تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بازداشت یکی دیگر از فعالان حقوق زنان

مریم حسین خواه روزنامه نگار، عضو کمپین یک میلیون امضا و فعال جنبش زنان بازداشت شد. سایت تغییر برای برابری که برای کاربران در ایران مسدود است، با اعلام این خبر از تشدید فشارها بر اعضا فعال کمپین یک میلیون امضا خبر داد.

این سایت اعلام کرد: "چند روز پس از مسدود شدن سایت زنستان ارگان مرکز فرهنگی زنان، مریم حسین خواه که از اعضای مرکز فرهنگی و تحریره زنستان و سایت تغییر برای برابری، سایت کمپین یک میلیون امضا است، برای 26 آبان ماه 1386 به دادسرای ویژه امنیت احضار شد و در آنجا به مدت دو ساعت مورد بازجویی قرار گرفت. به او گفته شد که متهم به تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب از طریق انتشار اخبار کذب در زنستان و تغییر برای برابری است. همچنین از او خواسته شد که برای ادامه بازجویی ساعت 9 صبح روز بعد نیز مجددا به دادگاه مراجعه کند اما در پی مراجعه مجدد مریم حسین خواه به دادگاه در 27 آبان 1386 در کمال تعجب برای او قرار بازداشت صادر شد و این فعال جنبش زنان را ساعت 2 بعد از ظهر به زندان اوین منتقل کردند."

در همین حال سایت کانون زنان ایرانی در گفت و گویی با وکلای وی از علت این بازداشت و انطباق آن با قانون پرسیده است.

فریده غیرت، حقوقدان، بازداشت مریم حسین خواه، فعال حوزه زنان را منطبق با قانون نمی داند. وی گفته است:" اگر فردی شرایط بازداشت را داشته باشد، به طور مستقیم بازداشت می شود. نه این كه برای بار دوم احضار شود و مورد بازجویی قرار گیرد و به اوین منتقل شود."

غیرت دو مقوله بازداشت و احضار را مستقل از هم می داند و می افزاید: "از نظر حقوقی بازداشت و احضار دو چیز مستقل هستند. یا باید احضار كرد و یا بازداشت. نمی توان به بهانه احضار بازداشت كرد یا بالعكس."

شیرین عبادی و لیلا علی كرمی وكالت مریم حسین خواه را به عهده دارند. لیلا علی كرمی هم قرار صادر شده را برای موكلش قانونی نمی داند و می گوید: "طبق قانون صدور قرار باید بلافاصله پس از تفهیم اتهام صورت گیرد. موكلم دیروز (25 آبان) تفهیم اتهام شده بود. بنابراین همان روز باید قرار را صادر می كردند."

به گفته خانواده مریم حسین خواه، هنوز قرار وثیقه برای مریم صادر نشده و او فعلا در زندان اوین به سر می برد.

نظرهای خوانندگان

آقا مملکت خرتوخره دیگه. انتظار چی دارین شما؟؟؟؟؟؟؟؟؟

-- جواد ، Nov 19, 2007 در ساعت 05:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)