رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۶

اولمرت: روسیه به ایران سوخت هسته‌ای نخواهد داد

روزنامه اسراییلی هاآرتص روز چهارشنبه با انتشار سخنانی از قول نخست وزیر اسراییل نوشت "روسیه به ایران سوخت هسته‌ای نخواهد داد."

به گزارش هاآرتص، اولمرت که روز سه‌شنبه برای نمایندگان جامعه یهودیان لندن سخنرانی می‌کرد، گفته است که در دیدار هفته گذشته خود با پوتین رییس جمهور روسیه، دریافته است که "روسیه قصد دارد سوخت هسته‌ای را در اختیار ایران نگذارد."

نخست وزیر اسراییل در این سخنرانی گفته که "من می‌توانم یکی از جزییات دیدارم را با پوتین رییس جمهور روسیه افشا کنم. روسیه قصد دارد، که به‌رغم همه شایعات و همه بیانیه‌ها، سوخت هسته‌ای را در اختیار ایران نگذارد. روسیه از پیامدهای تصمیم خود آگاه است، و درک می‌کند که جامعه جهانی از این کشور انتظار دارد که سوخت هسته‌ای را به ایران ندهد."

نخست وزیر اسراییل همچنین گفته است که ایرانی‌ها ادعا می‌کنند که به "نقطه تکنولوژیک بی‌بازگشت" در فرایند هسته‌ای بسیار نزدیک شده‌اند. اولمرت گفته است که این ادعا از سوی ایران به این ‌قصد طرح شده تا جامعه جهانی را متقاعد کنند که فشار بر ایران برای تغییر رویه‌اش سودی نخواهد داشت.

اولمرت با این حال افزوده که "ایرانی‌ها تا رسیدن به چنین نقطه‌ای فاصله زیادی ندارند، اما آن‌قدر هم که خودشان ادعا می‌کنند، نزدیک نیستند. بنابراین در حال حاضر اساساً نیازمند این هستیم که به ایران فشار وارد کنیم تا بدانند که اگر موضع خود را تغییر ندهند چه بهایی باید بپردازند."

روز گذشته همچنین گوردن براون نخست وزیر بریتانیا در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که پس از دیدارش با اولمرت برگزار کرد، گفت که "رفتار ایران غیر قابل قبول است."

براون همچنین گفته است که بریتانیا از افزایش تحریم‌ها بر ایران چه از طریق شورای امنیت سازمان ملل، و چه از طریق اتحادیه اروپایی، حمایت می‌کند. پیشنهاد افزایش تحریم از طریق اتحادیه اروپا اخیراً از طرف فرانسه پی‌گیری شده است.