تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌ روزنامه‌های ایران

پازل ناقص مطبوعات
روزنامه اعتماد در سرمقاله روز چهار شنبه خود که به قلم محمد حسن علیپور نگاشته شده با اشاره به برگزاری بی رونق نمایشگاه مطبوعات می نویسد: "به اعتقاد نگارنده اگرچه جشنواره مطبوعات جشن مطبوعاتی است که هستند و حیات دارند اما همچنان سوگی است برای مطبوعاتی که نیستند و البته تفاوت این "نیست" با "نیست انسانی" آن است که می توان نه با دم مسیحایی که با اراده یی بشری به مطبوعاتی که به هر دلیل نیست شده اند ولی "هست" بودنشان ضرورتی برای جامعه و قدرت است، هستی داد و دمی به کالبد آنها زد و زندگی دوباره داد تا زندگی انسانی و اجتماعی ما هم جانی تازه بگیرد."

تلخی پرز و شیرینی حضور ترک‌ها
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با اشاره به نشست اسراییل و فلسطین در ترکیه، به اعتراضات مردمی در پیرامون آن پرداخته و می نویسد: "مردم مسلمان ترکیه روز گذشته در اعتراض به حضور سیاستمدار صهیونیست در پارلمان خود به خیابان ها آمدند. تظاهرات پرتعداد مخالفان حضور پرز و سخنرانی رئیس رژیم صهیونیستی در پارلمان در حالی شکل گرفت که عموم حاضران از میان همان هواداران دولت و حزب اسلام گرای عدالت و توسعه بودند."

این روزنامه در خاتمه می نویسد: "تلخی حضور پرز در پارلمان ترکیه، هرچند چونان زهری در کام مسلمانان تلخی می کند اما شیرینی و موهبت حضور پررنگ شهروندان ترک در صحنه می تواند این تلخی را به سرعت زدوده و با ایجاد همبستگی بیشتر در میان امت های مسلمان زمینه را برای انزوای صهیونیست ها فراهم آورد."

تغییر ادبیات آمریکا
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با اشاره به سخنان اخیر رایس مبنی بر "عدم تمایل تهران برای ارتباط با واشنگتن"، از این سخنان تعبیر "تغییر ادبیات آمریکا" را کرده و می نویسد: "جریان سلطه محکوم به تغییر ادبیات، رفتار و رویکرد خود در قبال ایران اسلامی است. درک این حقیقت با توجه به واقعیات خاورمیانه امری کاملا بدیهی و آشکار است. هنگامی که کشوری مانند ایران وارد فاز ثبات و قدرت می شود دیگر نمی توان با زبان تهدید با آن سخن گفت. برقراری روابط ایران و آمریکا مسئله ای است که تحقق آن در گروی عواملی مانند عقب نشینی واشنگتن از سیاست های خصمانه خود، آزادسازی 30 میلیارد دلاری اموال و دارایی های ایران، عدم دخالت کاخ سفید در معادلات خاورمیانه و جهان اسلام و خروج اشغالگران از کشورهای همسایه ایران است. اگر کاخ سفید در صدد برقراری مناسبات دو جانبه با تهران است باید پیش شرط های مذکور را عملی نماید. استقلال کامل ایران اسلامی در طول 28 سال اخیر موجب شکنندگی توطئه های آمریکا در قبال تهران شده است. از این رو آمریکا باید معمای پیش روی خود را به دست استراتژیست های خود حل کند. رعایت قواعد بازی از سوی آمریکا و برداشتن گام های عملی در راستای بازگشت از سیاست های خصمانه و افراط گرایانه مسئله ای است که کلید اجرایی شدن آن را باید در کاخ سفید جستجو نمود."

پله ها یکی یکی فرو ریخت
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود که به قلم محمد ایمانی نگاشته شده با بیان اینکه "آمریکا در حال فروپاشی است"، این تحول را ناشی از "لشگر کشی امریکا به منطقه خاورمیانه" دانسته و آورده است:"آمریکا یکی پس از دیگری خسارت می دهد و برخی کشورهای اروپایی را هم در این خسارت سهیم می کند، چون سرنوشت یک ابرقدرت را به چند میلیون صهیونیست سیطره جو و غاصب پیوند زده است.به راستی نتیجه 6 سال قشون کشی به خاورمیانه، صرف دست کم 1500 میلیارد دلار فقط در دو کشور عراق و افغانستان و بازی با جان میلیون ها انسان چه بود؟ جز این است که بر حجم ترور و ناامنی و خشونت و حیف و میل انبوهی از فرصت های امنیت ساز افزوده شد؟."

کیهان در پایان می نویسد: "اگرچه فشار مافیای اقتصادی سیاسی صهیونیسم بین الملل بر کشورها رو به گسترش است اما قابل فهم است که چرا کشورهای بسیاری ترجیح داده اند خود را از اتوبوس ترمز بریده و رو به سقوط سیاست آمریکا کنار بکشند. نباید در برخی اظهارات تبلیغاتی و رسانه ای که تداعی همسویی می کند توقف کرد. واقعیت این است که تقریباً هیچ کشوری چه از ارتجاعیون عرب و چه برخی کشورهای غربی آنجا که کار تقابل و درگیری مثلاً بر سر ایران یا مناطق دیگر جدی می شوند، دیگر حاضر نیستند وارد گود شوند و هزینه بپردازند. این روند رو به تشدید و تصاعد است."

صهیونیست ها و تعیین تکلیف برای جامعه جهانی
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود به شدت از درخواست شائول موفاز مبنی بر برکناری البرادعی به اتهام جانبداری از برنامه اتمی ایران انتقاد کرده و می نویسد: "ناگفته پیداست که ناکامیهای امروز آمریکا و بویژه انزوای سیاسی روزافزون واشنگتن در ماجرای مقابله با فعالیتهای صلح آمیز اتمی ایران را هم بایستی به حساب ناکامی صهیونیست ها گذاشت و در واقع آمریکا بخاطر دنباله روی از سیاستهای صهیونیستی مستحق چنین شرمساری و شکستی بوده و هست . با در نظر گرفتن اینکه حتی در محافل آمریکائی هم دیدگاه یکسانی در قبال فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران وجود ندارد در واقع صهیونیست ها آمریکا را نیز در این مقوله به بن بست کشانده و دچار سردرگمی کرده اند.

این موضوع مهمی است که رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم نژادپرست و اشغالگر در عین برخورداری از 200 کلاهک اتمی عضو « ان . پی . تی » نیست ولی برای آژانس بین المللی انرژی اتمی تعیین تکلیف می کند که مدیر کل آژانس بخاطر اعلام نتایج جمع بندی تحقیقات چند ساله درباره عضوی از « ان . پی . تی » بایستی برکنار شود. این جمله به تنهائی می تواند و بایستی بتواند ماهیت غیراصولی مناسبات بین المللی را به اثبات برساند."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)