تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کوشنر: ایران جدی ترین تهدید کنونی جهان است

برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر نسبت به برنامه هسته‌ای ایران هشدار داد و آن را یکی از جدی‌ترین تهدیدهای کنونی جهان دانست.

وزیر امور خارجه نیکولا سارکوزی در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه در اسراییل با روزنامه هاآرتص انجام داد گفت: "برنامه هسته‌ای ایران یکی از جدی‌ترین بحران‌هایی است که هم‌اکنون بر نظم جهانی سایه افکنده است."

برنار کوشنر در عین حال بر "رسیدن به یک توافق از راه مذاکره که برای همه پذیرفتنی باشد"، تاکید کرد.

برنار کوشنر پیش از این در یک برنامه تلویزیونی در فرانسه، گفته بود که جهان باید خود را برای جنگ احتمالی با ایران آماده کند و فرانسه نیز در این مسیر از آمادگی برخوردار است.

این موضع وزیر امور خارجه فرانسه با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد و کوشنر نیز گزارشگران را متهم کرد که حرف‌های وی را تحریف کرده‌اند.

وزیر امور خارجه نیکولا سارکوزی با آن که از حزب سوسیالیست است اما از معدود سیاستمداران فرانسوی بود که از حمله به عراق پشتیبانی کرد.

هاآرتص که این مصاحبه را تحت عنوان "وزیر خارجه فرانسه: فرانسه اقدام نظامی علیه ایران را منتفی نمی‌داند"، منتشر کرده از برنار کوشنر پرسیده است که آیا فرانسه از اقدام نظامی ایالات متحده یا اسراییل علیه ایران حمایت می‌کند و آیا فرانسه در این حمله شرکت خواهد داشت؟

به نوشته هاآرتص برنار کوشنر از پاسخ مستقیم به این پرسش خودداری کرد اما با این حال گفت فرانسه قصد دارد "با عزم راسخ این راه (تحریم) را که تنها به دست آوردن یک راه‌حل مورد قبول است، ادامه دهد."


وی افزود از نظر پاریس اعمال تحریم‌ها تنها راهی است "که یک روز ما را با دو راهی ایران دارای بمب یا بمباران ایران مواجه نمی‌کند."

کوشنر همچنین تاکید کرد فرانسه "هرگز بر سر امنیت اسراییل مصالحه نخواهد کرد."

بر پایه برآوردها اسراییل در زرادخانه خود 200 کلاهک هسته‌ای دارد. گرچه اسراییل تا پیش از این سیاست نه تکذیب و نه تایید برخورداری از سلاح‌های هسته‌ای را در پیش گرفته بود اما در سال جاری ایهود اولمرت در مصاحبه با یک شبکه آلمانی برای نخستین بار تایید کرد که اسراییل دارای جنگ‌افزار هسته‌ای است که با واکنش منفی دیگر سیاستمداران اسراییلی مواجه شد.

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسراییل در دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه هشدار داد که "زمان برای مواجهه با این مسئله (برنامه هسته‌ای ایران) رو به از دست رفتن است."

بر پایه بیانیه‌ای که دفتر اولمرت منتشر کرده وی در دیدار با کوشنر گفته است: "براساس برآوردهای اسراییل، اگر همه شرایط برای ایران فراهم باشد، از نظر فنی، ایران احتمالا تا پایان سال 2009 همه مولفه‌های ساخت یک بمب هسته‌ای را در اختیار خواهد داشت."

وزیر امور خارجه فرانسه به خاورمیانه سفر کرده است تا مقدمات کنفرانس پاییزی آناپولیس در ایالات متحده را فراهم کند. در این کنفرانس راه‌های ازسرگیری روند صلح اسراییل با فلسطینی‌ها در دستور کار است.

نظرهای خوانندگان

نظر بنده در مورد بقا یا عدم بقای جمهوری اسلامی و پرونده هسته ای این است که پس از تصویب قطعنامه سوم ( که قطعا تصویب خواهد شد ) در صورت عدم عقب نشینی ایران و عدم توقف غنی سازی که به احتمال زیاد این چنین خواهد بود ( و نظر بنده نیز موافق با ادامه حق ایران مبنی بر غنی سازی است )، امریکا و سه کشور پیشنهادهای پرجاذبه و امتیازهایی پربار در قبال توقف غنی سازی برای ایران خواهند داشت و درصورت عدم موافقت ایران که چنین خواهد بود، قطعنامه چهارم از طرف امریکا و سه کشور اروپایی ارائه خواهد شد که مطمئنا بوی حمله نظامی خواهد داد، که به احتمال زیاد این قطعنامه تصویب نخواهد شد و به موازات، امریکا سیاست چماق و هویج را ادامه خواهد داد در ادامه در صورت عدم عقب نشینی جمهوری اسلامی در این مرحله امریکا به تنهایی و یا به همراه سه کشور اروپایی به صورت کاملا غافلگیرانه به ایران حمله خواهد کرد که مطمئنا ایران از ماهها قبل آمادگی بالقوه رویارویی با چنین حمله ای را خواهد داشت؛ به محض حمله امریکا به ایران، هدف هایی در خارج از ایران مورد حمله از طرف جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت؛ پایگاههای نظامی امریکا در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و قطر و موشکباران اسرائیل از طرف ایران و حزب الله. ایران و تاسیسات کلیدی آن خسارات سنگینی خواهند دید و جنگ به احتمال زیاد فرسایشی خواهد شد؛ در صورت سربلند بیرون آمدن جمهوری اسلامی از این جنگ، ایران تبدیل به قدرت اول منطقه خواهد شد و امریکا و دیگ%D

-- امین کیا ، Nov 18, 2007 در ساعت 11:43 PM

ta dier nashode bayad akhundha ra mohar kard

-- peywand ، Nov 18, 2007 در ساعت 11:43 PM

VA TE FAIRE FOUTRE MONSIEUR KOUCHNER!....!CHOUCHOU AMAIRICAIN

-- بدون نام ، Nov 18, 2007 در ساعت 11:43 PM

آقای امین کیا این همه داستان بافتند تا آخر سر بگویند ایران (اسلام ناب محمدی) قدرت اول منطقه خواهد شد !

-- بدون نام ، Nov 18, 2007 در ساعت 11:43 PM

راديو زمانه بايد نسبت به درج مطالبي كه اينگونه براي تفكرات ضد بشري (امين كيا)تبليغ مي كنند وسواس بيشتري نشان دهد.

-- بدون نام ، Nov 18, 2007 در ساعت 11:43 PM

بسیار جالب
پس پاکستان که درداشتن بنیادگراهای اسلامی و مردمان متعصب ایران را شرمنده کرده هیچ خطری ندارد ولی ایران چون نوکر آمریکا نیست بزرگترین خطر جهان است. جمع کن کاسه کوزه ات رو فرانسوی نوکر یانکیها

-- مرتضی ، Nov 19, 2007 در ساعت 11:43 PM

hala bezar man begam agha amin kia.tahrimha ke emal beshe ehtiaj be jang nist.na rezayatie mardaom ziad mishe va motmaen bash goroh haye mosalahe mokhalefi dar keshvar bevojod miad ke iran hamishe petansielesho dare on vaght sorakh moosh dige peyda nemishe

-- nima ، Nov 19, 2007 در ساعت 11:43 PM

خیر دوستان! افرادی مانند همین دوستمان امین کیا را با حزب اللهی های سینه چاک ج.ا اشتباه نگیرید. اینها در حقیقت جمعیت هدف و حاصل دستگاه تبلیغاتی ج.ا در چند سال اخیر هستند. اغلب کم سن و سالند و مفاهیم پرطمطراقی مانند "ایران قدرت اتمی"، "ایران ابرقدرت منطقه" یا "ایران هماورد امریکا" برایشان جذبه ای فراوان دارد. بخش بزرگی از آنان در خارج از ایران در شمار جوانان نسل دوم مهاجر ایرانی در اروپا و ایالات متحده اند که شناخت بسیار محدودی هم از ایران دارند، اما حجم بالای تبلیغات بعضاً تحقیرآمیز ضدایرانی در رسانه های غرب باعث شده که آنان از موضعی تلافی جویانه در عظمت طلبی های ریاکارانه و خانمان برانداز احمدی نژادی حرف دلشان را ببینند. با تاسف باید گفت شمار این جوانان در داخل و خارج ایران اندک هم نیست و ج.ا با موفقیت توانسته است در حال پایمال کردن مستمر حقوق اولیه و اساسی ملت ایران، این جمعیت را حول حق مجعول "غنی سازی" پشت سر خود نگه دارد.

-- فرید ، Nov 19, 2007 در ساعت 11:43 PM

برای آزادی ایران، مجبوریم چشم به بیگانگان بدوزیم.اگر پدران ما اندکی خرد داشتند، اکنون وضع ما چنین نبود.دریغا.

-- علی ، Nov 19, 2007 در ساعت 11:43 PM

... در صورت سربلند بیرون آمدن جمهوری اسلامی از این جنگ، ایران تبدیل به قدرت اول منطقه خواهد شد و امریکا و دیگر شرکای اروپایی در چرخشی 180 درجه دست دوستی و همپیمانی به سوی ایران دراز خواهند کرد . ادامه روند مبهم خواهد بود.

-- امین کیا ، Nov 19, 2007 در ساعت 11:43 PM

خب، نخست این که نگرش هایی مانند آقای امین کیا چندان ناآشنا نیستن و آشکاره که آبشخورشون کجاس. دیگران هم لازم نیس پرخاش و ... کنن، می شه به همچی آدمی گفت زهی خیال باطل! ما طرفدار امریکا _ی نئوکان_ نیستیم، اما از فاشیسم اسلامی و نون به نرخ روز خوراشون هم هواداری نخواهیم کرد. نبرد سه-جبهه ای است و موضع گیری ها پیچیده... به امید رهایی از حاکمیت آدمای بنیادگرا و ایده آلیست و حاکمیت ارزشهای انسانی و برقراری آزادی حتا برای خود همچین آدمایی تا شیر-فهم شن که می شه همه باهم با آزادی زندگی کرد... لزومن ما نمی خوایم اونا مثل ما فکر کنن! آزادگی و احترام به آزادی همگان می تونه خواست همگان رو تأمین کنه... (گویا همچی گزاره ی ساده ای رو هم نمی فهمن! :-))

-- مای ، Nov 19, 2007 در ساعت 11:43 PM

دوستم؛ "بدون نام"
تبلیغ کدام تفکر ضد بشری؟
شاید بشر از نگاه تو "تنها" محدود به جمعیت کشورهای توسعه یافته، قدرتمند و پرآوازه جهان می شود و اشغال "تدریجی" یک کشور جهان سوم و کشتار دسته جمعی و به زور بیرون راندن ساکنان آباء و اجدادی آن در زمره اقدامات "ضد بشری" و "فاشیستی" قرار نمی گیرد؟!
دیگر نمی خواهم این داستان ادامه دار، پردرد، طولانی، ملال آور و تکراری "اقدامات ضد بشری" مکرر همین سران کشورها - و به نظر بنده: نه اکثریت مردم آنها - ی توسعه یافته در دیگر نقاط جهان را بازگو کنم که اگر تحت سانسور شدید رسانه های همین کشورهای - به ظاهر "آزاد" که بوی ناخوشایند "دموکراسی ظاهری" شان به اسم "وسواس و مصلحت جمعی" مدتهاست دارد به مشام میرسد - قرار نگرفته باشی، شنیده و با چشمهانت دیده ای.

دوستم؛ "فربد"
درست است، من از آن "قماش" که به اسم دین و با ابزار آن و به بهانه خطر اسلام و دیگر توجیهاتی که خود بهتر میدانند، در پی منافع "صرفا شخصی" خود بوده و هستند، نیستم و نخواهم بود.
و در کدام قسمت از نظر ( به جز جانبداری از حق غنی سازی ) من جانبداری از یک طرف به ذهن متبادر میشود که صرفا نظر شخصی من در مورد اتفاقات محتمل در آینده پیش رو بود.
و کدام حق "مجعول" ؟! خوب است نگاهی به مقررات پادمان "آژانس ب هسته ای" بیندازید.

-- امین کیا ، Nov 19, 2007 در ساعت 11:43 PM

دوستان عزیز! پس کجاست اون دمکرات منشی که باید راه رو برای جامعه ی آینده ی باز ما هموار کنه! اینکه همه یک چیز رو بگن و هرنوع ابراز نظری، بایسته نباشه به یک استبداد عهدحجری دیگه منتهی میشه.

-- سلطه طلب ، Nov 19, 2007 در ساعت 11:43 PM

بنظر می رسه آقای امین کیا تازگی ها به جمع خوانندگان رادیو زمانه پیوستند. والا باید می دانستند که درج صحبتهای ایشان با هدف خاصی صورت گرفته. وگرنه دوستان رادیو زمانه در سانسور کردن مطالبی که در راستای سیاستهای دولت هلند نیست ید طولایی دارند. دوست من بحث کردن در اینجا هیچ دردی را دوا نمی کند زیرا اینها هم مانند دولت و دیکتاتورهای حاکم بر ایران بیشتر به منافع گروهی خود و حامی مالیشان می اندیشند تا ملت ایران و در این راستا حتی از درج مطالب توهین آمیز به اعتقادات و عقاید مذهبی دیگران هم خودداری نمی کنند. توصیه من به شما این است که فقط بخوانید و بگذرید.... .

-- شهرام ، Nov 19, 2007 در ساعت 11:43 PM

ایران و حکومت ایران در درجه اول برای مردم خودش هم تهدید بزرگی است شما از چنین مجموعه ای دیگر چه انتظاری دارید؟

-- رضا ، Nov 19, 2007 در ساعت 11:43 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)