تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آژانس: ایران به‌موقع به پرسش‌ها پاسخ داد

با اعلام گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد پرونده هسته‌ای ایران، طرف‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی به آن داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در گزارش آژانس آمده که ایران در مسیر همکاری خود با بازرسان این نهاد پیشرفت داشته است اما همکاری بیشتری لازم است.

در این گزارش آمده است "ایران دست‌رسی کافی را به اشخاص فراهم آورده است و به‌موقع به پرسش‌ها پاسخ داده است و نسبت به مسایلی که در زمینه طرح کار پیش آمده توضیحات را فراهم آورده است."

گزارش همچنین می‌افزاید "با وجود این، همکاری ایران به‌جای این‌که فعالانه باشد منفعلانه بوده است. چنانچه پیش از این هم آمد همکاری کاما و شفاف ایران برای اجرای عاجل طرح همکاری ضروری است."

با اعلام این گزارش مقامات ایرانی از آن استقبال کرده‌اند و گفته‌اند که گزارش البرادعی نشان می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. سعید جلیلی مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفته است "گزارش آژانس به معنای آن است که تمام ادعاها درباره نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران انحرافی و نادرست هستند. گزارش آژانس نشان داد که خلاف این درست است."

جلیلی همچنین هشدار داده است که تشدید تحریم ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند بر ادامه همکاری ایران با آژانس تاثیر بگذارد. او با این حال صدور قطعنامه جدید تحریم را از سوی شورای امنیت غیر محتمل دانسته است.

این در حالی است که دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید در واکنش به گزارش البرادعی گفته است که این گزارش نشان می‌دهد که ایران هنوز بر سر پرونده هسته‌ای خود "جهان را به مبارزه می‌طلبد" و خواسته‌های شورای امنیت را برآورده نمی‌کند.

پرینو گفته است "متاسفانه گزارش نشان می‌دهد که ایران علاقه‌ای به همکاری با بقیه جهان ندارد."
سخنگوی کاخ سفید گفته است از آن‌جا که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکرده است، "ایالات متحده به همراه شرکایش در شورای امنیت و آلمان برای صدور قطعنامه سوم تحریم ایران فعالیت خواهد کرد."

در همین حال سفیر ایران در پاریس هم نسبت به آن‌چه "دیوانگی" دولت ایالات متحده در مورد پرونده هسته‌ای ایران خوانده هشدار داده است. علی آهنی به خبرنگاران گفته است "ما روش‌ها و دیوانگی‌های هیئت حاکمه بوش را به‌خوبی می‌شناسیم."

آهنی در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال حمله نظامی به ایران گفته است که چنین تهدیدهایی بیشتر "نمایشی" هستند اما ایران برای مقابله با تهدید نظامی احتمالی "کاملاً آماده است."

نظرهای خوانندگان

یک روز یه بچه سوا ر یه ما شین سنگین میشه را ننده هم ا ی ... میره توبهرش میگه: بچه اگربگوزی من میرم جا د ه خا کی و... چند با رهی روبه بچه مکنه میگه :گوزیدی . بچه هم قسم می خوره می گه نه !!!بعد ا ز15 با ر پرسید ن . یک د فعه را نند ه می گه: ا ین با رحتما گوزید ی چون د ا رم میرم جا د ه خا کی... این ا مریکا هم 15 قطعنا مه برا ی ملت عرا ق تصویب کرد بعدش هم رفته به جا د ه خا کی ود اره خا ک عرا ق به توبره می کشه وهنوز چیزی هم از سلا ح کشتا رجمعی پیدا نکرده

-- HUYT1250@YAHOO.COM ، Nov 16, 2007 در ساعت 11:48 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)