تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نوروز هک نشده است

سایت خبری نوروز، وابسته به جبهه مشارکت از سه‌شنبه هفته گذشته دچار اختلال شد. در پی این اختلال اخباری مبنی بر هک شدن این سایت منتشر شد. سردبیر این سایت در گفتگو با رادیو زمانه، ضمن تکذیب این خبر یکی از دلایل اختلال در این سایت را انتشار خبرهای کنگره مشارکت که به بالا رفتن شمار بازدیدکنندگان انجامید و حملات اینترنتی ذکر کرد.

سایت نوروز که لوگوی آن نیز برگرفته از روزنامه توقیف شده نوروز است در نبود روزنامه، ارگان جبهه مشارکت به شمار می‌آید. روزنامه نوروز در سال 81 در پی انتشار متن استعفای آیت الله طاهری از مجلس خبرکان رهبری بیش از یک هفته عمر نکرد. پس از چاپ این نامه از سوی شورای عالی امنیت ملی اولین بخشنامه خود را به مطبوعات ابلاغ کرد. روزنامه نوروز در اعتراض به این ابلاغیه
شماره بعدی خود را به صورت نیمه سفید چاپ نمود و پس از دو روز به سرنوشت بسیاری دیگر از نشریات دچار و برای همیشه تعطیل شد.

حنیف مزروعی سردبیر سایت نوروز درباره اختلال در این پایگاه خبری گفت: "از ابتدای هفته گذشته نوروز با ترافیک بسیار بالا همراه بود که این مسئله فشار زیادی را به سرور میزبان سایت وارد ساخت."

به گفته حنیف مزروعی، دلیل اصلی بالا رفتن این ترافیک یکی انتشار اخبارکنگره جبهه مشارکت و دیگری ترافیک ناشناخته‌ای بود که در نهایت نوروز را با اختلال در مشاهده برای کاربران در روز دوشنبه مواجه کرد."

مزروعی در باره این ترافیک ناشناخته گفت: "عوامل ناشناخته متاسفانه همچنان برما نامعلوم است ومسئولان فنی سایت و سرور در تلاش هستند تا دقیقا آن را مشخص کنند. اما براساس اعلام رسمی سرور حملات DOS باعث بالا رفتن چهار برابری ترافیک سایت شده است."

سردبیر سایت نوروز افزود: "این حجم از بار ترافیکی در نهایت مدیران سرور خدمات دهنده به نوروز را مجبور به قطع همکاری با این سایت کرده است و از ما خواسته‌اند تا نوروز را به یک سرور دیگر منتقل نماییم که در روزهای اخیر تعطیلی نوروز به همین دلیل و پیدا کردن یک میزبان جدید بوده است."

مزروعی با بیان این که سرور سایت نوروز خارج از ایران قرار داد، دلیل انتخاب سرور خارجی را این گونه ذکر کرد: "ما در یک دوره ای که سایت رویداد را منتشر می‌کردیم از سرویس دهنده‌های ایرانی برای سرور این سایت بهره می‌بردیم که در خصوص آن سایت مسائلی پیش آمد و جریان پرونده سایت‌های اینترنتی به راه افتاد که البته بیشتر به پرونده وبلاگ نویسان مشهور شده است. در جریان آن اتفاقات سرویس دهنده های ایران به سایت رویداد همگی دستگیر شدند، در حالیکه هیچ دخالتی در نشر اخبار در این سایت نداشتند."


حنیف مزروعی که خود مدتی را در جریان پرونده موسوم به وبلاگ ‌نویسان در زندان گذراند، افزود: "این تجربه برای راه اندازی نوروز مورد نظر ما بود و ما از ابتدا بدنبال سرویس دهنده خارجی در این زمینه بودیم و همین کار را نیز انجام دادیم."

مزروعی درپاسخ به این پرسش که چرا اختلال و هک شدن سایت‌های وابسته به مشارکت بارها اتفاق افتاده است، گفت: "سایت رویداد نیز دقیقا با مشکلی مشابه مواجه شد و زمان آن دقیقا در نزدیکی انتخابات مجلس هفتم و تحصن نمایندگان مجلس ششم بود. در آن موقع نیز حملات پی در پی نرم افزارهای مخصوص باعث شد سایت رویداد برای مدتی از گردونه اطلاع رسانی خارج شود."


سردبیر سایت نوروز در پاسخ به پرسش دیگری که آیا همکاران این رسانه با مشکل قضایی روبرو شده‌اند، گفت: "مشکل برای حرفه روزنامه نگاری و روزنامه نگاران در ایران که مسئله تازه‌ای نیست و اگر بخواهی چارچوب های متداول عرصه اطلاع رسانی را نیز در این میان رعایت نکنی دیر یا زود گرفتار اینگ و نه مشکلات معمول خواهی شد ولیکن تا به امروز نه نوروز و نه همکاران فعال در آن هیچگونه مشکل قضایی بخاطر فعالیت در این سایت نداشته‌اند."

حنیف مزروعی همچنین گفت که این سایت مجوزی از وزارت ارشاد ذیل طرح بحث ساماندهی سایت های اینترنتی نگرفته است. طرحی که سایتی چون بازتاب را با مشکل فیلترینگ و درنهایت توقیف مواجه ساخت.


سردبیر سایت نوروز در پایان ابراز امیدواری کرد که این رسانه تا پایان این هفته بار دیگر راه‌اندازی شود.

نظرهای خوانندگان

روزنامه نوروز در سالهای ۸۰ -۸۱ ماهها به مدیر مسوولی محسن میردامادی منتشر می شد. روزنامه ای که بعد از یک هفته تعطیل شد بنیان به مدیر مسوولی علیرضا علوی تبار بود.

-- FARHAD MORTAZ ، Nov 4, 2007 در ساعت 06:20 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)