تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله روزنامه‌های ایران

"کرباس" شما "زربافت" مردم!
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با اشاره به آمارهای انتخابات مجلس هفتم مبنی بر عدم همراهی بیش از هشتاد درصد جامعه واجد شرایط رای با اصولگرایان، به آنچه که "توهم پیروزی" در میان این جناح دانسته انتقاد کرده و آورده است: "مجموع اين فراموش کاري ها باعث شده است که در ماهها و هفته هاي اخير، ادعاهاي مربوط به اقبال مردم نسبت به اصولگرايان و حمايت آنها از دولت نهم و مجلس هفتم فزونی يابد."

سرمقاله نویس آفتاب یزد در عین حال ضمن دفاع از آنچه که "مشی اعتدال در میان اصلاح طلبان" نامیده، از برخی روش‌های تخریبی بر علیه این نیروها انتقاد کرده و می نویسد: "در اين سوی ماجرا، اصلاح طلبان - یا بخش قابل توجهی از آنها- فرصتی یافتند که به بازبینی رفتار گذشته خود بپردازند... این اعتراف که با ارزیابی مردم از عملکرد نه چندان موفق سه سال گذشته دولت و مــجـلـــس اصـــولـگـــرا هـمـــزمـــان شـــد، بـسـیـــاری از استراتژیست‌های جناح اصولگرا را نسبت به سرنوشت آینده خود نگران ساخته است ولذا به نظر می رسد بار دیگر به روش‌هایی روی آورده اند که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 76 آن را آزمودند و جواب منفی گرفتند. نگرانی‌ها از احتمال پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هشتم و متعاقب آن ریاست جمهوری دهم، تا جایی پیش رفته است که حتی برخی روش های تخریبی با گستردگی بیشتر نسبت به سال 76 آغاز شده و هر روز بر شدت آن افزوده می شود.. .به طوری که به جای استقبال از روش‌های اعتدال طلبانه اصلاح طلبان، به مردم هشدار داده می شود که "اصلاح طلبان میانه رو، بدتر از افراطی‌ها هستند" و یا "همه اصلاح طلبان، سروته یک کرباسند"!"

آفتاب یزد در پایان به اصولگرایان توصیه کرده است: "برخی حملات به اصلاح طلبان، نشان می دهد که فعالیت‌های گسترده تعدادی از رسانه‌ها و تریبون‌های پرخرج و با نفوذ برای کرباس نمایی و زرنمایی نیز نتیجه مطلوب را برای اصولگرایان به دنبال نداشته است. پس بهتر است به جای این تلاش‌ها، طرحی نو در اندازند و با گذشتن از خیر انتخابات اسفند 86 ،از حالا خود را برای انتخابات مجلس نهم آماده کنند!"

جرم سیاسی جامعه سیاسی
روزنامه اعتماد در یادداشت منتخب خود که به قلم محمدحسن علیپور نوشته شده، با اشاره به وضعیت مبهم حقوقی جرم سیاسی و ضمن اشاره تلویحی به برخورد های اخیر با برخی فعالان سیاسی آورده است: "اگرچه ممکن است رفتار متهمان سیاسی برای دولتمردان تلخ باشد اما این اصل در حکومت های دموکراتیک و مدرن پذیرفته شده که با وجود تلخ بودن عمل مجرمان سیاسی، برای آنها ارفاق و امتیاز در نظر گرفته شود... بنابراین انتظار می رود در شرایطی که قانون اساسی محاکمه متهمان سیاسی را به صورت آشکار با حضور هیات منصفه (به عنوان وجدان جامعه) و در دادگاه صالح پیش بینی کرده، قانونگذار عادی نیز به این اصل مبتنی بر حقوق بشر احترام گذاشته و پس از گذشت سالیان متمادی قانون جرم سیاسی را وضع کند و معیارهای پذیرفته شده بین المللی را درباره جرم سیاسی به منظور احترام به اصول اخلاقی و شرافتمندانه بودن انگیزه متهمان سیاسی در این قانون پیش بینی کند."

نابودی نظارت در حوزه اقتصاد به چه قیمتی؟
روزنامه اعتماد ملی سرمقاله امروز خود را به مسئله تدوین ناهنجار بودجه سال ۸۷ اختصاص داده و با انتقاد از شیوه جدید دولت در تدوین بودجه آورده است: "بودجه سال 87 هنوز به مجلس نرسیده، انتقادات زیادی را در میان نمایندگان و تحلیلگران اقتصادی کشور به وجود آورده است به گونه‌ای که می توان گفت سند دخل و خرج سال 87 جدی‌ترین فصل اقتصادی را به لحاظ انتقاد از راهبردهای دولتی در اقتصاد ایران شکل خواهد داد."

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود چنین نوشته است: "نخستین ارزیابی از بودجه سال آینده حاکی از آن است که دولت با روشی به ظاهر نوین، راه را برای دولت گرایی جدید در اقتصاد ایران باز کرده است. اکنون هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که نقش پارلمان در جریان اجرایی را نادیده بگیرد ولی با این سنت دیرینه، بودجه 87 با واگذاری مسئولیت تخصیص منابع میان سامانه های دولتی به مدیران اصلی کابینه در واقع مجلس و یا به مفهومی دقیق تر نظارت را روی طاقچه قرار داده است. شاید اگر این اتفاق در جایی رخ می داد که شفافیت در اجرای اقتصاد دولتی یک چالش بزرگ محسوب نمی شد، هیچ تحولی شاخص های اقتصادی را تهدید نمی کرد اما در کشوری که هر روز اشتهای نفتی برای عبور از موانع اقتصادی بزرگ تر می‌شود و دولت نیز به جای کوچک شدن، بزرگ تر شدن را در رگه‌های اقتصادی تجربه می کند، دور شدن از نظارت می تواند خطری نه چندان خوشایند برای اقتصاد باشد."

اعتماد ملی در پایان با انتقاد از نادیده گرفته شدن حق نظارتی مجلس در بودجه سال آتی چنین نوشته است: "پیش از رسیدن بودجه به مجلس، کارشناسان و نمایندگان مجلس باید جایگاه نظارتی و همچنین شفاف شدن مولفه هایی چون نفت را در بودجه مشخص کنند. در غیر این صورت وزن منفی بودجه 87 می تواند زمانی روی ویترین اقتصاد ایران سنگینی کند که دیگر وقتی برای بازگشت از آزمون و خطاهای اقتصاد ایرانی وجود ندارد. آیا واقعا می توان برای کوچک شدن دفترچه بودجه 87 به قیمت از دست رفتن حوزه نظارتی در اقتصاد شادمان بود؟"

نفس های آخر
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود به قلم حمید امیدی، با اشاره به سالگرد اشغال سفارت آمریکا، به آنچه که "افزایش موج آمریکا ستیزی در جهان" دانسته، اشاره کرده و در ادامه با بیان اینکه آمریکا در منطقه خاورمیانه متحمل بدترین شکست‌ها شده و نیز با ذکر این ادعا که اقتصاد امریکا رو به فروپاشی است ،آورده است: "دولت آمریکا از خطراتی که موقعیت این کشور را تهدید می کند، آگاه است، اما به نظر می رسد قصد ندارد سیاست خود را در خاورمیانه تغییر دهد. ادامه جنگ عراق و ناامنی در منطقه باعث برافروختن خشم جهانیان می شود و حمایت بی چون و چرای آمریکا از رژیم صهیونیستی بالاخره این کشور را به ورطه هلاکت می رساند. جهان در حال تغییر است و آمریکا همانند سیب گندیده ای است که ظاهری غلط انداز دارد ولی درونش فاسد شده و عنقریب بوی نامطبوعش عالم را خواهد گرفت. آمریکا نفس‌های آخر را می کشد."

کارآمدی مجلس هشتم
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود که به قلم صالح اسکندری نگاشته شده، با اشاره به بحث "جدایی اعتدال از افراط در جریان اصلاح طلبی"، مهم ترین دغدغه اصولگرایان را کارآمدی مجلس هشتم دانسته و آورده است: "باید گفت گروه های دوم خردادی در مسیر انتخابات های مختلف آزمون و خطاهای بسیاری انجام داده اند. لذا به نظر می رسد که انتخابات مجلس هشتم نوبت عقلانیت سیاسی در میان گروه‌های دوم خردادی است. راقم این سطور بارها فحول دوم خردادی را مورد خطاب قرار داده است که نحوه چینش افراد در لیست انتخاباتی دوم خردادی ها می تواند آنها را از این آزمون جدی پیروز بیرون بیاورد و با جلب اعتماد عمومی مایه تداوم حیات سیاسی جریان دوم خرداد گردد. هرچند واگرایی ها و چند صدایی های اخیر میان گروه های دوم خردادی و زمزمه بازگشت افراطیون با زیر پا گذاشتن منافع ملی، حداقل امیدها را نیز از بین برده است. دیک چنی چندی پیش گفته بود مایل است صدای اصلاح طلبان را بلندتر در ایران گوش کند و این ناشی از منفعت سوزی های افراطیون دوم خردادی است. کارآمدی مجلس هشتم هدف بزرگ اصولگرایان و تمام گروه های معتقد به مبانی نظام و انقلاب است. گروه هایی که جای اصلاح طلبان اصولگرا میان آنها هنوز خالی است و جریان عمومی اصولگرا منتظر این پیوند خواهد ماند."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)