تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله روزنامه‌های ایران

خوش خدمتی ناشیانه
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود که به قلم حسین شریعتمداری، مدیر مسئول و نماینده آیت الله خامنه ای در موسسه کیهان نوشته شده، با اشاره به پیشنهاد اخیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در آستانه برگزاری نشست ۱+۵ که طی آن بر تشکیل کنسرسیومی بین المللی در خارج از منطقه خاور میانه و برای غنی سازی اورانیوم در ۶ کشور عربی تاکید شده، با انتقاد شدید از این پیشنهاد و متهم کردن عربستان به "بازیچه آمریکا بودن" آورده است: "تأکید طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس بر تأسیس کنسرسیوم غنی سازی در یک کشور غربی بیرون از منطقه خاورمیانه ضمن آن که اهانت به تمامی مردم مسلمان خاورمیانه است، از وادادگی شرم آور این 6 دولت عربی حکایت می کند که هنوز برای ملت های خود کمترین توانمندی و ارزشی قائل نیستند، تا آنجا که ترجیح می دهند کنسرسیوم پیشنهادی بیرون از منطقه خاورمیانه باشد!... و بالاخره، مطابق مفاد صریح NPT و پادمان های مربوطه، غنی سازی اورانیوم با هدف بهره گیری از آن به عنوان سوخت راکتورهای تولید برق اتمی حق مسلم تمامی کشورهای عضو این پیمان- و ازجمله ایران- است و این حق قانونی با هیچ طرح و پیشنهادی که آن را به رسمیت نشناخته باشد قابل تعویض نیست."

گروگانگیران مسن و آلزایمر انقلابی گری
روزنامه اعتماد ملی در یادداشت اصلی خود که به مناسبت سالگرد ۱۳ آبان منتشر کرده، با تجلیل از ماجرای اشغال سفارت آمریکا از سوی گروهی از دانشجویان هوادار آیت الله خمینی در سال ۵۸، این اتفاق را عاملی برای وحدت سیاسی گروه های موجود دانسته و آورده است: "هر ترتیب از این منظر سفارت آمریکا (بیش از آنکه بتوان هر گونه نامی را بر آن نهاد)، محملی برای جمع آمدن تمامی افرادی است که این روزها هر کدامشان، نمایندگی خط مشی ای متفاوت و بلکه متنافر را بر عهده دارند؛ مسئول مرکز استشهادیون، دبیر کل جبهه مشارکت، نماینده اصولگرای مجلس، وزیر دولت مردمی و صدها عنوان و اسم مختلف دیگر که نام بردن از همگی آنها چندان ممکن به نظر نمی رسد."

نویسنده یادداشت در پایان ماجرای اشغال سفارت را پایان یافته تلقی کرده و می افزاید: "دیدارها تازه می گردد و خاطرات زنده می شود، از آنجا که جمع، جمعی خانوادگی است به راحتی می توان همان دختران و پسران 28 سال پیش را در میان جمعیت دید، اما آدم ها گویی رنگ و بویی دیگر دارند؛ الفاظ شان، رفتارشان، پوشش شان و... ؛ "مبارزه"، " اصول انقلابی"، "خلق انقلابی"، "سازش" و الفاظی مشابه این جای خود را به "گفت و گو"، "قانون"، "جامعه مدنی"، "تعامل" و کلماتی مانند آن داده، لبخند و رفتار آرام جای اعتراض و نارضایتی را گرفته و کت و شلوار رسمی جایگزین پیراهن و شلوار های ساده آن زمان (البته گاهی همراه با اورکت) شده است و این شاید به مثابه پایان ماجرایی باشد که 28 سال پیش در چنین روزهایی ایران را به لرزه انداخت."

ابرهای فتنه چگونه دور می شوند؟
روزنامه رسالت در سرمقاله آخرین شماره خود که به قلم کاظم انبارلویی نوشته شده،با اشاره به سرمقاله دیروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان" ابرهای فتنه را دور کنیم"، که طی آن با مهم تلقی کردن سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی جلوگیری از رفتارهای غیر عقلانی ای که ممکن است ایران را در آستانه جنگ با آمریکا قرار دهد خواسته شده بود ، پرداخته و ضمن انتقاد از موضع این روزنامه می نویسد:"ترسیم فضایی که دشمن می خواهد ما در آن تنفس کنیم و تصمیم گیری کنیم چه فایده ای دارد؟ البته دلسوزی برای تهدیداتی که ایران در درون مرزهایش متحمل می شود قابل توجیه است اما دلسوزی برای خسارت آمریکایی ها در بیرون از مرزهایش چه توجیهی دارد؟! اعتماد ملی برای برون رفت از این تهدیدات پیشنهاد می کند از تمام ظرفیت های موجود نظام استفاده شود تا ابرهای فتنه، جنگ و تهدید از آسمان ایران دور شوند. اما توضیح نمی دهد این ظرفیت چیست و چگونه می شود از آن استفاده کرد. مرعوب شدن و یا اعتنا به تهدیدات دشمن راه حل برون رفت از بحران نیست. "اتحاد کلمه" و پذیرش گفتمان "پیشرفت" و "خدمت" تنها راه نجات است. دشمن باید در کشور یک صدا بیشتر نشنود و آن صدای مقاومت 70 میلیون نفوس ایرانی و نیز عزم رهبران کشور در صیانت از حق ملت ایران در دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای است . ما سیاست خارجی دولت گذشته را در زمینه فعالیت های هسته ای نمی خواهیم تخطئه کنیم. دو سال تعلیق کردیم و پیشرفت کشور را به خاطر اعتماد سازی و راستی آزمایی متوقف کردیم. اما اکنون حجت بر همه ما و دشمنان ما تمام است. معلوم شده است آنها مقاصد دیگری داشتند لذا اکنون حتی یک لحظه تعلیق را نباید جایز بدانیم."

جهانی شدن مبارزات ضد آمریکایی
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با اشاره به ۱۳آبان ، سالگرد اشغال سفرت آمریکا در تهران، با ذکر این نکته که آمریکا کماکان از این ماجرا زخم خورده است و قصد انتقام دارد، می نویسد:"ما باید این فرصت را غنیمت بدانیم و با وحدت و همبستگی داخلی و تدبیر و بهره گیری از تجربه سه دهه گذشته ضربه های کاری دیگری بر پیکر شیطان بزرگ فرود آوریم و همچون شوروی که فرو پاشید و همچون استعمار انگلیس که دچار افلاس شد هیمنه ابرقدرتی آمریکا را نیز فرو بریزیم . این کاری است شدنی البته بشرط آنکه مسئولان کشور از کارهای احساسی و شتاب زده بپرهیزند و با درایت از ظرفیت ضد آمریکائی ملت ایران و سایر ملت ها استفاده کنند. این هیمنه فرو ریختنی است و تفکر ضد آمریکائی درحال جهانی شدن است ."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)