رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۶

گمانه‌زنی‌های اولیه درباره مرگ دلفین‌ها در جاسک

محمد باقر نبوی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید احتمال دارد گیر افتادن دلفین‌ها در تورهای صیادی عامل مرگ و میر آنان در ساحل جاسک باشد.

در هفته گذشته بیش از ‪ ۷۰‬قطعه از دلفین‌ها با روی آوردن به ساحل در بندر جاسک تلف شدند این در حالی بود که این حادثه در طول یک ماه گذشته برای دومین بار بود که رخ می‌داد. در مهرماه امسال نیز ‪ ۷۹‬قطعه دلفین با روی آوردن به خشکی در این بندر تلف شدند.

به گزارش ایرنا، محمد باقر نبوی روز دوشنبه گفت: "با این که گیر افتادن در تورهای صیادی به عنوان عامل اصلی مرگ دلفین‌ها هنوز به اثبات نرسیده است ولی به نظر می‌رسد که این امر مهمترین عامل این حادثه باشد."
وی افزود: "نمونه‌ای از یکی از دلفین‌های مرده در سواحل جنوبی ایران صبح امروز به تهران رسید تا نمایندگانی از سازمان دامپزشکی ، دانشگاه تهران، شیلات و سازمان محیط زیست بر روی لاشه این حیوان تحقیقات لازم را انجام دهند."

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: "شاید این اتفاق غم‌انگیز موجب شود که مسوولین نسبت به وضعیت محیط زیست دریایی کشور توجه بیشتری داشته باشند."

وی افزود: "هم اکنون پنج گونه دلفین ، پنج گونه وال ، یک گونه گاو دریایی و یک پستاندار به نام " پروپوز " درخلیج فارس شناسایی شده است که همگی در فهرست حفاظتی سازمان‌های بین‌المللی قرار دارند ".

نبوی آلودگی‌های دریایی ، تورهای صیادی ، اختلال درسیستم‌های موقعیت یابی، بیماری‌ها و اختلال با امواج صوتی را از دلایل مرگ ومیر پستانداران دریایی اعلام کرد.

نبوی افزود : "کمیته تخصصی به منظور تشخیص علت مرگ ومیر دلفین ها تشکیل شده است و دراین کمیته سازمان‌های ذیربط موظف شدند نحوه فعالیت‌های کشتی‌های تجاری و صنعتی منطقه را از تاریخ ‪ ۱۵‬شهریور بررسی و گزارش کنند."

نظرهای خوانندگان

vahede dolfin "ghateeh" nist. bisavadha!

-- Iraj ، Oct 29, 2007 در ساعت 03:57 PM