تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

شادی صدر: نمی گذاریم فعالان زن زندان بمانند

مریم حسین خواه روزنامه نگار، عضو کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز زنان و فعال جنبش زنان بازداشت شد. این اتفاق چند روز پس از مسدود شدن سایت زنستان، رخ داد. وی روز 26 آبان ماه 1386 به دادسرای ویژه امنیت احضار شد و در آنجا به مدت دو ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.


مریم حسین خواه. کسوف

به حسین خواه گفته شد که متهم به تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب از طریق انتشار اخبار کذب در زنستان و تغییر برای برابری است. همچنین از او خواسته شد که برای ادامه بازجویی ساعت 9 صبح روز بعد نیز مجددا به دادگاه مراجعه کند اما در پی مراجعه مجدد مریم حسین خواه به دادگاه در 27 آبان 1386 در کمال تعجب برای او قرار بازداشت صادر شد و این فعال جنبش زنان را ساعت 2 بعد از ظهر به زندان اوین منتقل کردند.

شیرین عبادی، وکیل مریم حسین خواه در گفتگو با رادیو زمانه گفت: "وکالت پرونده از طرف کانون مدافعان به من و خانم علی کرمی واگذار شد. "

عبادی افزود: "بموجب قوانین دادرسی مدنی بایستی در دعوتنامه کسی که احضار می شود، اتهام و نوع آن قید شده باشد، و در دعوتنامه ایشان این موارد قید نشده بود."

وی در مورد اتهامات مریم حسین خواه گفت: " اتهام ایشان نوشتن مقالاتی در اعتراض به قوانین تبعیض آمیز ضد زن و همکاری با کمپین یک میلیون امضاست."

شیرین عبادی گفت: "می شود از ایشان حمایت کرد، زیرا من معتقدم ایشان کاملا بیگناه است. چرا که ابراز عقیده در قانون اساسی و در شریعت مقدس اسلام آزاد است. ایشان مثل من و بسیاری زنان دیگر بر این اعتقاد است که قوانین ایران تبعیض آمیز است."

گفتگو با شیرین عبادی را بشنوید

شادی صدر، وکیل و حقوقدان و یکی از فعالان حقوق زنان نیز در گفتگو با رادیو زمانه در پاسخ به این پرسش که " آیا فکر می کنید این دستگیری نشان دهنده برخوردهای جدیدی با جنبش زنان است؟" گفت: "قطعا همین طور است. به دلیل اینکه تا به حال می گفتند که تنها مسئله ما تجمع و آمدن توی خیابان است، گاهی هم می گفتند ما با کار کردن ان جی او ها با خارج مشکل داریم اما الان مریم حسین خواه را دستگیر می کنند چون عضو تحریریه یک سایت اینترنتی بوده، آن هم به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی. بعد برای اینکه بتوانند در دادسرای انقلاب به آن رسیدگی کنند و به مسئله بعد امنیتی بدهند هم یک اقدام علیه امنیت می گذارند کنار اتهام‌ها که پرونده تحت کنترل خودشان باشد. چون اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی اتهامی نیست که بتوانند به سادگی کسی را به خاطر آن بازداشت کنند."

شادی صدر افزود: "خانم مریم حسین خواه از اعضای تحریریه سایت زنستان و تغییر برای برابری است. و اتهامات وارده به او هم به دلیل همین دو سایت است، تا جایی که می دانم. "

شادی صدر در مورد افزایش فشار به جنبش زنان در سال گذشته گفت: "فقط یک مرور ساده بر اخبار مربوط به فعالان جنبش زنان کافی است که بفهمیم تا چه حد فضای ادامه کار، سخت و غیرمنصفانه شده است. بیشتر فعالان زن یک یا حتی چند پرونده در دادگاه انقلاب دارند و بیشتر وقتها ما یکدیگر را در مقابل یا توی راهروهای دادگاه انقلاب میبینیم، به جای اینکه مثل همه جای دنیا در فضاهای کار مدنی، جلسات، سمینارها و کنفرانسها ببینیم. به هر حال به نظر می رسد هر چه جنبش زنان، بیشتر بر خواستهای خود اصرار می کند و جلو می رود، فشار و سرکوب از آن طرف هم بیشتر می شود. به نظر من هر یک از ما باید تمامی تلاشمان را بکنیم برای اینکه اولا حکومت را متوجه برخورد نادرستش با جنبش زنان بکنیم و دوما اینکه از هر راه ممکن نگذاریم فعالان جنبش زنان در زندان بمانند."

مریم حسین خواه، بیست و هفت ساله، روزنامه نگار و فعال زنان در سایت های زنستان و تغییر برای برابری کار می کند. وی یکی از فعالین کمپین یک میلیون امضا و عضو مرکزی فرهنگی زنان است. سایت زنستان هفته گذشته مسدود شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)