تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

وزیر خارجه چین در راه ایران

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران از سفر وزیر امورخارجه جمهوری خلق چین در روز سه‌شنبه به ایران خبر داد.

محمد علی حسینی در کنفرانس هفتگی خود گفت: "وزیر خارجه چین در این سفر با همتای ایرانی خود و رییس جمهور كشورمان نیز دیدار خواهد كرد."

چین عضو دایم شورای امنیت و یکی از اعضای گروه پنج بعلاوه یک است که درباره پرونده هسته‌ای ایران تصمیم خواهد گرفت.

سفر وزیر امور خارجه چین به ایران یک هفته پس از دیدار وزیر دفاع ایالات متحده از این کشور صورت می‌گیرد. رابرت گیتس دوشنبه هفته گذشته از جمهوری خلق چین خواست از اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران پشتیبانی کند. چین و روسیه با اعمال دور سوم تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده‌اند.

مذاکره با آمریکایی‌ها
محمد علی حسینی همچنین در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت که "دور بعدی گفتگوهای ایران و آمریكا بر سر مسائل عراق در سطح قبلی یعنی سفرا انجام خواهد شد."

حسینی افزود: "بر اساس روال گذشته در صورت درخواست رسمی از آمریكایی‌ها آن را مورد توجه قرار خواهیم داد."

خبرنگاری از حسینی پرسید كه آیا آزادی دو دیپلمات ایرانی ربوده شده در عراق معامله‌ای بین ایران و آمریكا است كه حسینی در پاسخ گفت: "نه هیچ معامله‌ای نیست."

ایالات متحده به تازگی نه زندانی ایرانی را آزاد کرد. دو تن از مقامات کنسولگری اربیل نیز در میان این آزاد شدگان بودند. نیروهای آمریکایی در ماه ژانویه با یورش به کنسولگری ایران در اربیل پنج مقام ایرانی را با خود بردند. این کنسولگری پس از آن تعطیل شد تا این که حسن کاظمی قمی، سفیر ایران روز سه‌شنبه گذشته با سفر به اربیل آن را بازگشایی کرد. ایران همچنین روز سه‌شنبه کنسوگری خود در سلیمانیه را افتتاح کرد.

تغییر لحن بی‌سابقه ایالات متحده
دریادار گریگوری اسمیت، مدیر روابط عمومی نیروهای چندملیتی در عراق هنگام اعلام خبر آزادی زندانیان ایرانی در اظهاراتی بی‌سابقه گفت به نظر می‌رسد ایران به قول خود عمل کرده و از انتقال مواد و تجهیزات ساخت بمب و دیگر مهمات به عراق جلوگیری کرده است.

هفته پیش از آن نیز رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده گفته بود که ایران برای جلوگیری از انتقال مهمات به دولت عراق تضمین داده است.

فرمانده دوم ایالات متحده در عراق، سرلشگر ری اودیرنو، نیز گفت شمار مهمات ضد زرهی (ای اف پی) در سه ماه گذشته به طور چشمگیری کاهش داشته است.

از سوی دیگر در کنفرانس بین‌المللی عراق که به تازگی در استانبول برگزار شد، رایان کروکر، سفیر ایالات متحده در عراق گفت که به زودی با همتای ایرانی‌اش حسن کاظمی قمی دیدار خواهد کرد.

این اظهارات در حالی بیان شد که دیوید پترائوس فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق کاظمی قمی را متهم کرده بود که یکی از اعضای سپاه قدس است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)