تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مشرف: انتخابات تا ۱۵ فوریه برگزار خواهد شد

ژنرال پرویز مشرف روز پنجشنبه گفته است که انتخابات مجالس پاکستان تا 15 فوریه 2008 برگزار خواهد شد و او نیز پس از تایید انتخابش به ریاست جمهوری از فرماندهی ارتش پاکستان کناره خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مشرف در حالی این موضوع را مطرح کرده است که ساعاتی پیش از آن بوش رییس جمهور ایالات متحده در گفت‌و گوی تلفنی با مشرف خواستار لغو حالت فوق‌العاده، برگزاری انتخابات در ژانویه 2008، و کناره‌گیری مشرف از فرماندهی ارتش پاکستان، تنها ارتش اسلامی هسته‌ای جهان، شده بود.

بنابه همین گزارش مشرف پس از نشست شورای امنیت ملی پاکستان گفته است که "انتخابات عمومی کشور تا 15 فوریه برگزار خواهد شد."

همچنین امروز تلویزیون دولتی پاکستان نیز گزارش داده است که مشرف بار دیگر وعده خود را مبنی بر کناره‌گیری از فرماندهی ارتش در صورت تایید انتخابش به رییس جمهوری پاکستان، تکرار کرده است.

انتخاب مشرف برای 5 سال دیگر به ریاست حمهوری پاکستان، هنوز موکول به تایید دیوان عالی پاکستان است – امری که بسیاری از صاحب‌نظران آن را علت اصلی وضع فوق‌العاده می‌دانند که از یکشنبه گذشته برقرار شده است.

در همین حال مالک محمد قیوم دادستان کل پاکستان نیز گفته است که وضع فوق‌العاده ظرف دو ماه آینده لغو خواهد شد و انتخابات نیز در ماه فوریه برگزار می‌شود.

با اعلام وضع فوق‌العاده پلیس پاکستان صدها تن از فعالان مخالف مشرف را دستگیر کرده است که شمار زیادی از آنها در زمره هواداران بوتو به‌شمار می‌روند. همچنین 4 تن نیز از سوی مقامات نظامی پاکستان متهم به خیانت به کشور شده‌اند.

در حالی‌که مشرف بهانه خود را برای اعلام وضع فوق‌العاده، مقابله با اسلام‌گرایان مسلح اعلام کرده است، بنابر گزارش‌ها تاکنون 3000 نفر از مخالفان سیاسی او دستگیر شده‌اند و شمار بسیاری از رهبران سیاسی نیز پنهان شده‌اند، که از میان دستگیر شدگان دست‌کم 600 نفر از حزب مردم – حزب بی‌نظیر بوتو – هستند.

در عین حال علاوه بر دستگیری چهره‌های سیاسی، پلیس پاکستان شماری از فعالان کارگری و سندیکایی پاکستان را هم دستگیر کرده است که همین امر موجب برانگیختن اعتراض اتحادیه‌های کارگری در نقاط مختلف دنیا، به‌ویژه اروپا، شده است.

از سوی دیگر، در حالی که بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی رفتار بی‌نظیر بوتو را با تردید دنبال می‌کنند و معتقدند که در نهایت او با مشرف ائتلاف خواهد کرد تا این دو جناح دوست ایالات متحده آمریکا در راس قدرت پاکستان باشند، رضا ربانی یکی از اعضای ارشد حزب مردم گفته است که این حزب تظاهرات علیه مشرف را قطعاً برگزار خواهد کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)