تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بهای نفت به مرز ۱۰۰ دلار رسید


رکورد بهای نفت خام روز چهارشنبه بار دیگر شکسته شد و به 100 دلار نزدیک شد.

بهای نفت خام سبک بازار نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر رکورد دیروز خود را شکست و به بشکه‌ای 98 دلار 62و سنت رسید و بر روی 98 دلار و 10 سنت ثابت ماند که نسبت به روز گذشته 1 دلار و 40 سنت افزایش نشان می‌دهد.

oil.jpg

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بهای نفت خام سبک برنت دریای شمال برای تحویل در ماه دسامبر نیز رکورد این بورس را شکست و به 95 دلار و 19 سنت در هر بشکه رسید و بر روی 94 دلار و 58 سنت ثابت ماند که نسبت به روز گذشته 1 دلار و 32 سنت افزایش نشان می‌دهد.


بهای نفت در حالی به بالاترین رقم تاریخ خود رسیده است که ارزش دلار آمریکا به پایین‌ترین میزان دربرابر یورو رسیده است. همچنین گمانه‌زنی‌ها در بازار نفت حاکی از آن است که ذخایر انرژی در ایالات متحده روند نزولی خواهد داشت.

نظرهای خوانندگان

سلام
رادیو زمانه عزیز:
آیا ممکن است از یک کارشناس خبره بخواهید موضوع افزایش قیمت چهانی نفت، کاهش نرخ سود بهره از طرف بانک مرکزی امریکا، مذاکرات اخیر چین و امریکا و نیز برنامه هسته ای ایران را با هم تحلیل نماید؟

قطعا پارامتر های موثر دیگری هم هستند.
پیشاپیش ممنون

-- از وراث مالک دوزخ ، Nov 7, 2007 در ساعت 10:10 PM

برای فرد زیر "از وراث مالک دوزخ" می نویسم:

افزایش قیمت نقت از زمان بالا گرفتن مساله کردها و ترکیه و تحریم بانکهای ایران و سپاه(که احتمال حمله یکجانبه آمریکا به ایران را افزایش داد) شتاب گرفت گرچه قبل از آن به علت افزایش بی سابقه ارزش دلار کانادا(به صورت کلی، و در برابر دلار آمریکا در این مورد) شروع شد. به طوریکه امروز ارزش دلار کانادا در برابر آمریکا به رقم بی سابقه(در طول تاریخ) 1 دلار و 9 سنت رسید. همچنین یورو در برابر دلار مرز 1.47 را شکست. شتاب گرفتن سقوط ارزش دلار نیز مربوط به صحبت های سخنگوی اقتصادی چین رسید که اعلام کرد که چین تمایل دارد 1.4 تریلیون دلار سهم خود در بازار سهام ارز را در برابر ارزهای قوی(اشاره به یورو) سرمایه گذاری کند و از ارزهای ضعیف دوری کند(گرچه به دلار آمریکا اشاره نشد اما دلار به بیشترین میزان سقوط در برابر دهه های قبل رسیده است و گمانه زنی ها از این قرار است که ارز ضعیف شامل دلار آمریکا هم می شود)
افزایش ارزش طلا نیز به افزایش ارزش دلار استرالیا منجر شد(چون این دو با هم رابطه مستقیم دارند، از آنجا که استرالیا یکی از بزرگترین صادر کننده های طلا است) و همچنین دیروز استرالیا با افزایش نرخ بهره سبب شد تا این ارز حالت صعودی خود را حفظ کند و هر دلار استرالیا معادل 94 سنت آمریکا خرید و فورش شود، که بی شابقه است.

در مورد کاهش نرخ بهره هم، باید عرض کنم چنین تصمیمی از سوی بانک مرکزی آمریکا به دلیل مشکلات موجود در قسمت املاک( Housing) بود که با اینکار تصمیم به حل موضوع گرفتند، که البته خود این تصمیم در کوتاه مدت سبب سقوط شدید دلار آمریکا شد و از آگوست تا به حال در دو نوبت به ترتیب 0.5% و 0.25% کاهش نرخ بهره بوده است.

گرچه کاهش نرخ بهره به علت مسایل داخلی آمریکا بوده و مسوولان ایالات متحده از عمد دلار را تضعیف نکرده اند، اما همین تضعیف دلار باعث افزایش صادرات بی سابقه محصولات نظامی آمریکا به کشورهای مختلف(به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس) شده است، طوریکه بازار فروش سلاح چین در خاورمیانه از زمان سقوط دلار کساد شده است. این افزایش صادرات سلاح نیز خود نشان دهنده استفاده از فرصت(برای آمریکا) و آماده شدن(کشورهای عربی) برای جنگ احتمالی با ایران است.

در مورد موضوع هسته ای ایران، بیشتر باید مسایل سیاسی را در نظر گرفت نه مسایل اقتصادی دنیا(مثل افزایش یا کاهش نرخ بهره یا طلا). گر چه ایران یکی از دلایل افزایش قیمت نفت بوده است.

به هر حال در مورد موضوع هسته ای این روزها زیاد می شنوید، اما از دید من برای روشن تر شدن موضوع در این زمینه سیاسی بهتر است به سفرهای دیپلماتهای بلند پایه اسرائیل به کشورهای 5+1 و همچنین سفرهای مقامات فرانسه به آمریکا و به خصوص کنفرانس صلح مریلند دقت کنید، زیرا سیگنال های حمله از داخل این مسایل بیرون می آیند.

-- آشنا ، Nov 7, 2007 در ساعت 10:10 PM

در ادامه صحبتم، در مورد افزایش قیمت نفت نیز نکات زیر را اضافه می کنم:

1-از آنجا که در تمام دنیا نفت با ارز دلار(آمریکا) معامله می شود، سقوط ارزش دلار باعث بالا رفتن ارزش نفت شده است

2- آغاز فصل سرما و افزایش تقاضای نفت و همچنین نگرانی از احتمال وقوع طوفان در دریای شمال

3-اعلام کاهش ذخایر نفتی از سوی آمریکا

من پیش بینی می کنم در روزهای آینده به علت اینکه دلار آمریکا در شرف تقویت است، قیمت نفت کاهش یابد و ارزش بقیه ارزها در برابر دلار بار دیگر کاهش یابد و دلار به ثبات نسبی برسد، ولی تشدید مشکلات ایران با جامعه جهانی و حل نشدن موضوع ترکیه و کردها به عنوان دو فاکتور می توانند سرعت نزول قیمت نفت را کم کنند.

-- آشنا ، Nov 7, 2007 در ساعت 10:10 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)