تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سارکوزی: ما عاشق آمریکا هستیم

نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، چهارشنبه در دومین روز از سفر خود به ایالات متحده، نقش این کشور در جهان امروز را ستود و گفت "ما عاشق آمریکا" هستیم.


نیکولا سارکوزی. فرانس پرس

سارکوزی که مخالفانش وی را "سارکوی آمریکایی" می‌خوانند از معدود رهبران این کشور است که این چنین به ایالات متحده نزدیک شده است.

نیکولا سارکوزی روز چهارشنبه همچنین به سربازان آمریکایی که در جنگ جهانی دوم کشته شدند ادای احترام کرد.

نیکولا سارکوزی که پس از رفتن به کاخ الیزه، برای نخستین‌بار است به‌طور رسمی به ایالات متحده سفر می‌کند، روز چهارشنبه در کنگره این کشور سخنرانی کرد.

نیکولا سارکوزی گفت: "از هنگام ظهور ایالات متحده در صحنه جهانی، دو ملت ما، مردم فرانسه و آمریکا، همواره با یکدیگر دوست بوده‌‌اند."

در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، قانونگذاران آمریکایی برای رییس‌جمهوری فرانسه به مدت سه دقیقه کف زدند. سخنرانی یک مقام خارجی در کنگره آمریکا چندان متداول نیست.

رییس‌جمهوری فرانسه، که زمانی دونالد رامسفلد کشورش را در اوج اختلافات بر سر عراق، بخشی از "اروپای کهنه" خوانده بود در برابر کنگره آمریکا گفت: "ما شاید اختلاف‌هایی داشته باشیم، ما شاید درباره مسائل باهم موافق نباشیم، چه بسا ما با یکدیگر مانند بسیاری از خانواده‌ها جر وب حث هم داشته باشیم، اما هنگام مشکلات، هنگام سختی، … دوستان از یکدیگر پشتیبانی کرده و به همدیگر کمک می‌کنند."

ایران، دلار، تغییر آب و هوا و افغانستان
رییس‌جمهوری فرانسه در دیدار از واشنگتن از موضع قاطع ایالات متحده در برابر ایران پشتیبانی کرد. نیکولا سارکوزی با این حال از آمریکایی‌ها خواست که ارزش دلار را تقویت کنند. ارزش دلار به پایین‌ترین میزان خود دربرابر یورو رسیده است. با کاسته شدن از ارزش دلار صادرات ایالات متحده افزایش می‌یابد و واردات از اروپا پرهزینه‌تر خواهد شد. سارکوزی همچنین از ایالات متحده دعوت کرد که درمبارزه با تغییرات آب و هوایی نقش رهبری را ایفا کند.

رییس‌جمهوری فرانسه، دربرابر قانونگذاران آمریکایی متعهد شد که در کنار ایالات متحده در افغانستان باقی بماند.

رییس‌جمهوری فرانسه گفت: "بگذارید امروز جدی برایتان بگویم، فرانسه تا هر وقت که طول بکشد، در افغانستان می‌ماند، چرا که آنچه در آن کشور در معرض خطر است، همانا آینده ارزش‌های ما و پیمان آتلانتیک است."

سارکوزی و الویس پریسلی
رییس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی خود در کنگره از ستاره‌های آمریکایی نیز به بزرگی یاد کرد.

نیکولا سارکوزی گفت: "نسل من بی‌آنکه به آمریکا آمده باشد با همه شما رویا‌های مشترک دارد و خیالات ما نشات گرفته ازهالیوود، فتح بزرگ سرزمین‌های غربی، (و) الویس پریسلی است. چه بسا شما اغلب اسم وی (پریسلی) را که در اینجا برده شد، نشنوید، اما برای نسل من او جهانی بود."

رییس‌جمهوری فرانسه همچنین از جازیست مشهور دوک الینگتنون، جان وین و مرلین مونرو، مارتین لوترکینگ و ماه‌نوردان آمریکایی به بزرگی یاد کرد.

آمریکا و آزادی فرانسه
سارکوزی با یادآوری پیاده شدن نیروهای آمریکایی در جنگ جهانی دوم در سواحل نرماندی برای آزادی این کشور از دست آلمان‌ها، گفت: "فرانسه هیچگاه قربانی شدن بچه‌های شما را فراموش نخواهد کرد."

رییس‌جمهوری فرانسه گفت: "مردان و زنان نسل من از پدر و مادران خود می‌شنیدند که چگونه آمریکا در 1944 آمد تا ما را از یوغ حکومت ظالم مخوفی که می‌رفت ما را به بردگی بکشاند، آزاد ساخت… از همین روست که ما عاشق آمریکا هستیم."

نظرهای خوانندگان

این من و یاد این عشق امریکایی های قدیم میندازه! تو انتخابات حرفهای سر و ته دار میزد، ولی انگار این فکر کرده، مرکل تنها رفت امریکا تا وضع اقتصادی آلمان راه بیافته، دیوانه هم دیوانه فرانسوی!

-- بدون نام ، Nov 7, 2007 در ساعت 05:59 PM

از آقاي ساركوزي خوشم مياد كه اينگونه قاطعانه در برابر ايران مي ايستد

-- آرش ، Nov 8, 2007 در ساعت 05:59 PM

حقاً از قسمت الویس خیلی خوشم آمد! اگر زنده بود یک کوچه باغی براش می‌خوند!

-- بدون نام ، Nov 8, 2007 در ساعت 05:59 PM

فرانسه به خمینی پناه داد . به مسعود رجوی پناه داد. به ابوالحسن بنی صدر پناه داد . قاتلین دکتر بختیار را آزاد کرد . با وجود این از آزار جمهوری اسلامی برکنار نماند . کاش اصلاخ طلبان قلابی ما هم از این رفتار پند می گرفتند و سنگ اسلام دموکراتیک و اسلام دیگر را اینقدر به سینه پر عقده خود نمی کوفتند .

-- بی ریا ، Nov 8, 2007 در ساعت 05:59 PM

...امریکایی به پا بوس صاحبش می رودد

-- بدون نام ، Nov 8, 2007 در ساعت 05:59 PM

من فکر می کنم بین این آدم و احمدی نژاد فرق زیادی نیست. هر کدوم از یک ور بام افتادن!

-- ندا ، Nov 8, 2007 در ساعت 05:59 PM

سگ زرد برادر شغاله . همشون دست تو دست هم برای نابودی دنیا تلاش میکنند . کی به کیه . تنها ملتها هستند که قربانی دسیسه بازیهای حکومتها و قلدر ها هستند . مطمـئن باشید به محض اینکه "منافعشان" به خطر بیافتد در عرض چشم به هم زدنی هر کس را که بخواهند بر میدارند و هر کس را هم که بخواهند میگذارند . بیچاره ملتها که سر سوزنی ارزش ندارند .
عضوی از همین ملت بیجاره در تبعید

-- سیامک ، Nov 8, 2007 در ساعت 05:59 PM

Sarkozy caniche de Bush!

-- farangiss ، Nov 8, 2007 در ساعت 05:59 PM

این فرانسه که همیشه از رمان قجر تا الان با حکومت ایران دوست بوده و به دشمنان ایران حال داده . دهن این بی ریا را باید طلا گرفت

-- وغ وغ صاحاب ، Nov 8, 2007 در ساعت 05:59 PM

I have though all the time that Nikola is very similar to Mahmood! Little by little this similarity reveal itself!!!:))
it seems the world is going to be governed by mad people...

-- Ali ، Nov 8, 2007 در ساعت 05:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)