بوده است . از این رو کمیته ی موقت صلح پیشنهاد می کند ، نشستی برای تشکیل شورای ملی صلح به عنوان جنبش اجتماعی صلح دوستان ایران جهت مقابله با خطرهای تهدید کننده صلح در ایران تشکیل شود."

این بیانیه می‌افزاید: "ما بر این باوریم چنین شورایی می تواند هر گونه عمل تهدید کننده صلح از جانب نیروهای خارجی را محکوم نموده و از جمهوری اسلامی بخواهد که با پذیرش قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و عمل به تعهدات ومیثاق های بین المللی زمینه ی تهدید صلح را از میان بردارد. بدیهی است تامین حقوق مدنی مردم ایران، شرط اساسی برای داشتن ایرانی آزاد، آباد و مستقل خواهد بود."

نظرهای خوانندگان

salam
chetor mishavad dar inkar ba khanome ebadi hamkari hard?

-- میثم ، Nov 20, 2007 در ساعت 03:44 AM

صرف نظر از مسائل سیاسی، و با نگاهی واقع بینانه می توان فهمید که جنگ محال نیست.
با عقل سلیم و حسابگر این حکم صادر می گردد که جنگ به نفع ایران ( مردم ساکن در آن - مرز جغرافیائی ) نیست.

ای کاش خانم عبادی و همفکرانشان در این فراخوان راه های همکاری و هم اندیشی جمعی ملت را نیز نشان داده و یا از مردم نیز استمداد می کردند.

-- از وراث مالک دوزخ ، Nov 20, 2007 در ساعت 03:44 AM

چشم همه روشن! بنازم به قدرت پروردگار، که چنین منادیان آزادی و صلح و دموکراسی در ایران را به سخن می آورد و نیات آنان را آشکار می سازد. خانمها و آقایان می خواهند «شورای ملی صلح» تشکیل دهند تا با تلاشهای خود از ایران بخواهد که در برابر قدرتی زورگو سر تسلیم فرود بیاورد! به عبارت زیر توجه کنید: شورا «از جمهوری اسلامی بخواهد که با پذیرش قطعنامه های شورای امنیت و سازمان ملل متحد و عمل به تعهدات و میثاق های بین المللی زمینه ی تهدید صلح را از میان بردارد»! یعنی درست همان سیاستی که آمریکا و دو متحد نزدیکش در شورای امنیت ملی پیش می برند! سیاستی که بخصوص با گزارش اخیر البرادعی شکست سختی خورده، 1+ 5 را دچار چند دستگی آشکار کرده، آمریکا را به عقب نشینی آشکار واداشته، افکار عمومی غالب را به سود سیاست صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی و آژانس بین المللی اتمی تغییر جهت داده، و حمایت دولتهای منطقه و صلح طلبان را نیز به دنبال داشته است – البته منهای بانیان «شورای ملی صلح»! در این میان تنها آمریکا نشان داده که در پی اتهام و کارشکنی و بحران آفرینی است، و چه خوب هم سیاستهای خود را پیش می برد! خانمها و آقایان بانی «شورای ملی صلح» باید ابتدا به این سئوال جواب بدهند: «چرا در پروندۀ هسته ای ایران از میان تمام سیاستها و راهبردهای عملی و صلح آمیز موجود، سیاست آمریکا را توصیه می کنند؟
خانمها و آقایان! همین جا بصراحت بگویم که شما دارید برخلاف مصالح مملکت و امنیت کشور خود قدم برمی دارید. مسئولان مملکت تا به حال پروندۀ هسته ای ایران را در مجامع بین المللی بخوبی و با درایت تمام پیش برده اند، سیاست آمریکا را به شکست کشانده اند و بهانۀ جنگ را از او گرفته اند. شما چرا در این شرایط همصدا با آمریکا می گویید که ایران باید قطعنامه های قبلی شورای امنیت را بپذیرد؟ مگر نمی دانید که این قطعنامه ها پایه های قانونی نداشتند و همگی بر اساس دروغها و اتهامات بی اساس و با فشار آمریکا تصویب شده بودند؟ و مگر با گزارش اخیر البرادعی این دروغها و اتهامات برملا نشد؟ چرا حالا ایران باید آن را بپذیرد؟ لطفاً به این سئوالات جواب بدهید. چرا در جنگ روانی ای که آمریکا علیه ایران راه انداخته و هدف آن انداختن رعب و وحشت در دل مردم ایران است شرکت می کنید؟ اصلاً چرا پای حقوق بشر و آزادی و رفاه را به وسط این ماجرا می کشانید؟ مگر نمی دانید که آمریکا هم همینها را به پروندۀ هسته ای ایران گره می زند؟ - و چه دلارهایی هم که خرج آن نمی کند!
آری، جواب اینها را بدهید. اما ننویسید ما دلمان برای صلح و ایران و رفاه و آزادی و امنیت می سوزد. چون همه اینها را می دانند. می دانند که شما فرزندان این آب و خاکید، دلتان برای کشورتان می سوزد و برای آزادی و آبادی آن دعا می کنید. مشکل شما فقط این است که سوراخ دعا را گم کرده اید.

-- منصور ، Nov 20, 2007 در ساعت 03:44 AM

درود بر خانم عبادي . اين حداقل کاري بود که يک برنده جايزه صلح نوبل ميتوانست بکند ودرود بر او که کرد.

-- جواد ، Nov 20, 2007 در ساعت 03:44 AM

یعنی واقعا مشکل آمریکا غنی سازی است ؟ آیا اگر این مساله هم به همین روش که خانم عبادی مورد نظرشونه حل بشه دیگه همه چی تمومه ؟
من فکر میکنم بزرگترین مشکل برنامه هسته ای ایران خودبزرگ بینی و جنجال آفرینی و اعلام آمارهای خیالی از تاسیسات هسته ای توسط رئیس جمهوری که خیلی دوست داره دیده بشه .

-- ماه ، Nov 20, 2007 در ساعت 03:44 AM

قفسه سينه من اندكي بازشد.افسوس مرا ديوانه ميپندارند.

-- بدون نام ، Nov 20, 2007 در ساعت 03:44 AM

in kar yanie hemayat az hokumate hakem
solh bedune nezam momken mischewad

-- masoud ، Nov 20, 2007 در ساعت 03:44 AM

خانم عبادي
bego na be USA
na be
جمهوری اسلامی

-- KAMRAN MALEKI ، Nov 20, 2007 در ساعت 03:44 AM

قفسه سينه من اندكي بازشد.افسوس مرا ديوانه ميپندارند.

-- بدون نام ، Nov 21, 2007 در ساعت 03:44 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)