تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

المالکی: با ترکیه همکاری می‌کنیم

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، گفت ناآرامی در کشورش رو به کاهش گذاشته است و وعده داد برای مقابله با جدایی‌طلبان پ کا کا در شمال عراق با ترکیه همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نوری المالکی این سخنان را روز شنبه در نشست کشورهای همسایه عراق در استانبول اظهار داشت. کنفرانسی که بحران ترکیه با شورشیان کرد پ کا کا بر آن سایه افکنده است.

نوری المالکی گفت: "مناسبات ما با کشور برادر ترکیه از جایگاه مهمی برخوردار است... ما از میزان تهدید (پ کا کا) آگاهیم."

نخست وزیر عراق افزود: "ما تصمیم قاطعی برای بستن دفاتر پ کا کا در عراق گرفتیم. ما در حال انجام اقدامات موثر هستیم ... ما درپی یافتن پایگاه‌های نیروهای (پ کا کا) در منطقه‌ایم."

آنکارا تایید کرده است که المالکی در صدد کمک به ترکیه برای مقابله با نیروهای جدایی طلب پ کا کا در شمال عراق است. اما مشکل المالکی این است که دولت وی در شمال این کشور که تحت کنترل تشکیلات خودگردان کردستان عراق است، تقریبا نفوذی ندارد.

آنکارا رهبران کردستان عراق را متهم می‌کند که به نیروهای پ کا کا پناه داده و به آنها کمک می‌کنند.
ترکیه از عراق خواسته است پایگاه‌های پ کا کا در شمال این کشور را برچیند و رهبران این گروه را تحویل آنکارا دهد.

نخست وزیر عراق در نشست استانبول همچنین گفت: "خشونت‌های قومی در عراق رو به کاهش است... جلوی آن جنگ داخلی که القاعده درصدد دامن زدن به آن بود، گرفته شده است."
نوری المالکی افزود: "عراق بر یک دوره خطرناک فائق آمده است و امروز نیرومندتر و با تجربه‌تر شده است." وی خطاب به همسایگان این کشور گفت: "موفقیت ما... کمکی به شما نیز خواهد بود."

وی بار دیگر از کشورهای همسایه خواست از ورود تروریست‌ها به عراق جلوگیری کنند. مقامات بلند پایه کشورهای همسایه عراق، پنج عضو دایم شورای امنیت و گروه هشت در کنفرانس استانبول شرکت کرده‌اند. کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از جمله شرکت کنندگان این نشست بودند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)