تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

صدها تن از مخالفان مشرف دستگیر شدند

در پی اعلام حالت فوق‌العاده از سوی پرویز مشرف، رییس‌جمهوری پاکستان، روز یکشنبه صدها تن از مخالفان دولت در این کشور دستگیر شدند. در میان بازداشت‌شدگان چندین وکیل دادگستری نیز دیده می‌شوند. از سوی دیگر افتخار محمد چودری، رییس دادگاه عالی پاکستان نیز از کار برکنار شد.


دستگیری فعالان سیاسی در لاهور. آسوشیتدپرس

از سوی دیگر شوکت عزیز، نخست‌وزیر پاکستان، اعلام کرد زمان انتخابات پارلمان که طبق اعلام قبلی قرار بود در ماه ژانویه برگزار شود، احتمال دارد در پی برقراری حالت فوق‌العاده دچار تغییر شود.

ایالات متحده و کشورهای غربی اعلام حالت فوق‌العاده، که به نوعی برقراری حکومت نظامی در پاکستان است، را محکوم کرده‌اند.

نخست‌وزیر پاکستان افزود که تلاش بر این است حالت فو‌ق‌العاده تا حد امکان کوتاه مدت باشد. وی همچنین دستگیری 400 تا 500 نفر از مخالفان مشرف را به تایید رساند.

ژنرال پرویز مشرف دلیل برقراری حالت فوق‌العاده در این کشور را افزایش تحرکات شبه‌نظامیان اسلامگرا و نیز فلج شدن دولت با دخالت‌های دستگاه قضایی عنوان کرده است.

بیشتر ناظران سیاسی و دیپلمات‌های خارجی معتقدند انگیزه اصلی مشرف از برقراری حالت فوق‌العاده، جلوگیری از اقدام دادگاه عالی پاکستان در بی‌اعتبار خواندن ریاست توامان بر ارتش و پاکستان است. مشرف در ششم اکتبر امسال رای پارلمان را برای ریاست‌جمهوری به دست آورد. هواداران مشرف در پارلمان اکثریت را در دست دارند.‌

بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر پیشین پاکستان که روز شنبه پس از یک سفر کوتاه به دوبی به این کشور بازگشت برقراری حالت فوق‌العاده از سوی مشرف را یک"حکومت نظامی کوچک" برای تاخیر یکی دوساله در انتخابات خوانده است.

برکناری رییس دادگاه عالی
در همین حال افتخار محمد چودری، رییس دادگاه عالی پاکستان که با تعلیق قانونی اساسی 1973، از تجدید سوگند خودداری ورزید از کار برکنار شد. پرویز مشرف هشت ماه پیش نیز افتخار محمد چودری را تعلیق کرد. وی در ماه ژوییه با رای دادگاه بار دیگر به سمت پیشین خود بارگشته بود.

مشرف قانون اساسی را تعلیق کرد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)