تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله روزنامه‌های ایران

دیکته پرغلط دولت و شهرداری
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله روز پنجشنبه خود با بررسی تاریخچه اختلافات شهرداری تهران و دولت بر سر مسئله حمل و نقل شهری و احداث پروژه مونوریل، به نتایج این منازعه پرداخته و با ابراز انتقاد از تصمیم مشترک این دو نهاد بر اجرای پروژه مونوریل آورده است: "شاید در اجرای توصیه چهره شاخص اصولگرایان، آقای قالیباف هم مایل باشـــــد بــــــرای حفظ "جبهه متحد اصولگرایی" در بــــــــرابــــــــر اقدام دولت سکوت نماید، اما آیا او به عنوان مدیر شهر تهران نیز حق دارد به تماشای اجرای پروژه ای بنشیند که شهرداری و شورای شهر تهران قبلاً به صراحت با آن مخالفت کرده اند؟ آیا او گمان نمی کند که در آینده، مردم این اقدام را یک "دیکته پرغلط" خواهند دانست که به صورت مشترک توسط دولت و شهرداری نوشته شده است؟"

سه نوع دموکراسی
روزنامه رسالت در سرمقاله اش با بیان اینکه سه نوع دموکراسی در این منطقه وجود دارد ، نوع اول را "دموکراسی میلیتاریستی" در شبه قاره و پاکستان و نوع دوم را "دموکراسی صوری" در خاورمیانه دانسته و در باره دموکراسی سوم که از آن با عنوان "دموکراسی کارآمد" یاد می کند نوشته است: "نوع سوم دموکراسی درخاورمیانه را باید در جمهوری اسلامی ایران جستجو نمود. در اینجا دموکراسی منبعث از خاستگاهی مردمی و دینی است . پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعلق ملت ودولت ما به منابع غربی و شرقی قطع گردید. همین قطع تعلق فرصتی را به وجود آورد تا "دموکراسی کارآمد" خود را در سایه استقلال ایرانیان بروز دهد. دموکراسی کارآمد تنها در سایه استقلال و آ زادی ملت ها شکل می گیرد. بر این اساس جریان سلطه همانند دموکراسی میلیتاریستی یا دموکراسی صوری نمی تواند دموکراسی کارآمد را در راستای اهداف و استراتژی های خود تعریف نماید.از این رو مخالفت دائم آمریکا و متحدانش با ایران اسلامی همچنان ادامه دارد.

حمایت دائم آمریکا ازکشورهای حامل دموکراسی صوری و حمایت مقطعی واشنگتن از کشورهای داری دموکراسی میلیتاریستی در طول دهه های اخیر ادامه داشته است. اما آمریکا هیچ گاه از دموکراسی کارآمد موجود در ذات وجوهره حیات سیاسی ایران اسلامی حمایت نکرده وبالعکس سعی در تضعیف آن داشته است ،زیرا این نوع دموکراسی تامین کننده اهداف بیگانگان نیست وتمایلات یونیورسالیستی کاخ سفید از طریق آن به فعلیت نخواهد رسید."

از چنگیز تا بوش
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود که به قلم محمد سعید مدنی نگاشته شده، با اشاره به سخنان اخیر بوش مبنی بر حفظ موقعیت تهاجمی ، وی را با چنگیز مقایسه کرده و در ادامه با تاکید بر نارضایتی مردم آمریکا از او آورده است: "رئیس جمهور آمریکا افکارعمومی کشورش را در تصمیم گیری های خود به ویژه در مورد عراق بی تاثیر می داند و ادعا می کند که براساس توصیه های فرماندهان نظامی خود تصمیم می گیرد که این نیز جای بحث دارد و خود فریب دیگری است از سوی کسانی که دم از آزادی و حکومت مردمی و... می زنند اما در عمل مردم خود را محرم نمی دانند و با آنان راه خدعه و فریب را در پیش می گیرند، چرا که هرچه از زمان اشغال عراق می گذرد، به ویژه در روزهای اخیر، کم نبوده اند فرماندهان و نظامیان ارشد آمریکایی که درباره شرایط خطرناک و آینده نگران کننده نیروهای آمریکائی در عراق هشدار داده اند. پریشب ارتش آمریکا اعلام کرد که با کشته شدن پنج نظامی و یک ملوان این کشور در عراق، سال 2007 مرگبارترین سال برای نیروهای آمریکایی از زمان آغاز جنگ در عراق در سال 2003 بوده است."

کوه یخ روس ها و پیمان اروپایی
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله خود با اشاره به خروج روسیه از "پیمان اروپایی نیروهای متعارف" که با تصویب دومای روسیه قطعی شد ، آورده است: "خروج روسیه از این پیمان، هرچند از لحاظ تاثیرگذاری بر افکار عمومی اروپاییان، برگ برنده ای را نصیب کرملین نشینان می کند، اما واقعیت اینجاست که اصولااین پیمان در عرصه مخالفت های متعدد روسیه و ناتو، و به دنبال آن رویارویی سیاسی مسکو- واشنگتن از مدت ها پیش پیمانی مرده و بی تاثیر بود. مسکو اما با این مانور سیاسی از یک سومی خواهد نشان دهد که در مقابل رویکرد تهاجمی آمریکا و طرح هایی چون سپر دفاعی به همان قواعد بازی یکطرفه آمریکایی ها عمل می کند و از سوی دیگر به غربی ها و به طور خاص اعضای سابق بلوک شرق که سراسیمه خواهان پیوستن به اردوگاه ناتو و غرب هستند، چنگ و دندان نشان می دهد. پوتین و همراهانش مدت هاست که سرمست از افزایش بهای نفت و گاز و به تبع آن توان اقتصادی خود رویاهای بزرگ تری در سر دارند. خروج از این پیمان هرچند مانند کوه یخی برآمده از اقیانوس جلب توجه می کند، اما ناظران آگاه می دانند که خطر کوه یخ در نیمه پنهان مانده و به مراتب عظیم تر آن نهفته است."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)