تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله روزنامه‌های ایران

نه نخبه گرا نه مردم پسند!
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله روز دوشنبه خود با اشاره به آغاز دور دوم سفر های استانی احمدی نژاد، دولت نهم را در جذب نخبگان از یک سو و ایجاد محبوبیت در مردم از سوی دیگر ناکام دانسته و آورده است: "اكنون به نظر می رسد نه رویه مورد عمل برخی دستگاه های دولتی، مبتنی بر شعارها و رفتارهایی است كه عده ای از سیاسیون منتقد دولت آن را پوپولیستی می نامند و نه نشانه ای از افزایش مقبولیت رفتار این دستگاه ها در میان درصد قابل اعتنایی از نخبگان - حكومتی وغیرحكومتی- آشكار گردیده است البته این روش می تواند طرفدارانی داشته باشد و لذا نگارنده بار دیگر پیشنهاد خود- كه از ابتدای سال جاری چند بار در همین ستون مطرح شده است- را تكرار می نماید. پیشنهاد مشخص صاحب این قلم، آن است كه همه گروه های سیاسی و حتی كاندیداهای منفرد، میزان نزدیكی یا دوری خود از "شعارها و رفتارهای ویژه دولت نهم" را به یكی از عناصر اصلی در تبلیغات انتخاباتی برای مجلس هشتم تبدیل نمایند. این كار قطعا بر حجم شركت كننــــدگان در انتخابات خواهد افزود و ضمنا با كشف اقبال مردم به اقدامات ویژه دولت نهم، هم میزان مردم پسند بودن رفتار دولت آشكار خواهد شد و هم كسانی كه برخی اقدامات دولت نهم را فاقد مـبــانـی كـارشـنـاسـی مـی دانـنـد و یـا از عـجـولانـه بـودن تصمیم گیری های دولتی و فقدان استراتژی در فعالیت دولت نهم سخن می گویند، از دیدگاه مردم در این خصوص مطلع خـواهند شد. شاید آن روز، نگارنده هم ناچار شود كه تصمیمات دولت را، هم مردم پسند بداند و هم نخبه گرایانه!"

سفرهای استانی: توسعه یا تبلیغ؟
روزنامه اعتماد در ستون سرمقاله خود که علیرضا علوی‌تبار ان را نگاشته با اشاره به دور جدید سفر های استانی رئیس جمهور و کابینه وی، این اقدام رامغایر با اصول توسعه همه جانبه کشور دانسته و آورده است: "دولت نشان داده است که در تصمیم گیری های مختلف اغلب ارائه آرام بخش را بر درمان های توام با زحمت بلندمدت ترجیح می دهد. در هر یک از سفرهای استانی همیشه تهدید مصالح عام و بلندمدت توسط مصالح خاص و کوتاه مدت قابل مشاهده است. به ویژه در شرایطی که تصمیم گیری ها در حین سخنرانی و هیجانات ناشی از حضور جمعیت اتخاذ و اعلام می شود، این مشکل بیشتر خودنمایی می کند. توسعه در کشورهای مختلف کم و بیش همراه با تراکم زدایی و تمرکززدایی بوده است. هدف تراکم زدایی نزدیک کردن مدیران با اداره شوندگان بوده تا هم خواست های مردم محلی و هم داده های محلی با منافع عمومی تطبیق داده شود. حضور اعضای هیات دولت در یک منطقه و اتخاذ تصمیم های متعدد در کوتاه ترین مدت متصور هیچ یک از این اهداف را برآورده نمی سازد. چه کسی می تواند ادعا کند در زمانی اینقدر کوتاه و در میان شور و هیجان به شناختی کارشناسانه از وضعیت یک منطقه دست یافته است؟به علاوه این سفرها کمکی به تمرکززدایی نیز نمی کند. تمرکززدایی اجازه می دهد تا نهادهای محلی که معمولاً حاصل انتخاب مردم هستند به اداره امور محلی پرداخته و با اعمال خودمدیری محلی، زمینه های دموکراسی هرچه بیشتر فراهم شود. روشن است که اتخاذ تصمیم توسط وزیران و مقامات دولت مرکزی در مورد امور مهم محلی را نمی توان تمرکززدایی تلقی کرد. سفرهای استانی و تصمیم گیری های اینچنینی قدرت را بیش از پیش در دولت متمرکز می کند. از این نظر نیز نمی توان سفرهای استانی را برای توسعه همه جانبه و بلندمدت مفید تلقی کرد.سفرهای استانی به شکل کنونی تنها یک برنامه تبلیغاتی است و نمی توان آن را اقدام در جهت توسعه قلمداد کرد."

تنها امیدواریم
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با اشاره به اقدام رئیس و هیات رئیسه مجلس در توافقی پنهانی با دولت برای تصویب كلی برنامه بودجه سال 86 ، آن را در نوع خود كم نظیر و بی سابقه دانسته و نوشته است:"از امروز تنها باید دعا كرد كه وزرا در تخصیص و مصرف درآمدهای بی شمار و بی حساب نفتی عقل و دل نگه دارند و از طریق انصاف و عدالت و خردورزی عدول نكنند. اما سالیان درازی است دنیا دیگر با امیدهای واهی اداره نمی شود. نهادهای قدرتمند حقوقی و اداری بر درآمدها و مصارف دولت ها نظارت می كنند، آسیب ها و اشكالات را انذار می دهند و لزوما از آنجا كه برآمده از خرد جمعی هستند بهترین روش ها و كاركردها را پیشنهاد می دهند. حال در مجموع رفتارهای خرق عادت دولت نهم، گامی به پس می نهیم، هرچند امیدواریم منجر به دوگامی به پیش شود. تنها امیدواریم."

شرایط ویژه
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود ، با بیان اینکه "مدتی است که گروه های اصلاح طلب سعی دارند اوضاع کشور را "ویژه و بحرانی" جلوه دهند اما این ادعا با قراین خارجی تطابق ندارد"، می نویسد: "این اقدام اصلاح طلبان را باید در قالب و چارچوب "بحران سازی کاذب" مورد بحث و بررسی قرار داد. آنالیز اوضاع سیاسی ایران طی سال های اخیر نشان می دهد که هوچی گری های اپوزیسیون داخلی وهمنوایی آنها باجریان های تهدید کننده خارجی نتیجه مطلوبی برای آنها به همراه نداشته است. اقتدار ملت ایران و حرکت رو به رشد تهران در معادلات منطقه ای و فرا منطقه ای مانع از به فعلیت رسیدن خواسته ها واهداف کشورهای غربی می شود. به همین منوال جریان های داخلی همگرا با جریان های مداخله گر خارجی نیز در مقابل حقیقت ایران قدرتمند همواره سرتعظیم فرود آورده اند. در نهایت اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال طی کردن یکی از بهترین دوران حیات سیاسی خود در نظام بین الملل است. نا کامی کاخ سفید و تروئیکای اروپایی در برخورد سلبی با تهران همچنان ادامه دارد . به راستی باید اذعان نمود که کشوراز زاویه ای دیگر در شرایط ویژه ای قرار دارد شرایطی که "اقتدار"و"درایت" دومولفه اساسی نهفته در آن محسوب می شوند."

1+5 چگونه می اندیشد؟
روزنامه کیهان در سرمقاله روز دوشنبه خود که به قلم مهدی محمدی نگاشته شده، با اشاره به مذاکرات اخیر گروه ۱+۵در باره ایران، این گفته لاوروف را که "امریكا تنها مخالف برنامه هسته ای ایران است"، مورد توجه قرار داده و آورده ست: "آن كلمه ای كه باید در این جمله رمز آن را گشود، و اگر این كار انجام شود دقیقا معلوم خواهد شد طرز فكر هر كدام از اعضای گروه 6 درباره ایران چگونه است و علت بن بست در فرایند تصمیم سازی مشترك در این گروه چیست، اصطلاح "ایران هسته ای" است، همان كه لاوروف می گوید اروپا، روسیه و چین با آن موافقند و امریكا به تنهایی مخالف."

کیهان در ادامه می افزاید: "در ابتدای ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و آغاز بازی تحریم ها، همه اعضای گروه 6 امیدوار وبلكه مطمئن بودند كه ایران پس از یكی دو قطعنامه دچار بحران داخلی خواهد شد و ناچار كوتاه خواهدآمد، اما حالاكه معلوم شده اولاایران خود را قدرتمند می بیند و قصدی برای سازش ندارد و ثانیا فشارها بسیار ناچیزتر از آن است كه تاثیری بر اراده ایران بگذارد وثالثا فناوری هسته ای بدل به بخشی از غرور ایرانیان شده و در این شرایط تشدید فشارها صرفا به مستحكم تر شدن عزم ایران منجر خواهد شد، اكثریت اعضای گروه 6 به این نتیجه رسیده اند كه هزینه جلوگیری از تسلط ایران به فناوری هسته ای بیشتر از هزینه ای است كه باید برای عدم انحراف برنامه ایران پرداخت كرد و آدم عاقل طبعا عندالاختیار پرداخت هزینه كمتر را برخواهد گزید. پیشنهاد ایده تایم اوت به ایران از دل چنین نگاهی بیرون آمده است. می توان تصور كرد كه غربی ها در واقع در حال گفتن چیزی قریب به این مضمون به ایران هستند كه فناوری هسته ای در ایران را پذیرفته اند اما برای "حفظ آبرو" به یك تعلیق ولو موقت از ناحیه ایران نیاز دارند، گرچه ایران دلایلی كاملاموجه در اختیار دارد كه هرگونه درخواست تعلیق آغاز یك پروژه فریب دیگر است و تحت هیچ شرایطی به آن تن نخواهد داد."

کیهان در پایان می نویسد: "آن تابو كه برنامه غنی سازی ایران مطلقا غیرقابل پذیرش است، در اثر دیپلماسی هوشمندانه دولت نهم اكنون فروریخته است. بازآرایی گروه 6 برمبنای اصول سابق دیگر ممكن نیست. تئاتر اتفاق و اجماع را می توان همچنان ادامه داد اما تبلیغات تا ابد نمی تواند جایگزین دیپلماسی باشد و خلل های آن را بپوشاند."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)