تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رایس: آمریکا با اعلام حکومت نظامی در پاکستان مخالف است

روز جمعه کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه ایالات متحده درباره امکان اعلام حکومت نظامی از سوی مشرف موضع‌گیری کرد.

خانم رایس که برای مذاکره درباره شورشیان پ کا کا به ترکیه رفته است، گفت که پاکستان باید برای انتخابات عمومی سال آینده آماده شود و ایالات متحده با هرگونه تلاش ژنرال پرویز مشرف برای اعلام حکومت نظامی مخالف است.

دیوان عالی پاکستان که قرار است درباره صحت برگزاری انتخابات اخیر رباست جمهوری در پاکستان نظر دهد هنوز رای خود را اعلام نکرده است و مخالفان سیاسی پاکستان بیم آن دارند که اگر رای دیوان عالی بر عدم صحت انتخاب مشرف باشد، او در این کشور حکومت نظامی اعلام کند.

بی‌نظیر بوتو که پنجشنبه به‌طور ناگهانی پاکستان را به مقصد امارات عربی متحده ترک کرد و ظاهراً قرار است یک هفته در این کشور بماند، دیروز با ورود به دوبی نسبت به اعلام وضع فوق‌العاده و حکومت نظامی در پاکستان از سوی مشرف ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر، اسلام‌گرایان مسلح که در ایالت وزیرستان با نیروهای ارتش پاکستان درگیرند، جمعه اعلام کردند که 48 نیروی ارتشی را در جریان نبردهای روز گذشته در این منطقه به اسارت گرفته‌اند. روز پنجشنبه اعلام شد که بالگردهای ارتش پاکستان در حملات خود 70 نفر از این شورشیان را کشتند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این درگیری‌ها در منطقه سوات در حدود 130 کیلومتری شمال پایتخت، اسلام‌آباد، در جریان است. گفته می‌شود در این منطقه از ایالت وزیرستان برخی روحانیون پاکستانی تلاش می‌کنند با قطع نفوذ دولت مرکزی حکومتی به سبک طالبان برقرار کنند.

بنابر این گزارش اسلام‌گرایان مسلح، خبرنگاران را به محل نگهداری کسانی برده‌اند که گفته می‌شود اسیران ارتشی در دست اسلام‌گرایان هستند. آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که اسیران لباس غیر نظامی برتن داشته‌اند گفته‌اند که در جریان نبردهای پنجشنبه دستگیر شده‌اند و مهمات و لباس نظامی خود را در سنگرهاشان جاگذاشته‌اند.

این در حالی است که ارتش پاکستان به اسارت گرفته شدن نیروهایش را تکذیب کرده است.

این درگیری‌ها که بر سر کنترل مناطق مرزی پاکستان با افغانستان میان دولت و اسلام‌گرایان مسلح در جریان است، همزمان با اعلام پیروزی مشرف در انتخابات ریاست جمهوری و آغاز یک دوره 5 ساله دیگر از حکومت او بر پاکستان آغاز شد.

در همین حال روز جمعه خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از "سامانه خبری جنگ" در پاکستان گزارش داد که در پی حمله انتحاری پنجشنبه در کراچی که به کشته شدن 8 افسر نیروی هوایی این کشور و زخمی شدن 40 تن دیگر انجامید، این شهر در "بالاتری وضعیت آماده باش" قرار گرفته است.

در پی این تحولات ارتش پاکستان امروز اعلام کرد که در یک حمله موشکی، دست‌کم چهار نفر از اسلام‌گرایان را در پناه‌گاهی در اطراف میرانشاه، مرکز ایالت وزیرستان، کشته است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)