تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گیتس به دنبال جلب نظر چین برای تحریم ایران

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، روز دوشنبه در پکن از جمهوری خلق چین خواست از اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران پشتیبانی کند.



رابرت گیتس و سائو جانگ چوآن. رویترز

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دفاع ایالات متحده پس از گفتگو با همتای چینی خود، در یک کنفرانس خبری سخن از تحریم ایران به میان آورد در حالی که سائو جانگ چوآن، از هرگونه اظهار نظری دراین باره خودداری کرد.

رابرت گیتس گفت: "ما در این باره به توافق رسیدیم که تلاش‌های دیپلماتیک برای وادار ساختن دولت ایران به منظور تغییر رفتار و سیاستش از اهمیت برخوردار است."

وزیر دفاع ایالات متحده افزود: "من تاکید کردم پیگیری فشار بیشتر اقتصادی به منظور وادار ساختن دولت ایران برای انتخاب گزینه‌ای دیگر دارای اهمیت است."

چین و روسیه که از شرکای عمده ایران هستند، با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران مخالفت کرده‌اند. ایالات متحده پس از نشست روز جمعه پنج عضو دایم شورای امنیت بعلاوه آلمان در لندن، از موضع مسکو و پکن درقبال تهران ابراز نارضایتی کرد.

ایران به رغم تصویب دو قطعنامه در شورای امنیت همچنان به فعالیت غنی‌‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد. با این حال ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق رسیده است که به پرسش‌های حل نشده گذشته برنامه هسته‌ای خود پاسخ گوید. توافقی که واشنگتن و چند پایتخت اروپایی از آن استقبال نکردند. محمد البرادعی، مدیر کل آژانس نیز با اعمال دور سوم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل مخالفت کرده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)