رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۸۷

هفتم آبان بزرگداشت کوروش در تخت جمشید

به مناسبت زادروز كوروش ، مراسم بزرگداشت سرسلسله هخامنشیان هفتم آبان‌ماه در تخت جمشید برگزار می‌شود.

به گزارش آفتاب، محمدرضا بذرگر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس با اعلام این خبر افزود: "این مراسم با هدف نمایش عظمت تاریخی بنای تخت جمشید (پارسه) و تحلیل و تفسیر روایات موجود درباره‌ كوروش و رابطه‌ آن با آیات قرآنی و مفاهیمی مانند ذوالقرنین برنامه‌ریزی شده‌است."

وی افزود: "به مناسبت بزرگداشت روز كوروش بازدید از پاسارگاد و تخت جمشید برای عموم بازدیدكنندگان فردا رایگان خواهد‌بود."

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس از برگزاری تور گردشگری به مقصد آرامگاه كوروش خبر داد و گفت: "تلاش می‌كنیم، مراسم بزرگداشت روز كوروش را سال آینده در همایشی بزرگ‌تر و علمی‌تر برگزار كنیم."

نظرهای خوانندگان

salam
az in kar kamelan hemayat mikonam va az dast andar karan keh midanam kareh besiyar sakhti ra daran anjam midahand tashakor mikonam .
beh omideh rouzi keh in jashnha jahani shavad.

-- anahita ، Oct 28, 2007 در ساعت 11:59 PM

کاش از کورش بزرگ، احترام به انسان را یاد بگیریم، احترام به همه ی مذاهب و ایده ها را یاد بگیریم، ایستادن در برابر ستمگری را یاد بگیریم. بیایید یک بار دیگر کتیبه ی کورش را بخوانیم:
« اينك كه به ياري مزدا تاج سلطنت ايران ، بابل و كشورهاي چهارگانه را بر سر گذاشته‌ام اعلام مي‌كنم كه تا روزي كه زنده هستم و مزدا پادشاهي را به من ارمغان مي‌كند كيش ، آيين و باورهاي مردماني را كه من پادشاه آنها هستم گرامي بدارم و نگذارم كه فرمانفرمايان و زير دستان من كيش ، آيين ، دين و روش مردمان ديگر را پست بدارند و آن‌ها را بيازارند.
من كه امروز افسر پادشاهي را بر سر نهاده‌ام ، تا روزي كه زنده هستم و مزدا پادشاهي را به من ارزاني كرده ، هرگز فرمانروايي خود را بر هيچ مردماني به زور تحميل نكنم و در پادشاهي من هر ملتي آزاد است كه مرا به شاهي خود بپذيرد يا نپذيرد و هرگاه نخواهد مرا پادشاه خود بداند من براي پادشاهي بر آن مردم با آن‌ها به نبرد نخواهم پرداخت و تا روزي كه من پادشاه ايران ، بابل و كشورهاي چهارگانه هستم نخواهم گذاشت كه كسي به ديگري ستم كند و اگر كسي ناتوان بُوَد و بر او ستمي رفت من از وي دفاع خواهم كرد و حق او را گرفته و به او پس خواهم داد و ستمكاران را به كيفر خواهم رساند.
من تا روزي كه پادشاه هستم نخواهم گذاشت كسي مال و اموال ديگري را با زور و يا هر روش نادرست ديگري از او بدون پرداخت ارزش واقعي آن بگيرد.
من تا روزي كه زنده هستم نخواهم گذاشت كسي ، كسي را به بيگاري بگيرد و به او مزد نپردازد.
من اعلام مي‌كنم كه هر كس آزاد است هر دين و آييني را كه ميل دارد برگزيند و هر جا كه مي‌خواهد سكونت نمايد و هرگونه كه معتقد است عبادت كند و معتقدات خود را به جاي آورد و هر كسب و كاري را كه مي‌خواهد انتخاب نمايد ، تنها به شرطي كه حق كسي را پايمال ننمايد و زياني به حقوق ديگران وارد نسازد.
من اعلام مي‌كنم كه هر كس پاسخگوي اعمال خود مي‌باشد و هيچ كس را نبايد به انگيزه اينكه كه يكي از بستگانش خلاف كرده است مجازات كرد و اگر كسي از دودمان يا خانواده‌اي خلاف كرد تنها همان كس به كيفر برسد و با ديگر مردمان و خانواده وي كاري نيست.
تا روزي كه من زنده هستم نخواهم گذاشت مردان و زنان را به نام برده ، كنيز و يا نام‌هاي ديگر بفروشند و رسم بندگي بايد از گيتي رخت بندد.
از مزدا مي‌خواهم كه مرا در تعهداتي كه نسبت به ملت‌هاي ايران ، بابل و ممالك چهارگانه گرفته‌ام پيروز گرداند.»

-- سامان باربد ، Oct 28, 2007 در ساعت 11:59 PM

besyar ali bood .
aya inja sarzamine kurosh ast?? ?

-- sadegh999 ، Oct 29, 2007 در ساعت 11:59 PM

چه خوب، گفته ی کورش در کتیه بدون هرگونه پیش داوری خوانده می شود، اما این نیز به گوشه ی ذهن بیاید بهتر است که: معنی مزدا، اندیشه و خرد پاک است. به قول مولوی "اندیشه ی اندیشه" است.

-- رضا ، Oct 29, 2007 در ساعت 11:59 PM

yadi ham bekonid az roostaeian MARVDAST ke ba bill o kolang jeloe "bulldozer"haye sheikh sadegh khalkhali ra ke azem viran kardan TAKHT e JAMSHID boodand greftand. che majera ha dar in 30 saal bar IRAN va IRANI gozasht va che naseza ha ke nesar jashnhaye 2500 saleh nashod

-- marvdashti ، Oct 29, 2007 در ساعت 11:59 PM

كورش مردي از تبار پاكان و خود نياي همه ي پاكان ايراني راستين است. خوب است انديشه هاي بلند اين بزرگمرد هرچه بيشتر به جهانيان و به ويژه ايرانيان شناسانده شود تا شايد ايراني امروز خود را بيابد و از قيد و بند خرافات و ..آزاد شود.

درود بر روح بلند كوروش و تك تك ايرانيان راستين پيرو خرد و انديشه.

-- كامران ، Oct 30, 2007 در ساعت 11:59 PM

با درود به حضرات مرودشتي و کامران،حالا که بعد از سالها تلاش ملايان در به فراموشي سپردن نام کوورش کبير و حتي تمام تاريخ ايران باستان،نام اين شخصيت يگانه مجدداً مطرح شده است،چند سطري از کتاب مقدس(عهدعتيق)را که درسال 1904ترجمه شده است براي خوانندگاني که شايد از آن بي خبر باشند - با اندک ويرايشي- در اينجا نقل ميکنم. از باب چهل و چهارم اشعياي نبي: «کوروش شبان من است و هرچه او کرده است،خواست من بوده است.» .. از باب چهل و پنجم اشعياي نبي: 1 «اين سخني است از خداوند به مسيح خود کوروش:من دست راست تو را گرفتم تا امت ها را به حضورت مغلوب سازم و شاهان را به پايت افکنم.» 2 «من پيشاپيش تو خواهم رفت و راه هاي ناهموار را برايت هموار خواهم ساخت» 3« گنج هاي نا پيدا و خزاين مخفي رابه تو خواهم بخشيد تا بداني که من ،که تو را به نام خواندم ،يهوه ، خداي اسراييل هستم» 4 «من آن روز ترا به نام خواندم که به دنيا نيامده بودي ، من آن روز کمر ترا بستم که خود را نشناخته بودي.از مشرق آفتاب تا مغرب آن همه بدانند که سواي من احدي نيست ، من"يهوه"هستم و خداي ديگري،ني.» . ببينيد به قول خانم يا آقاي مرودشتي در چند سطر بالا تر چه نا سزا ها نثار برگذار کنندگان جشنهاي دوهزار وپانصد ساله شاهنشاهي ايران شد

-- سيروس ، Oct 30, 2007 در ساعت 11:59 PM

حتی دنیا نیز پی به عظمت این انسان بزرگ برده است.مجسمه یادبودش را در استرالیا میسازند،فیلمش را انگلیسیها و امریکاییها میسازند،جشنهایش را در تاجیکستان میگیرند و ما ادعا داریم که شاه ماست.تنها لطفی که در حقش کردیم این است که میخواهیم ارامگاهش را به اب ببندیم.وای بر ما که با پدر خود اینچنین رفتار میکنیم.

-- اذین ، Oct 29, 2008 در ساعت 11:59 PM