تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"شرکت‌های اروپایی با فشار واشنگتن از ایران خارج می‌شوند"

شرکت‌های چند ملیتی برای قطع همکاری با ایران تحت فشار فزاینده‌ای از سوی واشنگتن قرار گرفته‌اند و شرکت‌های بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی خروج از ایران را آغاز کرده‌اند.

روز جمعه روزنامه گاردین نوشت که گردانندگان اروپایی شرکت‌های چند ملیتی از سوی دولت واشنگتن تهدید می‌شوند که در صورت ادامه همکاری با تهران منافع‌شان در ایالات متحده به‌خطر خواهد افتاد.

این در حالی است که دولت‌های اروپایی، به‌ویژه فرانسه، آلمان و بریتانیا همکاری فشرده‌تری را با ایالت متحده در رودررویی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش در پیش گرفته‌اند.
به نوشته گاردین، شب گذشته مشخص شد که شرکت آلمانی زیمنس، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مهندسی که در سال‌های گذشته حجم عظیمی از مبادلات مخابراتی و الکترونیک را با ایران داشته است، زیر فشار دولت آلمان و ایالات متحده تمام مبادلات جدیدش را با ایران لغو کرده است.

مبادلات گروه زیمنس با ایران کمتر 1 درصد تجارت جهانی این شرکت را تشکیل می‌دهد، در حالی که 21 درصد مبادلات زیمنس با ایالات متحده است.

اقدام اخیر زیمنس در پی قطع همکاری اخیر سه تا از بزرگ‌ترین بانک‌های آلمان با ایران است که پس از هشدار دیک چنی انجام شد. چنی هشدار داده بود که تمامی شرکت‌های که همکاری‌شان را با تهران ادامه دهند برای تجارت با ایالات متحده مشکل خواهند داشت.

وزارت خارجه بریتانیا نیز با این‌که تاکنون نسبت به شرکت‌های این کشور که با تهران همکاری می کنند همدلی نشان داده است، اخیراً به‌طور خصوصی به شرکت‌هایی چون شل و بریتیش پترولیوم گفته است که ادامه همکاری‌شان با ایران توام با خطر خواهد بود.

نیکولای سارکوزی رییس جمهور فرانسه نیز به شرکت‌های فرانشوی توتال و جی.دی.اف که در زمینه انرژی با ایران همکاری می‌کنند گفته است که قراردادهای جدید با ایران منعقد نکنند.

در همین حال به‌نظر می‌آید که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز در تلاش برای گسترش تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا به سارکوزی خواهد پیوست. رخدادهای اخیر در پی سفر مکرر مقامات ایالات متحده به اروپا برای ترغیب کشورهای اروپایی به تحریم ایران صورت پذیرفته است.

نظرهای خوانندگان

واقعا براي ملت ايران متاسفم ما كه زندگي نكرديم بچه هامون هم با شرايط آقاي به ظاهر رئيس جمهور زندگي نخواهند كرد انرژي به ظاهر پاك باعث شد تمام ناپاكي ها و باج دهي ها به سمت مملكت ما بيايد اميد دارم مردم عوام و نفهم ايران بيدار شوند

-- محفوظ ، Nov 10, 2007 در ساعت 04:53 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)