تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ائتلاف مخالفان مشرف

در حالی که مهلت قانونی نخستین دور ریاست جمهوری ژنرال پرویز مشرف پنجشنبه 15 نوامبر به پایان می‌رسد، مخالفان در تدارک ائتلافی گسترده علیه او هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با فرارسیدن پایان دوره قانونی ریاست جمهوری مشرف و با وجود این‌که هنوز دومین انتخاب او به ریاست جمهوری از سوی دیوان عالی این کشور تایید نشده‌ است، دولت مشرف اعلام کرده که تا برگزاری انتخابات مجلس این کشور و تعیین سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری، مشرف بر سر کار خواهد ماند.

ژنرال مشرف امروز اعلام کرد که تا تعیین سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری از سوی دیوان عالی و برگزاری انتخابات مجلس که او تاریخ 9 ژانویه 2008 را برای برگزاری‌اش تعیین کرده، یک دولت موقت انتقالی تشکیل خواهد داد.

مشرف گفته است که در صورت تایید انتخابش به‌عنوان رییس جمهور از کسوت نظامی و فرماندهی ارتش خارج خواهد شد.

در همین راستا امروز نخست وزیر پاکستان، شوکت عزیز برای تشکیل دولت جدید از مقام خود کناره گرفت و گفت که از دوره کاری خود به‌عنوان نخست وزیر "راضی است."

در همین حال با وجود فشار بین‌المللی بر مشرف برای لغو حالت فوق‌العاده پیش از برگزاری انتخابات مجلس، مقامات دولت او اعلام کرده‌اند که وضع فوق‌العاده ادامه خواهد یافت و تاکید کرده‌اند که پیش از این هم در پاکستان انتخابات در وضع فوق‌العاده برگزار شده است.

در همین رابطه دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که مشرف باید هر چه زودتر به دموکراسی برگردد و وضع فوق‌العاده را لغو کند و تاکید کرد که "هرچه زودتر یعنی همین الان."

از سوی دیگر بی‌نظیر بوتو که از سه‌شنبه گذشته مجدداً در حبس خانگی به‌سر می‌برد تلفنی با نواز شریف دیگر رهبر مخالف مشرف که در عربستان سعودی به‌سر می‌برد درباره تشکیل یک جبهه وسیع برای اعاده دموکراسی به پاکستان صحبت کرد.

این در حالی است که به گزارش آسوشیتدپرس روز پنجشنبه کنسول ایالات متحده در لاهور با بوتو در حبس خانگی‌اش در این شهر دیدار کرده است. با این وجود سخنگوی بوتو گفته است که دیدار بریان هانت با بوتو صرفاً به قصد "احوال‌پرسی" بوده است.

در حالی که بوتو و دیگر مخالفان مشرف خواهان برگشت وضع عادی هستند و تاکید می‌کنند که انجام انتخابات آزاد و منصفانه در وضع فوق‌العاده ممکن نیست و با ادامه این وضع امکان تحریم انتخابات از سوی آن‌ها وجود دارد، مشرف تاکید کرده است که ایجاد وضع فوق‌العاده برای برگزاری انتخابات در شرایط امن و به دور از حمله‌های تروریستی است.

این در حالی است که صبح پنجشنبه نیروهای امنیتی پاکستان عمران خان، قهرمان سابق کریکت پاکستان، را که یکی دیگر از مخالفان سیاسی مشرف به‌شمار می‌رود با استناد به قوانین ضد تروریستی وضع فوق‌العاده به زندان انداختند. عمران خان هفته گذشته برای تشکیل جبهه ضد مشرف با بوتو دیدار کرده بود.

در همین حال دولت پرویز مشرف پنجشنبه با استفاده از مقررات وضع فوق‌العاده شبکه‌های کابلی بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان را در این کشور بست. با بستن این دو شبکه ارتباط بسیاری از پاکستانی‌ها به منابع خبری مستقل از دولت پاکستان محدود می‌شود.

کشاکش‌های سیاسی در حالی در پاکستان در جریان است که درگیری نظامی ارتش در شمال با نیروهای اسلام‌گرای این کشور همچنان ادامه دارد. در درگیری‌های روز پنجشنبه در اطراف سوات در ایالت وزیرستان 33 نفر کشته شدند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)